قرنطينه جدي‌تر قم با نيروهاي نظامي

آرمان ملي: در پي شيوع کرونا ويروس در ايران، وزير بهداشت ترکيه ديدار با مقام‌هاي ايراني را لغو کرده است. رسانه‌هاي ترکيه‌اي خبر دادند که فخرالدين کوجا وزير بهداشت ترکيه، ديدار با هيات ايراني را به دليل شيوع کروناويروس لغو کرده است. طبق گفته رسانه‌ها، هيات ايراني براي گفت‌وگو در مورد اقدامات مبارزه با کرونا ويروس، قرار بود به آنکارا سفر کند. کوجا اين ديدار را لغو کرد و پيشنهاد مکالمه از طريق اسکايپ را داده است.
مردم قم بي‌خيال کرونا هستند
اين روزها نام قم با کرونا عجين شده است؛ بيماري‌اي که از اين شهر آغاز و به شهرهاي ديگر رسيد بنابراين تمهيدات خاص براي ضدعفوني اين شهر در نظر گرفته شده است اما ظاهرا آنطور که رسانه دولت نوشته است؛ ديگر رفت‌وآمدهاي زياد در خيابان‌ها و حتي برگزاري تجمعات برخلاف توصيه‌هاي ستاد ملي مقابله با کرونا در قم نشان مي‌دهد که کرونا در اين شهر هنوز جدي گرفته نشده است. اين در حالي است که براساس آمارها تاکنون 840 نفر از مردم قم به‌خاطر کرونا راهي بيمارستان‌ها شده‌اند. البته آنطور که مسئولان دانشگاه علوم پزشکي قم مي‌گويند با وجود آن‌که 85 نفر از اين بيماران بهبود يافته‌اند اما باز هم روند شيوع اين بيماري در استان افزايشي است و اگر مردم به هشدارها توجه نکنند فاجعه بزرگي در راه است. علي ابرازه، قائم مقام دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني قم با ابراز نگراني نسبت به بي‌توجهي مردم به هشدارهاي بهداشتي اظهار داشت: مسأله شيوع بيماري کرونا جدي و گسترده است و بهبودي افراد هم به سختي حاصل مي‌شود اما مردم آن را هنوز جدي نگرفته‌اند. بارها از مردم خواسته‌ايم از رفت و آمدهاي غيرضروري اجتناب کنند اما آنها توجه نمي‌کنند. براي ريشه کني اين ويروس بايد زنجيره انتقال آن قطع شود. از اين رو از مردم مي‌خواهيم با رعايت بهداشت فردي و قرنطينه خانگي نسبت به اين مهم اهتمام داشته باشند در غير اين‌صورت روند بستري‌ها رو به افزايش خواهد بود. وي ادامه داد: با هماهنگي‌هاي انجام شده از صبح سه‌شنبه اکيپ‌هاي بهداشتي در خروجي‌هاي شهر قم مستقر شده‌اند. افرادي که مي‌خواهند از شهر خارج شوند مورد بررسي و تب سنجي قرار مي‌گيرند و در صورت وجود علائم مشکوک از خروج جلوگيري و قرنطينه خواهند شد. قائم مقام دانشگاه علوم پزشکي قم با اشاره به اينکه هرچقدر تخت به چرخه درمان اضافه مي‌کنند، بازهم با کمبود مواجه مي‌شوند، افزود: تاکنون 4 بيمارستان کامکار، فرقاني، امام رضا(ع) و علي‌ابن ابي‌طالب خدمات‌رساني به بيماران مشکوک به کرونا را بر عهده داشته‌اند اما از روز دوشنبه اين هفته با افزايش بيماران، بيمارستان شهيد بهشتي نيز به تعداد بيمارستان‌ها اضافه شده است. البته اين تعداد تخت بيمارستاني نيز کافي نبوده و روند صعودي بيماران ايجاب کرده که اقدام به برپايي بيمارستان صحرايي کنيم. محسن اروجي مديرکل مديريت بحران استان قم نيز دراين زمينه اظهار داشت: طبق آمارهاي اعلام شده تاکنون 840 بيمار مشکوک به کرونا در بيمارستان‌هاي استان بستري شده‌اند که تاکنون 85 نفر از آنها بهبود يافته‌اند. وي ادامه داد: تمام اقدامات لازم براي جلوگيري از اين بيماري در استان انجام شده اما مهمترين مسأله همکاري مردم است. در اين راستا تمام مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز حوزوي در قم تعطيل شده است. البته مبارزه با اين ويروس بدون شک نيازمند ظرفيت‌هاي ملي است از اين رو تقاضا داريم مسئولان نگاه ويژه‌اي به اين قضيه داشته باشند. روجي با تأکيد به همکاري مردم افزود: طبق بخشنامه معاونت توسعه مديريت و منابع استانداري از مردم خواسته‌ايم براي انجام امور اداري تا حد ممکن از خدمات الکترونيک استفاده کرده و از حضور در تجمعات پرهيز کنند. همچنين با همکاري هلال احمر، سپاه و دانشگاه علوم پزشکي در تمام خروجي‌هاي شهر افراد بررسي مي‌شوند و در صورت وجود علائم مشکوک قرنطينه خواهند شد.
