روزنامه کیهان عامل شرایط موجود در کشور بعد از بیماری ویروسی اخیر را شبکه‌های اجتماعی دانست و به وزیر ارتباطات حمله کرد

می‌‌خواهند آذری جهرمی را بترسانند؟
چرا هر زمان موفقیتی در حوزه وزیر ارتباطات به دست می‌آید هجمه‌ها به این وزیر رو به فزونی می‌گیرد؟
آفتاب یزد- گروه سیاسی: در حالی که این روزها کرونا به عنوان تنها سوژه گفت‌وگو میان مردم در محل کار و یا خانواده تبدیل شده است و نگرانی از افزایش آمار روزافزون مرگ و میر آن برای بسیاری ایجاد نگرانی کرده و وسواس و آشوب به دل خیلی از مردم راه یافته است و البته آمار جان باختگان این بیماری نیز روز به روز سیر صعودی دارد به نحوی که وزیر بهداشت روزهای کنونی را روزهای سخت و اوج ابتلا به این بیماری توصیف می‌کند، دغدغه برخی رسانه‌های جریان راست ظاهرا این است که یا این ویروس را به گردن دیگران بیندازند و یا در جدیدترین شیوه به گردن شبکه‌های اجتماعی.
دیروز کیهان حملات خود را به سمت وزیر ارتباطات و بازبودن برخی شبکه‌های اجتماعی متمرکز کرد. این نشریه روز گذشته با روتیتر: «تبعات رهاشدگی فضای مجازی» و تیتر «جهاد وزارت بهداشت زیر تیغ کوتاهی وزارت ارتباطات» دلیل وضعیت کنونی کشور را وجود شبکه‌های اجتماعی در بحث کرونا دانست و از آن سو عدم برخورد وزیر با این شرایط موجود را نکوهش کرد. کیهان در بخشی از گزارش خود در این باره می‌نویسد: «شایعات کرونایی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود به یکی دو مورد ختم نشده است. شایعاتی مانند آمارهای جعلی و نجومی از مبتلا شدن هموطنانمان در استان‌ها به ویروس کرونا و... که به تشدید بحران روانی کرونا، تحریک بازار حوزه بهداشت و درمان و افزایش هزینه مدیریت بحران در جامعه انجامیده، در حالی در شبکه‌ها دست‌به‌دست می‌شود که وزیر ارتباطات، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسئولان حوزه امنیت روانی جامعه، صرفاً توئیت به دست شده و از «ارسال» پیامک‌های وزارت بهداشت! و یا ارائه این پیشنهاد که «جلسات را ویدئو کنفرانسی برگزار کنیم!» خبر می‌دهد. سوال اساسی که مطرح می‌شود این است که چرا شاهد این ‌همه بی‌نظمی و هرج‌ومرج در فضای مجازی هستیم؟ مگر همین شایعات در ماجراهایی مانند شهادت طلبه همدانی، اغتشاشات بنزینی و آمارسازی پیرامون کشته‌شدگان آبان ماه و... نقطه آغازی برخی بحران‌ها نبوده است؟ تا کی باید به خاطر رهاشدگی فضای مجازی و مدیریت توئیتری وزیرِ جوانِ ارتباطات، شاهد این‌همه تبعات عینی و روانی در جامعه باشیم؟


در حالی که همه نهادها و دستگاه‌های کشور در میدان مبارزه با کرونا، در حال خدمت‌رسانی هستند نقش وزارت ارتباطات چه بوده و چه خواهد بود؟ تاکنون نقش این وزارتخانه که بایستی متصدی بخش مهمی از مدیریت بحران و ایجاد و تقویت امنیت روانی در جامعه باشد، چیزی جز به حاشیه رفتن خدمات سایر دستگاه‌ها نبوده است.
چرا باید وزیر ارتباطات که یکی از اعضای اصلی شورای عالی فضای مجازی است، بیش از آنکه به مدیریت ارتباطات، بومی‌سازی و توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و البته کنترل و نظارت بر فضای مجازی بپردازد، بخش قابل‌توجهی از وقت و انرژی خود را به فعالیت در توییتر، اینستاگرام و انتشار عکس‌های شخصی اختصاص بدهد.»
این روزنامه در ادامه تلاش دارد تا اینگونه القا کند که رهاشدگی فضای مجازی و کوتاهی وزارت ارتباطات باعث شده است تا آرامش از جامعه برود و این شبکه‌ها درصدد هراس‌افکنی، القای پنهان‌کاری و ناکارآمدی جمهوری اسلامی در موضوع کروناست.اما از چه روی کیهان تیغ تیز خود را به سمت شبکه‌های اجتماعی برده و وزیر ارتباطات را در این موضوع مقصر می‌داند. این نشریه در محکوم کردن شبکه‌های اجتماعی در چنین برهه‌ای به دنبال دست یافتن به چه اهدافی است؟
آیا غیر از این است که در این روزها بخشی از بار اطلاع‌رسانی و از آن مهم‌تر آموزشی بر شانه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بوده است؟! حال اگر این توجیهات را بپذیریم آیا وزیر ارتباطات اختیارات کامل دارد؟
> عملکرد رسانه‌های رسمی
عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب به آفتاب یزد گفت: شبکه‌های اجتماعی همیشه منبع اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم بودند. این در حالی است که قشرهایی از مردم اعتمادشان را نسبت به رسانه‌های معمولی از دست داده‌اند و امروز منبع خبری شان رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستند. در حوادث ماه‌های گذشته عملکرد رسانه‌های رسمی باعث شد که اعتماد به شبکه‌های اجتماعی بیشتر شود. شبکه‌های اجتماعی نقش آگاه‌سازی را دارند.
