از خط تولید ماسک و لباس حفاظتی تا تشکیل قرارگاه زیستی

سرویس سیاسی- امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش دیروز در بازدید از خط‌های تولید ماسک و لباس‌های حفاظتی گفت: پس از تشکیل قرارگاه جهادی مبارزه با ویروس کرونا در ارتش، علاوه‌بر تولید ماسک و لباس‌های حفاظتی، برخی از تجهیزات خودرویی را بلافاصله با تغییر کاربری به تجهیرات ضدعفونی و مه‌پاش تبدیل کرده‌ایم.
تولید تجهیزات در مقابله با ویروس کرونا
وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت خوبی در تولید تجهیزات در مقابله با ویروس کرونا هستیم، افزود: کارگاه‌های مختلفی را در سطح کشور در استان‌های کرمانشاه، ایلام، تهران، گلستان و خوزستان دایر کرده‌ایم تا پاسخگوی یگان‌های نیروی زمینی ارتش، بیمارستان‌ها و حتی در آینده بتوانیم در اختیار مکان‌های عمومی نیز ارسال کنیم، در این کارگاه نیز روزانه به‌صورت شبانه‌روزی تعداد ۱۰ هزار ماسک و لباس حفاظتی تولید می‌شود.
تشکیل قرارگاه جهادی مقابله با ویروس کرونا در ارتش


امیر حیدری با‌ اشاره به تشکیل قرارگاه جهادی مقابله با ویروس کرونا در ارتش گفت: این قرارگاه قابلیت‌های مطلوبی در حوزه پیشگیری و همچنین ضدعفونی کردن اماکن و معابر شهری را دارد، از روز گذشته در تمامی‌قرارگاه‌های نیروی زمینی ارتش این قرارگاه شروع به فعالیت کرد و در چندین استان با حضور در اماکن عمومی آغاز به ضدعفونی و مه‌پاشی کرده است.
وی تأکید کرد: قرارگاه مبارزه با ویروس منحوس کرونا در دو نوبت بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(ع) در مشهد مقدس را ضدعفونی کرده است، علاوه‌بر این مکان مقدس بخش‌های مختلفی از اماکن عمومی مشهد را نیز ضدعفونی کرد و این روند ادامه خواهد داشت.
به زودی بیمارستان‌های تهران را
 ضدعفونی می‌کنیم
فرمانده نزاجا گفت: طبق برنامه قرار است مراکز بیمارستانی تهران با تجهیزات نیروی زمینی ارتش ضدعفونی شوند.
وی تأکید کرد: ارتش حالت تهاجمی‌ نسبت به ریشه‌کن کردن ویروس کرونا دارد و تمام تجهیزات خود را پای کار خواهد آورد. ارتش در کنار مردم است و یک‌بار دیگر «شعار ارتش فدای ملت» را به منصه ظهور خواهد رساند.
تشکیل «قرارگاه پیشگیری و مقابله با کرونا» در سپاه
همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از تشکیل «قرارگاه پیشگیری و مقابله با کرونا» در سپاه خبر داد و اعلام کرد: فرزندان ملت در سپاه و بسیج تا غلبه کامل بر بیماری و بازگشت شرایط عادی در صحنه مشارکت و کمک، آماده و فعال خواهند بود
در این بیانیه آمده است: «سپاه در این راستا با تشکیل «قرارگاه پیشگیری و مقابله با کرونا» در ستاد فرماندهی‌کل و واگذاری مأموریت به سازمان بهداری رزمی، دانشگاه علوم پزشکی بقیهًْ‌الله(عج) و بسیج جامعه پزشکی متناسب با الزامات صحنه، در هماهنگی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سپس قرارگاه مقابله با ویروس کرونا در کشور، آمادگی‌های همه‌جانبه خود برای هرگونه همکاری و نقش‌آفرینی را اعلام و عملیاتی کرده است و تاکنون دوشادوش مجاهدان حوزه سلامت، پزشکان و پرستاران فداکار و مسئولیت‌شناس، به ارائه خدماتی چون فعال‌سازی بیمارستان‌های ثابت و سیار، مراکز درمانی، گندزدایی و ضدعفونی کردن اماکن و محیط، تأمین و توزیع اقلام بهداشتی ضروری پرداخته است.»
ساخت کیت تشخیص کرونا و واکسن
 در دانشگاه علوم پزشکی بقیهًْ‌الله(عج) سپاه
سردار دکتر احمد عبداللهی معاون بهداشت و درمان سپاه در نشست خبری «قرارگاه مقابله با کرونا» از «پیش‌بینی 2 تا 5 هزار تخت برای پذیرش بیماران کرونایی در تهران» خبر داد و گفت: «سامانه‌های جنگ نوین سپاه در حال ضدعفونی‌سازی برخی شهرها هستند».
همچنین دکتر جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیهًْ‌الله(عج) سپاه، اقدامات قرارگاه شفای سپاه در مقابله با بیماری کرونا را تشریح کرد و گفت: ایران کیت تشخیص کرونا را ساخته، منتظر واکسن آن هم باشید.
