پنج شنبه سیاه بورس های آمریکا و اروپا

شاید آن روزی که وزیر بازرگانی آمریکا از شیوع کرونا در چین تلویحاً ابراز خوشحالی کرد و آن را عاملی برای ترک خاک چین از سوی تولیدکنندگان آمریکایی به مقصد آمریکا اعلام کرد، کسی باورش نمی شد که دومینوی اقتصادی کرونا، سرانجام دامن آمریکا را نیز بگیرد. به طوری که تصمیم غیر منتظره ترامپ مبنی بر توقف یک ماهه پروازها بین اروپا و آمریکا به دلیل شیوع این بیماری، سرمایه گذاران را مجبور به نقد کردن دارایی‌های خود کرد و سقوط سنگین و کم سابقه شاخص های بورس این کشور در بیش از 10 سال اخیر را رقم زد. چهارشنبه هفته گذشته تجار مرتبط با آمریکا شاهد اظهارات غیر قابل انتظاری از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در یک سخنرانی تلویزیونی بودند که بیان می کرد پروازهای بین اروپا (26 کشور) و آمریکا با محدودیت های حداقل 30 روزه مواجه خواهد شد. در پی این اعلام که سرمایه گذاران را با شرایط عدم قطعیت بالایی نسبت به آینده روبه رو کرد، بازارهای این کشور، نفت و طلا دستخوش تلاطم و بعضاً ریزش کم سابقه ای شدند. این فعالان تجاری که انتظار داشتند اقدامات بیشتری برای مقابله با تاثیرات کرونا انجام شود این اعلام دولت آمریکا را کند و نامتناسب ارزیابی کردند. بدین ترتیب و در آمریکا هر سه شاخص اصلی وال استریت یعنی داوجونز، نزدک و اس اند پی در سراشیبی سقوط قرار گرفتند. خبرگزاری فارس به نقل از AM نیویورک، گزارش داد که شاخصS&P500  و نزدک برای نخستین بار از سال 2008 و بحران رکود بزرگ اقتصادی،  صف‌های فروش را به خود دیدند و عملاً روند رشد 11 ساله آن ها متوقف شد. طبق این اعلام، حدود 10 درصد ارزش این دو شاخص بر باد رفت تا آن ها در 16 روز گذشته، جمعاً 25 درصد ارزش خود را از دست رفته ببینند. از سوی دیگر شرکت‌های پرطرفدار در شاخص داوجونز نیز بدترین روز را از سال 1987 به بعد و دوشنبه سیاه آن سال تا به امروز تجربه کردند.
ارزش این شاخص حدود 10 درصد فروریخت. در این میان، افت سهام شرکت‌های هواپیمایی وال استریت نیز قابل توجه بود. ارزش این سهام به طور متوسط 19.6 درصد سقوط کرد. شرایط برای بوئینگ نیز به عنوان یکی از غول های هواپیماسازی آمریکا و دنیا بسیار سخت شد. چرا که بانک جی پی مورگان حمایت از ارزش سهام این شرکت را کنار گذاشت و با سقوط 18.1 درصدی قیمت هر برگ سهام بوئینگ 18.1 عملاً بدترین هفته معاملاتی برای هواپیماسازی بوئینگ در تاریخ بورس آمریکا رقم خورد. در مجموع این دستور ترامپ برای توقف پروازها و خدمات مسافرتی بین اروپا و آمریکا باعث شد تا ارزش بورس‌های آمریکایی به کمترین میزان در چهار سال گذشته برسد.
بدترین روز تاریخ سهام اروپا
امواج منفی تصمیم ترامپ و افت بازارهای مالی آمریکا به بازارهای جهانی نیز رسید. خبرگزاری مهر به نقل از سی ان بی سی در این زمینه از رقم خوردن بدترین روز تاریخ سهام اروپا در روز پنج شنبه خبر داد. طبق این گزارش، شاخص های فوتسی انگلیس 10.87 درصد، کاک فرانسه 12.28 درصد و داکس آلمان 12.24 درصد سقوط کردند. در آسیا نیز صبح دیروز بورس های مطرح روند نزولی به خود گرفتند. به طوری که به گزارش فارس، نیکی ژاپن 10 درصد از ارزش خود را از دست داد و بورس‌های کره و اندونزی مجبور شدند برای جلوگیری از ریختن بیشتر بازار معاملات را متوقف کنند.


تناقض افت 3 درصدی طلا همزمان با افت بورس های جهانی
در شرایطی که به هنگام افت بازارهای مالی، سرمایه گذاران، رو به دارایی های امن نظیر طلا می آورند و نرخ اونس جهانی افزایش می‌یابد، پس از اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر توقف پروازهای آمریکا و اروپا، بازار طلا نیز منفی شد و  نرخ هر اونس با افتی 3 درصدی از 1644 به 1592 دلار کاهش یافت. طبق اعلام منابع مختلف، هجوم سرمایه گذاران برای نقد کردن دارایی های خود، دلیل اصلی این افت همزمان بوده است. درخور ذکر است افت شدید بازارها پس از اعلام آمریکا در خصوص توقف پروازها بین این کشور و اروپا، دیروز بعد از ظهر تا حدی جبران شد. در این حال، بازار نفت نیز به رغم افت حدود 2.5 دلاری مجدد حدود 1.5 دلار احیا شد و به حدود 34.5 دلار رسید.
نابودی 93.5 میلیارد دلار از ارزش ارزهای دیجیتالی در ۲۴ ساعت
سقوط سنگین بازارهای سهام منجر به سقوط ارزش ارزهای مجازی از جمله بیت کوین نیز شد.  به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌بی‌سی و طبق داده‌های کوین‌مارکت‌کپ، کل ارزش ارزهای دیجیتالی در بازار تنها ظرف ۲۴ ساعت 93.5 میلیارد دلار کاهش یافت. بر این اساس و طبق داده‌های پایگاه کوین‌دسک قیمت بیت‌کوین، مهم‌ترین ارز دیجیتال جهان، با ۴۸ درصد سقوط نسبت به روز گذشته به ۶۰/۴۰۰۱ دلار رسید.