تدبیر در سیاست خارجی

محسن جلیلوند ‪-‬ نامه های متعددی از سوی رئیس جمهور، ظریف و علی لاریجانی رئیس مجلس به سازمان ملل و مراکز بین‌المللی و کشورهای مختلف نوشته شده است مبنی براینکه باید به واسطه کرونا تحریم های علیه ایران لغو شود . این در حالی است که در جدیدترین اظهارنظر، بیان شده که ایران می تواند برای لغو تحریم ها، تقاضای قطعنامه اضطراری سازمان ملل را به واسطه شیوع کرونا درایران مطرح کند ، اما آیا با قطعنامه اضطراری سازمان ملل ممکن است تحریم ها لغو شوند؟
در پاسخ باید گفت اولا چند بار به خاطر می آورید که سازمان ملل برای جنگ قطعنامه اضطراری داده باشد که اکنون برای کرونا بدهد . ثانیا مقصود از رفع تحریم ها کدام تحریم هاست؟ سازمان ملل می تواند تحریم های مربوط به خودش را لغو کند، اما قطعنامه 2231 تحریم های این سازمان را علیه ایران معلق کرده است، تحریم های سازمان ملل علیه کشورمان اجرا نمی شود که بخواهد لغو شود اما آیا ممکن است برای لغو تحریم های آمریکا راهگشا باشد؟ پاسخ این است که از بعد حقوقی قاعدتا نمی تواند...
اما از این نظر که یک قطعنامه بتواند صرفا از بعد سیاسی وجهه آمریکا را تخریب کند این امر موضوع دیگری است. ولی دراین بین خیلی مهم است که چه کسی می‌خواهد چنین قطعنامه اضطراری را به سازمان ملل ببرد؟ پیش نویس قطعنامه باید تهیه شود، 9 رای موافق داشته باشد تا قطعنامه برای تصویب مطرح شود و کارشناسان شورای امنیت باید روی پیش‌نویس کار کنند. این طور نیست که یکباره موضوع قطعنامه را مطرح کنیم. شورای امنیت مکانیسم خاصی دارد و همراه کردن کشورها با یک قطعنامه نیز همینطور .
به نظر می‌آید هدف ایران در چنین مقطعی از طرح قطعنامه اضطراری برای لغو تحریم‌ها در سازمان ملل این است تا فعلا دیپلماسی عمومی را در شرایط کرونا تقویت ببخشد و مسائلی مثل لغو تحریم‌ها را به بهانه بحران کرونا مطرح کندتا از شرایط موجود بهره بجویند و ببینند با این پیشنهادها که از هیچ بهتر است به نتیجه می‌رسند یا نه.