تشکیل «قرارگاه زیستی» نیروی زمینی سپاه
سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه روز گذشته از تشکیل قرارگاه زیستی نیروی زمینی سپاه برای مقابله با ویروس کرونا خبر داد و گفت: همه یگان‌های جنگ نوین قرارگاه‌های 10 گانه نیروی زمینی سپاه در حالت آماده‌باش کامل هستند.
استقرار گردان‌های جنگ نوین
در مناطق آلوده به کرونا ویروس
سردار پاکپور با تشریح اقدامات نیروی زمینی سپاه در روزهای اخیر برای مقابله با ویروس کرونا اضافه کرد: در روزهای اخیر برای استقرار گردان‌های جنگ نوین اعم از گروه جنگ نوین 24 بعثت، تیپ نیروهای ویژه صابرین و تیپ میرزا کوچک خان برای استقرار در نواحی که ویروس کرونا شیوع یافته است، دستورات لازم صادر شده و یگان‌های مذکور در مناطق مورد نظر مستقر شده‌اند. وی افزود: همچنین کارشناسان و متخصصین میکروبیولوژی و ویروس‌شناسی نیروی زمینی سپاه با ابلاغ مأموریت در مناطق آلوده به ویروس کرونا مستقر شده‌اند.
استفاده از تجهیزات نظامی
برای انجام اقدامات ضدعفونی
فرمانده نیروی زمینی سپاه در ادامه تصریح کرد: برگزاری جلسات با سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی برای استفاده از سیستم‌های مه‌پاش و ماشین‌های «دی‌اس‌ام» به منظور انجام اقدامات ضدعفونی در مناطق آلوده به ویروس، هماهنگی یگان‌های رزمی‌ برای مقابله با ویروس کرونا، هماهنگی خرید اقلام و لوازم مورد نیاز جهت ضدعفونی، پیگیری تأمین و تهیه مواد رفع آلودگی و پاکسازی و... از جمله اقدامات مهم نیروی زمینی سپاه در روزهای اخیر برای مقابله با ویروس کرونا بوده است.
وی افزود: از روز 7 اسفند یگان‌های جنگ نوین نیروی زمینی سپاه در قم مستقر شده‌اند و مشغول ضدعفونی مناطق و معابر شهر قم هستند. تیپ ویژه صابرین و تیپ 20 رمضان و تیپ میرزا کوچک‌خان و تیپ انصارالرسول نیروی زمینی سپاه نیز مشغول گندزدایی محیط‌های آلوده شهری در استان‌های گیلان، کرمانشاه و قم و تهران هستند.
سردار پاکپور با بیان اینکه توانمندی‌های تخصصی و فوق‌تخصصی بهداشت و درمان نیروی زمینی سپاه شامل بیمارستان‌های ثابت، سیار و تیم‌های واکنش سریع بهداشتی به‌طور کامل در آماده‌باش هستند و به درخواست وزارت بهداشت و درمان یک سامانه بیمارستانی سیار با استعداد 100 تخت بستری مجهز به قم اعزام و مستقر شد، گفت: همچنین یک واحد سی‌تی‌اسکن سیار این نیرو نیز در بیمارستان شهدای یافت آباد تهران مستقر شده و اقدامات تشخیصی بیماران مبتلا به ویروس کرونا را انجام می‌دهد.
به میدان آمدن سپاه و ارتش
در شهرهای ایران
یگان‌های مختلف سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی در تهران و سایر شهرهای درگیر با کرونا، در حوزه پیشگیری، ضدعفونی و غربالگری در سطوح مختلف شهری، خیابان‌ها و ادارات و همچنین تولید تجهیزات بهداشتی به کمک حوزه‌های بهداشت و درمان آمدند.
ضدعفونی شهر قم به همت سپاه- ضدعفونی کردن معابر توسط نیروهای ارتش در قزوین-  در اختیار ستاد استانی مقابله با کرونا قرار دادن امکانات درمانی، تجهیزاتی و نیروی انسانی ارتش در همدان- عملیات ضدعفونی معابر و اماکن عمومی شهرستان محلات توسط سپاه در شهرستان محلات- سم‌زدایی و ضدعفونی مرز دوغارون تایباد توسط نیروهای ارتش- ضدعفونی کردن معابر شهری کرمانشاه توسط یگان‌های مکانیزه ارتش و سپاه- توزیع رایگان محلول ضدعفونی توسط سپاه در چهارمحال و بختیاری- عملیات ضدعفونی و پاکسازی شهر ارومیه توسط ارتش و سپاه- مشارکت سپاه و ارتش در ضدعفونی کردن معابر عمومی در خوزستان، کرمانشاه، گرگان، گیلان، سمنان، لرستان و... گوشه‌ای از اخبار مربوط به اقدامات سپاه و ارتش در مقابله با ویروس کرونا و همکاری با حوزه‌های بهداشت و درمان در روزهای اخیر بوده است.