هنردرمانی در روزهای بحرانی


بهارک بی‌گناه
مدیر گالری بهارک
بهارک بی‌گناه، نقاش و مدیر گالری بهارک، از نقش هنر در مواقع بحران می‌گوید؛ اینکه هنر چقدر می‌تواند در مواقعی که استرس‌ها و نگرانی‌ها افزایش یافته درمانگر روح و روانمان باشد.



یک سال و نیم است که با بچه‌های آسمان کار می‌کنم. بچه‌هایی که یتیم‌اند و دچار معلولیت جسمی و ذهنی. آنها را در مرکزی به‌نام بچه‌های آسمان نگهداری می‌کنند. اوایل که به این مرکز رفتم دیدم آنها ساعت‌های زیادی از روز را روی تخت دراز می‌کشند و بدون هیچ کاری سپری می‌کنند. روحیه بسیار بدی دارند و به‌خاطر همین روحیه بد افسرده‌تر از روزی‌های قبل می‌شدند. معلولیت ذهنیشان هم بیشتر به آنها آسیب می‌زد. چرا که خیلی چیزها را زود فراموش می‌کردند. یک سال و نیم با آنها کار کردم. نقاشی کشیدن را به آنها آموزش دادم. یکی از آنها که اصلاً دست راستش کار نمی‌کرد و نمی‌توانست نقاشی بکشد حالا با هر دو دست نقاشی می‌کشد؛ نقاشی درحد یک تابلوی زیبا که با دیدنش حال آدم خوب می‌شود. بچه‌ای که حالا هم با دست راست نقاشی می‌کشد و هم با دست چپ. هنر می‌تواند هر بیماری ای را خوب کند و تأثیر بسیار خوبی بگذارد. این مثال را زدم تا مردم بدانند حالا در این شرایط که بیماری کرونا در کشور مشاهده شده می‌توانند با هنر روحیه‌شان را سالم نگه دارند. در این سال‌ها که نقاشی می‌کشم یا نمایشگاه‌های بسیاری برپا کرده‌ام از نزدیک دیده‌ام که حتی افرادی که به هنر علاقه‌مند نبوده‌اند روحیاتشان با دیدن یک نقاشی تغییر کرده است.
شاید اکنون نتوانم به مردم بگویم به نگارخانه بیایند تا حالشان کمی خوب شود اما از راه دور از طریق پست‌های اینستاگرام یا استوری‌هایی که می‌گذارم دیده‌ام که حال مردم خوب می‌شود و تقاضا می‌کنند که باز هم نقاشی بگذارم. حتی کشاورزی که در روستا زندگی می‌کند و از فالوورهای من است از لذت بردنش با من حرف زده است. البته علاوه بر نقاشی، موسیقی از هنرهایی است که می‌تواند ساعاتی و لحظاتی را برای انسان رقم بزند تا از آلامش کم شود. حس زیبایی شناسی چه از منظر بصری و چه از منظر شنوایی برای روح و روان آدمی بسیار خوب است. اگر به این سمت حرکت کنیم مردم تخلیه روحی و روانی می‌شوند. در همه جای دنیا یکی از مواردی که برای از بین بردن مشکلات روحی استفاده می‌کنند استفاده از هنر درمانی است.