اعتراض شدید ایران به بدعت خطرناک آژانس

هادی محمدی – واکنش ها به گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان ادامه دارد، این گزارش که اولین  گزارش بعد از اعلام ایران مبنی بر انجام گام پنجم کاهش تعهدات برجامی و اجرانشدن همه محدودیت های هسته ای این توافق بین المللی به شمار می رود نشان داد که آژانس در دوره جدید خود با حضور مدیرکل جدیدش که تمایلات غربی و آمریکایی دارد با تکیه بر ادعاهای رژیم صهیونیستی در حال خارج شدن از مدار کار تخصصی و بی طرفانه  و ایجاد یک بدعت است. اتفاقی که تاکنون صدای اعتراض ایران و روسیه را بلند کرده و باید دید در ادامه چه خواهد شد.
کمالوندی: بخشی از اطلاعات تحریف شده توسط رژیم صهیونیستی در اختیار آژانس قرار گرفته است
کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به ادعاهای آژانس تصریح کرد : ما براساس حقوق کشور خودمان به عنوان یک کشور عضو، وقتی مورد سؤال واقع می‌شویم، این سؤال باید یک مبانی حقوقی و تعریف شده در اساسنامه آژانس، توافق پادمانی و متن پروتکل داشته باشد که متأسفانه هیچ کدام از آن‌ها نبود. وی افزود : بخشی از این اطلاعات تحریف شده توسط رژیم صهیونیستی در اختیار آژانس قرار گرفته و فشار زیادی هم از ناحیه رژیم صهیونیستی چه در دوره مرحوم آقای یوکیو آمانو مدیرکل سابق و چه در دوره آقای رافائل گروسی مدیرکل کنونی بوده است که آژانس این‌ها را به عنوان اسناد و مدارکی که اتقان دارد بپذیرد، اما این‌ها در تعاریف پروتکلی و پادمانی نمی‌گنجد. وی تاکید کرد: هیچ کشوری تا این حد با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نداشته و چنین اطلاعات ریزی را به آژانس نداده است. ۸۸ درصد بازرسی‌های کل در سال ۲۰۱۹ مختص ایران و ۶۵ درصد بازرسی‌ها و دسترسی بر مبنای پروتکل الحاقی خاص ایران بوده است. این یعنی موردی برای پنهان کاری نداریم و همه چیز صلح آمیز است و اصرار بر حقوق خود داریم.
غریب آبادی: ایران در حال جلوگیری از ایجاد یک بدعت خطرناک در آژانس است


همزمان کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دایم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، با بیان این که آمریکا و رژیم اسرائیل در تلاش هستند تا روابط و همکاری های فعال و سازنده میان آژانس و ایران را با اعمال فشار به آژانس برای خروج از وظایف اساسنامه‌ای خود، با اخلال مواجه کنند، تصریح کرد: ایران در حال جلوگیری از ایجاد یک بدعت غیر اصولی و خطرناک در آژانس است که می خواهد به مطالب جعلی سرویس های جاسوسی اعتباربخشی کند. وی افزود: «طرح هرگونه درخواست روشنگری یا دسترسی تکمیلی از سوی آژانس مبتنی بر مطالب جعلی سرویس های جاسوسی از جمله رژیم صهیونیستی نه تنها در مغایرت با اسناد تاسیسی آژانس و نظام راستی آزمایی قرار دارد، بلکه هیچ تعهدی را نیز برای ایران در جهت اجابت این درخواست ها ایجاد نمی کند.»در بند 32 گزارش جدید مدیرکل آژانس درباره راستی آزمایی اجرای برجام توسط ایران آمده است آژانس ذرات اورانیوم طبیعی ساخت بشر را در مکانی که توسط ایران به آژانس اظهار نشده بود، شناسایی کرده است. تعاملات بین ایران و آژانس برای حل و فصل موضوع ادامه دارد.
دفاع دیپلمات روسیه از برنامه هسته‌ای ایران
همچنین «میخائیل اولیانوف»، نماینده دایم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین به روشی جالب و در توئیتر در پاسخ به خبرنگاران غربی که ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرده بودند به دفاع از ایران پرداخت. اولیانوف در پاسخ به «لاورنس نورمن» خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال نوشت: «مسئله دسترسی در بردارنده هیچ معنای عملیاتی نیست. در واقع، هیچ نگرانی از اشاعه مطرح نیست. مسئله صرفاً درباره اجرای مناسب رویه‌های پیش‌بینی‌شده در پروتکل الحاقی است.مسئله هیچ ربطی به خطرات اشاعه‌ای ندارد زیرا سایت‌های مورد اشاره ۲۰ سال است که ارتباطی با برنامه هسته‌ای ایران نداشته‌اند. این یک واقعیت است... من ماهیت واقعی مسئله را برای شما بازگو کردم. متن گزارش را دقیق بخوانید. مسئله این است که دبیرخانه، مسئله را از نگاه پروتکل الحاقی چطور می‌بیند. من اطمینان دارم که مشکل با رضایت دو طرفه حل و فصل می‌شود.»
مدیر کل آژانس اتمی: ایران با ما همکاری نکند وارد بحران می‌شویم
از سوی دیگر همان گونه که در ابتدای شروع به کار «رافائل گروسی»، مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش بینی می شد ، وی شمشیر را برای ایران از رو بسته است . گروسی علاوه بر گزارش پر حاشیه ای که منتشر کرد  بامداد چهارشنبه نیز در گفت وگو با رویترز در سخنانی تهدید آمیز مدعی شد چنان چه ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای عمل نکند و از پاسخ گویی به آژانس درباره آن چه آن را «فعالیت‌های گذشته اتمی در سه سایت» نامید، طفره رود وارد بحران جدیدی خواهد شد. همزمان «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه و تام کاتن سناتور تندرو آمریکایی طرف «گروسی» را گرفت و سناتور آمریکایی حتی خواستار تحریم ایران شد.
 
جزییاتی از زنجیره جدید IR-6 ایرانی
 یکی از موارد جدید فنی در گزارش اخیر آژانس ، موضوع تزریق گاز UF-6 غنی شده به زنجیره 72 تایی  سانتریفیوژ IR-6 است . ما در شب 21 بهمن امسال تزریق گاز به زنجیره 76 عددی IR-6 را انجام دادیم . یک منبع آگاه در سازمان انرژی اتمی در گفت و گو با خراسان ضمن اعلام این که تزریق گاز به زنجیره 72 عددی IR-6در شب 21 بهمن امسال انجام شد، افزود : اهمیت این کار فراتر از غنی سازی 72 ماشین با 10 سو غنی سازی است و این موضوع با دانش غنی سازی ارتباط دارد که می تواند به ما در رسیدن به مرحله صنعتی تولید و بهره برداری از این ماشین پیشرفته کمک زیادی کند. این منبع آگاه که مایل بود نامش ذکر نشود خاطرنشان کرد : همین الان هم می شود IR-6 را به صورت صنعتی تولید کرد اما همچنان در حال رفع عیوب هستیم ضمن این که مواد غنی شده را نیز جمع آوری می کنیم .