وعده حمایت از اصناف متضرر از کرونا

نوید زنده روحیان/ جو روانی ناشی از نگرانی مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، اگرچه کاسبی سیاهی را  برای برخی کاسبان فرصت طلب  ایجاد کرده اما از سویی دیگر کسب‌وکار برخی صنوف به خصوص حوزه غذایی را بنا بر ادعای مسئولان این صنوف به نصف کاهش داده است در همین زمینه، معاون اقتصادی استاندار  از اقدامات حمایتی از سوی ستاد تسهیل برای حمایت از  این اصناف خبر داد
به گزارش خراسان رضوی، پس از ورود کرونا ویروس در کشورمان، جو روانی، اضطراب و نگرانی حاصل از این ویروس ناشناخته تأثیر به سزایی بر بعضی از مشاغل صنفی گذاشته که تعدادی از آن‌ها مانند میوه و تره‌بار، داروخانه‌ها، فروشندگان مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده با رشد قابل‌توجهی همراه بوده و برخی دیگر نیز برخلاف آن‌ها تضعیف‌شده و حتی رو به تعطیلی رفته است؛که اکثر آنان مشاغل مرتبط با تغذیه مردم مانند رستوران‌ها، فست فود ها، اغذیه‌فروشی‌ها، آب میوه و بستنی و مواردی ازاین‌دست هستند.
نصف شدن فعالیت آب میوه فروشی‌ها
سعید شریف‌زاده، رئیس اتحادیه آب میوه و بستنی می‌گوید: در چند روز اخیر به‌صورت میدانی برای بررسی بازار کاری انجام ندادیم اما اطلاعاتی که اعضای صنف به ما داده‌اند به این شکل است که فروش آن‌ها به نصف کاهش‌یافته است.


وی افزود: ما در صنف آب میوه و بستنی تعطیلی واحد صنفی نداشتیم اما بازار کار واقعاً دچار مشکل شده است.
شریف‌زاده همچنین گفت: برنامه‌ای با همکاری بهداشت آغاز کردیم که در تمامی واحدها توصیه‌های بهداشتی برای مشتریان و الزامات بهداشتی مخصوص فروشندگان انجام شود که به کاهش خطرات موجود در این زمینه کمک کرده و تأکید کردیم که همکاران ما نیز با سختگیری بهداشت محیط و شرایط کار خود را فراهم و رعایت کنند.
برخی اغذیه‌فروشی‌ها تعطیل‌شده‌اند
ابوالقاسم کاشفی وحدتی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فراورده‌های گوشتی، اغذیه، پیتزا و غذاهای فانتزی مشهد نیز در این خصوص توضیح داد: در چند روز اخیر فروش واحدهای صنفی ما کاهش چشمگیر داشته و با پیشنهاد تعطیلی واحدها از سوی همکارانمان روبه رو هستیم.
وی تأکید کرد: تعطیلی واحدهای صنفی به معنای بیکاری تعدادی کارگر بوده که فشار اصلی تعطیلی به آن‌ها وارد می‌آید و ما به دلیل حمایت از آن‌ها از واحدها خواستیم فعلاً دست نگه‌دارند و تعطیلی نداشته باشیم تا این عزیزان آسیب نبینند.
کاشفی ادامه داد: مراقبت‌های بهداشتی در فست فودها، اغذیه‌فروشی‌ها و رستوران‌ها همیشه به‌طور کامل رعایت شده و جزو قوانین موجود در این واحدها برای فعالیت است و در این روزها نیز افزایش پیداکرده اما بالاخره این ویروس تأثیر خود را داشته و ما منتظریم تا شر این ویروس هرچه زودتر از سر مردم کم شود.
کاهش 80 درصدی فروش رستوران‌ها
حسن امیریان، رئیس صنف سفره‌خانه‌های سنتی، رستوران‌داران و چلوکبابی‌ها با اشاره به افت شدید بازار در این صنف توضیح داد: حدود 80 درصد از فروش واحدهای صنفی ما کاهش داشته به‌عنوان‌مثال واحدی که در روز هشت کیسه برنج استفاده می‌کرده امروز حتی نمی‌تواند یک کیسه برنج را به‌طور کامل مصرف کند.
 وی افزود: تاکنون به خاطر شرایط موجود 15 واحد صنفی ما تعطیل‌شده و بقیه نیز با درخواست ما فعلاً در حال فعالیت هستند و تعدادی از کارگران نیز فعلاً کاهش‌یافته‌اند .