قم بايد قرنطينه مي‌شد


نايب رئيس مجلس از جمله مسئولاني است که به قرنطينه کردن قم تاکيد دارد و مي‌گويد: من اگر جاي وزارتخانه بودم روز اول قم را قرنطينه مي‌کردم و اجازه نمي‌دادم بيرون بروند. اگر هم قبول نمي‌کردند الان که اين مشکلات پيش آمده مي‌گفتم ما تکليف‌مان اين بود که به شما بگوييم، شما قبول نکرديد و حالا تاوانش را هم بدهيد. چون بالاخره اين بيماري شوخي‌بردار نيست که ما اينگونه با آن برخورد مي‌کنيم. مدام مي‌گوييم که نترسيد و ما مي‌جنگيم! به‌نظر من بايد کسي که گرفتار است قرنطينه شود، با کساني که در ارتباط بوده قرنطينه شوند، تا ديگران را آلوده نکند. مسعود پزشکيان افزود: من خودم مهم نيستم و مي‌گويم که نمي‌ترسم، ولي من با کاري که دارم مي‌کنم 10 نفر ديگر را گرفتار مي‌کنم، گناه آن‌ها چيست؟ اينکه کشور را 15 روز تعطيل مي‌کردند بهتر از اين بود که الان کلا تعطيل شود. الان بيمارستان‌ها براي مريض‌ها جا ندارند، روزبه‌روز هم بدتر خواهد شد. اقتصاد و همه‌چيز مملکت را هم به‌نظر من بهم خواهد ريخت؛ مگر اينکه بصورت جدي و نظامي با آن برخورد کنند، شوخي بردار نيست. 15 روز مملکت را تعطيل مي‌کردند، مثل عيد که 20 روز تعطيل است، چه مي‌شد؟ ولي متاسفانه نکردند و اين گرفتاري در اکثر استان‌ها پيدا شده است. بحث ويروس و بيماري‌هاي واگير شوخي بردار نيست؛ ما متاسفانه با آن جدي برخورد کرديم.
ارتش به ياري قم آمد
معاون هماهنگ کننده نيروي زميني ارتش از اقدام اين نيرو براي ضدعفوني‌کردن خيابان‌ها، معابر و اماکن عمومي شهر قم از صبح پنجشنبه خبر داد. سرتيپ علي جهانشاهي اظهار داشت: در پي درخواست استانداري قم مبني بر ضدعفوني کردن اماکن شهري اين شهر، نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران با تجهيزات و خودروهاي ضدعفوني کننده، خيابان‌ها و معابر شهر مقدس قم را ضدعفوني خواهد کرد. معاون هماهنگ کننده نيروي زميني ارتش افزود: ارتش در شرايط بحراني با تمام توان در خدمت مردم خواهد بود و با تشکيل قرارگاه جهادي مبارزه با ويروس کرونا از هفته گذشته در تمامي استان‌ها عمليات ضدعفوني کردن معابر شهرها را شروع کرده است. جهانشاهي همچنين با بيان اينکه نيروي زميني ارتش با برپايي بيمارستان سيار فعاليت درماني خود را در قم آغاز کرده است، تصريح کرد: تمام تلاش کادر درماني مجرب نيروي زميني ارتش اين است که بتوانند شعار «ما کرونا را شکست مي‌دهيم»، را محقق سازند.