توزیع مواد ضدعفونی‌کننده به‌زودی افزایش می‌یابد


علیرضا رضایی قهرودی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، درخصوص کمبود مواد ضدعفونی‌کننده با توجه به قول افزایش توزیع برای عموم مردم در بین مغازه‌ها و داروخانه‌ها اظهار داشت: توزیع مواد ضدعفونی‌کننده در این شرایط به‌عهده وزارت بهداشت بوده و قرار است ابتدا این مواد ضدعفونی‌کننده در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها توزیع شود.
وی با بیان اینکه از دو روز پیش توزیع مواد ضدعفونی‌کننده اندکی بهتر شده و در داروخانه‌ها البته مقداری توزیع شده است، گفت: قرار است پس از اینکه نیاز بیمارستان‌ها تأمین شد، مابقی تولیدات آرام‌آرام را در بین کسبه و داروخانه‌ها توزیع کنند.
رئیس ‌اتحادیه عمده‌فروشان مواد شوینده و پاک‌کننده، ادامه داد: مردم مطمئن باشند در هفته جاری میزان مواد ضدعفونی‌کننده با توجه به افزایش تولید، بهتر و بیشتر خواهد شد. توزیع مواد ضدعفونی‌کننده قطعا طی هفته جاری بهتر و بیشتر خواهد شد.
گفتنی است، هرچند در این زمینه شاهد نایاب شدن برخی مواد ضدعفونی‌کننده بودیم اما با توجه به اینکه توان تولید بالایی داریم و ظرفیت کشور نیز رقم مناسبی است، می‌توان به گفته‌های این مقام مسئول امیدوار بود تا مشکلی که از جهت پیدا نشدن این مواد بهداشتی وجود داشته برطرف شود.


چنانچه چند روز پیش معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در همین زمینه گفته بود: «امکانات کشور برای تولید ماسک و محلول‌های ضدعفونی‌کننده، سه برابر نیاز کشور است.» با این حال، در کنار امر تولید نیاز به نظارت و جلوگیری از احتکار نیز وجود دارد.
در واقع نباید از این موضوع غافل شد که علاوه‌بر افزایش تولید و عرضه مواد شوینده، ضدعفونی‌کننده و ماسک، باید با سودجویی کسانی که سلامت مردم را در حقیقت نشانه گرفته‌اند هم برخورد شود. چنانچه در برخی موارد نیز برخورد مناسبی صورت گرفته است.
در این باره، رئیس‌ پلیس امنیت اقتصادی ناجا نیز از کشف 16 میلیون و 773 هزار عدد انواع تجهیزات بهداشتی نظیر ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده احتکار شده خبر داد. روز گذشته نیز رئیس ‌قوه قضائیه در جلسه مسئولان عالی قضایی گفت: «به احتکارکنندگان اقلام بهداشتی و دارویی رحم نکنید. احتکار اقلام بهداشتی در شرایط فعلی بازی با جان مردم است و نمی‌توان از این مسئله گذشت.»