وی ادامه داد: واکنش روزنامه‌هایی مانند کیهان و انداختن گناهان به گردن شبکه‌های اجتماعی فرار روبه جلوست.
ناصری گفت: به نظر می‌رسد کیهان با این نگاه می‌خواهد فضای لازم را برای اعمال محدودیت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی فراهم کند. این رسانه‌ها می‌خواهند تلاش کنند تا مدیریت خبری کرونا را در دست بگیرند و شبکه‌های اجتماعی را از کار بیندازند. شاید می‌خواهند آقای جهرمی را بترسانند تا زودتر به عنوان وزیر مربوطه در ارتباط با محدودسازی اخبار و البته شبکه‌های اجتماعی پیشقدم شود.
> شکست انحصار
محمد صادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در این باره به آفتاب یزد گفت: شبکه‌های اجتماعی در اطلاع رسانی، در کسب و کار، در شکستن انحصار بنگاه‌های خبری موثر بوده است. بغض و کینه‌ای که بعضی از دوستان نسبت به فضای مجازی و شیوه عمل اهالی این فضا دارند حکایت ازاین دارد که در حقیقت زمام امور از دست آن‌ها در اطلاع‌رسانی به درآمده است.
وی افزود: امروز هر شخص موبایل به دستی یک رسانه سیال است، البته این موضوع معایبی هم دارد، از این معایب نمی‌توان به سادگی گذشت. انصافا گاهی وقت‌ها نظرات غیرکارشناسی یا حتی خلاف واقع در این فضا منتشر می‌شود اما برکات حضور این رسانه آنقدر خوب است که به پذیرفتن این خطاها و نقص‌ها باید راضی بود شبکه‌های اجتماعی اما اکنون تنها چیزی است که بسیاری از مردم به آن اعتماد می‌کنند. این موضوع نیز دلیلش مشخص است، در کشور ما از انحصار رادیو و تلویزیون بگیریم تا عملکرد خاص مطبوعات به گونه‌ای که کیفیت اطلاع‌رسانی تحت تاثیر قرار می‌دهد. باعث این گرایش شده است.
وی ادامه داد: هنوز هم می‌بینید که رسانه ملی به رغم وجود رسانه‌های قدرتمند خارجی و انفجار اطلاعات بازهم راه خودش را می‌رود هرچند امروز تحت تاثیر فشارهای روانی که شبکه‌های اجتماعی دارند نیز قرارگرفته است اما باز هم تلاش می‌کند که کار خودشان را انجام دهند، بنابراین من فکر می‌کنم عکس العمل‌هایی از جنس کیهان در چنین برهه‌ای نسبت به شبکه‌های اجتماعی و البته وزیر ارتباطات طبیعی باشد.
> بهانه‌ها تمام نمی‌شود
هرچند نمی‌توان انکار کرد که بعضا شاهد اخبار ناراست در شبکه‌های مجازی و اینترنت پیرامون کرونا نیز هستیم اما موضوع محدودیت برای این شبکه‌ها بی‌تردید به واسطه برخی شایعات درباره این بیماری در چنین فضایی نیست. فضای مجازی از دیرباز مورد هجوم بسیاری از شخصیت‌ها و البته رسانه‌هایی از جنس کیهان بوده است. در تمام این ماه‌ها و سال‌های گذشته که فضای مجازی و رسانه‌های موبایلی جای خود را در بین مردم باز کرد و همین موضوع فاصله آنان را از رسانه‌های رسمی بیشتر، شاهد بهانه‌هایی از سوی برخی از همین رسانه‌های رسمی برای محدودسازی شبکه‌های اجتماعی بودیم. گاه وجود یک کانال تلگرامی بهانه‌ای می‌شد برای فیلتر کردن شبکه تلگرام و گاه وجود اینستاگرام بهانه‌ای می‌شد برای قطع کامل اینترنت و تلاش برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاع‌رسانی به جای اینترنت. این بار هم ظاهرا با رنگ وبوی سیاسی که ظاهرا عده‌ای از میان جریان راست می‌خواهند به موضوع کرونا بدهند فرصت خوبی برای حمله دوباره به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فراهم آمده است به نحوی که کیهان خواستار اعمال محدودیت و برخورد با این فضا در شرایط فعلی کشور شده است و وزیر ارتباطات را مقصر دانسته‌اند. این در حالی است که مطمئنا پایان داستان کرونا و حتی ریشه کنی این بیماری، بهانه‌ها را از دست روزنامه‌هایی چون کیهان نخواهد گرفت چرا که بعد از کرونا نیز هستند موضوعاتی که به واسطه آن امثال این نشریه بخواهند به اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی حمله ور شده و آذری جهرمی را به اهمال کاری متهم کرده و خواستار بسته شدن و اعمال محدودیت در این زمینه شود.