مجلس یازدهم و گره گشایی ؟

علی صوفی‪-‬ نتایج انتخابات یازدهم مجلس حکایت از آن داشت که ترکیبی یکدست اصولگرا وارد بهارستان خواهند شد. بنابراین طبیعی است که مجلس آینده آن میزان از هماهنگی را که مجلس دهم با دولت داشت را در دستور کار قرار نخواهد داد. در میان شعارهای کاندیداهای اصولگرایان حتی برخی، شعار تغییر دولت را نیز داده اند. البته با توجه به مصالح مملکت احتمالا آنها نمی توانند روحانی را استیضاح کنند اما در مورد وزرا مصلحتی را در نظر نخواهند گرفت و احتمال اینکه تعدادی از وزراتخانه های حساس را مدنظر قرار داده و وزرایی هم راستا با خود را برای آنها در نظر بگیرند زیاد است.
کمیسیون هایی که تشکیل خواهد شد
چالش هایی را برای وزارت خانه ها ایجاد
خواهند کرد. به عنوان نمونه وزارت نفت مورد انتقادات شدید آنها بوده و اگر آنها تلاش کنند زنگنه را عوض کنند با توجه به شرایط فعلی نفت و اقتصاد کشور همین موضوع می تواند چالش هایی را ایجاد کند. از سوی دیگر در حوزه هایی مانند تصویب بودجه نیز اعمال نظرات جریانی این نمایندگان به تشدید اختلافات دولت و مجلس منجر خواهد شد. موضوعات سیاست خارجی نیز از همین قاعده پیروی می کنند. با توجه به رویکرد کلان این جریان که مخالفت با غرب است و
نگاه بدبینانه ای که به رابطه با سایر کشورها در میان آنها وجود دارد دولت حتی کمتر از وضعیت فعلی ابتکار عمل در سیاست خارجی را برعهده خواهد داشت یا بعید است بتواند مسائل را با خیالی آسوده در مسیری مثبت پیگیری کند. نمی توان انتظار داشت گره های بین‌المللی که اکنون با آن روبه رو هستیم را دولت بتواند با حمایت مجلس پیش ببرد چرا که مجلس یازدهم به طور کلی ماهیتی مخالف مذاکره خواهد داشت. در مواجهه با انتخابات شورای شهر نیز بار دیگر اصولگرایان این فرصت را دارند تا با استفاده از کانال نظارتی مجلس بر کاندیداهای شورای شهر، تلاش کنند پیروز انتخابات 1400 شوند. این موضوع احتمالا با سخت گیری بر کاندیداهای مستقل یا اصلاح‌طلب پیگیری خواهد شد. به طور کلی به نظر می رسد مجلس یازدهم نتواند آنطور که باید و شاید در مواجهه با چالش ها و گره هایی که پیش روی کشور است استراتژی مناسبی را اتخاذ کند. با توجه به اینکه بسیاری از این چالش ها بر روی زندگی مردم اثر مستقیم دارد بعید است که مردم بتوانند سیگنال های قوی از امیدبخشی را از خانه ملت در دوره یازدهم دریافت کنند.