وی تصریح کرد: از ابتدای ورود این ویروس به کشور، تمهیدات ویژه‌ای برای صنف اتخاذ کردیم مثلاً تمام رستوران‌ها لباس و کلاه یک‌بارمصرف کار تهیه‌کرده و برای تمامی کارکنان نیز مواد ضدعفونی‌کننده در نظر گرفته‌شده است و در ورودی رستوران نیز افرادی از کارکنان رستوران ،خودشان برای مشتریان مایع ضدعفونی توزیع کردند تا پیش از ورود استفاده کنند.
وی همچنین افزود: تمام آموزش‌های لازم به کارکنان داده‌شده ضمن این که برخی مواد اصلاً در صنف رستوران سلامت غذا را تأمین می‌کند، به‌عنوان‌مثال پخت کباب با منقل و آتش مستقیم و سرو غذا به‌صورت داغ باکتری و ویروس را به‌طورکلی در مواد غذایی از بین می‌برد.
کاهش استقبال مردم و تعطیلی موقت فعالیت برخی صنوف
هادی مخملی، عضو هیئت‌رئیسه اتاق اصناف مشهد گفت: تأثیراتی که در بازار پس از ورود  ویروس کرونا به وجود آمده از طرف اصناف و به‌صورت دستوری نبوده و رکود موجود در بازار و مراجعه نکردن مردم و پیشگیری آنان باعث شده که برخی واحدهای صنفی تصمیم به تعطیلی موقت داشته باشند.
وی در خصوص اقدامات اتاق اصناف در این خصوص توضیح داد: برای جلوگیری از تجمعات مردم، برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره لغو شده، تمامی انتخابات اتحادیه‌های اصناف به تعویق افتاده و بر اساس دستورالعمل کشوری ، تالارهای پذیرایی و رستوران‌هایی که قراردادهایی برای برگزاری مراسم مختلف داشته‌اند در صورت کنسلی بدون هیچ‌گونه جریمه و کسری، مبلغ عودت داده خواهد شد.
مخملی همچنین تأکید کرد: تمامی دستورالعمل‌ها و آموزش‌های لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری و رعایت بهداشت فردی و محیطی در اختیار اصناف قرارگرفته است و مراکز خرید و پاساژها نیز به مواد ضدعفونی‌کننده مجهز شده‌اند.
وی همچنین تصریح کرد: در روزهای آینده دیگر تصمیمات لازم برای اقدامات اصناف گرفته خواهد شد و برای تعطیلی یا ادامه کار بازار و واحدهای صنفی و شیوه کاری آنان نیز با توجه به شرایط آینده تصمیم‌گیری می‌شود.
تمهیدات حمایتی دولت برای مبارزه با ضربات اقتصادی کرونا
علی رسولیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به تمهیدات ستاد تسهیل در استان در این خصوص گفت: سلامت مردم و جلوگیری از شیوع بیماری در اولویت اصلی قرار داشته و باید به هرشکل تامین شود اما برای تامین این هدف اصلی، امکان ضربه خوردن به برخی صنوف وجود داشته یا شرایط بازار به سمتی رفته است که برخی مشاغل دچار مشکل شوند که ستاد تسهیل و بهبود فضای کسب و کار استان با برگزاری جلساتی جداگانه با تمام صنوف آسیب دیده در این حوزه نیازها و پیشنهادهای آنان در خصوص حمایت بخش دولتی را استماع خواهد کرد.
وی افزود: حمایت از واحدهای صنفی در قالب ابزارهای موجود مانند  رفع مشکلات تامین اجتماعی، استمهال معوقات بانکی، اعطای معافیت ها یا بخشودگی مالیاتی خواهد بود .
رسولیان همچنین گفت: اولین جلسه ستاد تسهیل وبهبود فضای کسب و کار استان امروز و با صنف هتلداران و واحدهای اقامتی خواهد بود و ادامه خواهد داشت.
معاون اقتصادی استاندار همچنین تصریح کرد: تا کنون بحث تعطیلی بازار یا واحد ها مطرح نبوده و ما نیز در این مسئله تصمیم گیر نیستیم و تابع بخشنامه های کشوری هستیم اما
تا کنون حرفی از تعطیلی برخی اصناف وجود نداشته و جلسات مذکور فقط برای حمایت از آن ها در فضای موجود و جلوگیری از زیان یا جبران قسمتی از آن خواهد بود.