ترمیم حقوق بازنشستگان در دولت یازدهم

آفتاب یزد- علی اکبر سمیعی: بازنشستگان از جمله اقشاری هستند که معمولا درآمدشان ثابت بوده اما هزینه‌ها‌ی زندگی شان همانند سایر اقشار در حال افزایش است. طبیعتا در شرایطی که قیمت‌ها‌ مدام در حال افزایش باشد بازنشستگان در تامین هزینه‌ها‌ی معیشت خود دچار مشکلات بیشتری خواهند شد.بارها گفته شده که یکی از موفقیت‌ها‌ی بزرگ دولت کنونی کاهش تورم و رساندن آن به زیر 10 درصد است.شاید اکنون که زمان تبلیغات انتخاباتی است مخالفان دولت مدعی شوند که این دستاورد بزرگی نبوده است اما یک واکاوی از وضعیت معیشت بازنشستگان نشان می‌دهد که کاهش محسوس نرخ تورم در دولت یازدهم چه تاثیر معناداری در زندگی بازنشستگان داشته است.
**تورم در دولت گذشته با بازنشستگان چه کرد
طبق قانون، افزایش حقوق باید با تورم نسبت داشته باشد و برابر باشد تا قدرت خرید بازنشسته‌ها پایین نیاید. اما در دولت نهم و دهم به این مورد توجه نشده است. در هشت سال دولت نهم و دهم یک سال تورم 18.5بوده و افزایش حقوق بازنشسته‌ها حدود 10درصد؛ یعنی حدود 8.5درصد قدرت خرید بازنشسته‌ها کم شده؛ در سال‌های بعد این تورم به همین روال پیش رفته است. جمع این سال‌ها، قبل از دولت روحانی این بود که 67.5 درصد قدرت خرید بازنشسته‌ها کم شده است. میانگین حقوق بازنشستگان کشوری در سال1388 به میزان 2میلیون و 900هزار ریال(290هزار تومان) بود که در سال1389 با 6درصد افزایش به سه میلیون و 100هزار ریال (310هزارتومان) رسید. نرخ تورم در آن سال 12.4درصد بود. در سال1390 حداقل حقوق بازنشستگان کشوری به سه میلیون و 410هزار ریال(341هزار تومان با10درصد افزایش) رسید که نرخ تورم 21.5درصد بود. این دستمزد در سال‌ها‌ی 1391 و 1392 به ترتیب به سه میلیون و 920هزار ریال (392هزار تومان با15درصد افزایش) و چهار میلیون و 900 هزارریال (490هزار تومان با 25درصد افزایش ) رسید. نرخ تورم در این سال‌ها‌ به ترتیب 30.5 و 34.7درصد بود.
**اقدامات دولت یازدهم


دولت یازدهم از همان آغاز به کار خود تلاش کرد تا به موازات کاهش تورم، حقوق بازنشستگان را ترمیم کند به گونه‌ای که افزایش دستمزد بازنشستگان کشوری در سال1393 با 20درصد افزایش به شش میلیون ریال(600هزار تومان) رسید. نرخ تورم در آن سال به 15.6درصد کاهش یافت و افزایش دستمزد بیشتر از نرخ تورم بود.در آن سال دستمزد با 14درصد افزایش به هفت میلیون و 500هزار ریال (750هزار تومان) رسید و نرخ تورم 11.2درصد بود. سال1395 که افزایش حقوق به شکل پلکانی بود به طور میانگین با 12درصد افزایش، حداقل حقوق به 9میلیون ریال(900هزار تومان) رسید اما نرخ تورم
تک رقمی شد.معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص گفته است:
در دولت یازدهم حقوق بازنشسته‌ها‌ به طور واقعی 27درصد افزایش یافت، اما در سال‌ها‌ی 1388 تا 1392 حقوق‌ها‌ با توجه به افزایش نرخ تورم در واقع 50درصد کاهش هم یافته بود.
**جبران خسارتهای وارد شده به معیشت بازنشستگان نیازمند حداقل ۵ سال زمان است
اما به رغم تمام اقداماتی که در این دولت برای بازنشستگان انجام شد هنوز چند سال زمان لازم است تا خسارتهای وارد شده به معیشت بازنشستگان در دولت گذشته جبران شود.مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اخیرا در این باره گفت: به دلیل افزایش نیافتن حقوق بازنشستگان کشوری متناسب با نرخ تورم در دولتهای نهم و دهم، ۶۷,۷درصد از قدرت خرید این افراد کاسته شد که با تدبیر دولت یازدهم و طی سه سال اخیر، حداقل ۲۳درصد از این کاهش قدرت خرید، جبران شده است.محمود اسلامیان اظهار کرد: سیاستهای دولت نهم و دهم و افزایش تورم در آن برهه سبب شد تا قدرت خرید بازنشستگان کشوری ۶۷,۷درصد کاهش پیدا کند که با تلاش و رایزنی‌ها‌ی مستمر صندوق بازنشستگی کشوری و حمایت و توجه دولت یازدهم، این میزان طی سه سال اخیر، ۲۳درصد جبران شده است.وی تصریح کرد: در طول چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید و با پیشنهاد صندوق بازنشستگی کشوری، نرخ افزایش حقوق بازنشستگان متناسب و حتی بیش از نرخ تورم سالانه افزایش یافت.اسلامیان یادآور شد: در سالهای ۹۳ تا ۹۵ به ترتیب نرخ تورم ۱۵,۶، ۱۱.۹ و ۹درصد از سوی بانک مرکزی اعلام شد، در حالیکه افزایش حقوق بازنشستگان کشوری در این سال‌ها‌ به طور متوسط و به ترتیب ۲۰، ۱۴ و ۱۶درصد بوده است.وی با اشاره به نرخ اعلام شده
تورم برای سال جاری گفت: پیش بینی شده است که نرخ تورم در سال۹۶ حدود ۹درصد باشد، در حالیکه حقوق بازنشستگان کشوری، امسال، به طور متوسط ۱۸,۳درصد افزایش یافت. وی همچنین گفت: جبران خسارتهای وارد شده به معیشت بازنشستگان کشوری، در قالب اجرای طرح افزایش پلکانی و همسان سازی حقوق، نیازمند حداقل ۵سال زمان است که امیدواریم با حمایت‌های دولت این خسارت‌ها‌ هرچه سریعتر جبران شود.
**حقوق بازنشستگان را با تورم افزایش دادیم
حسن روحانی رئیس جمهور پنجشنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری در این خصوص گفت: بازنشستگان قبل از این دولت وضع بسیار بدی داشتند و حقوق بازنشستگان با تورم فاصله داشت، که ما آمدیم حقوق بازنشستگان را با تورم افزایش دادیم و به سمت یکسان سازی رفتیم و یک میلیون و 50تومان حداقل دریافتی بازنشستگان است.
**کاهش 87 درصدی قدرت خرید در دولت قبل
هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی در این خصوص به آفتاب یزد گفت: من هم با رئیس صندوق بازنشستگی موافقم که به دلیل افزایش نیافتن حقوق بازنشستگان در دولت قبلی همپای تورم 35درصدی آن زمان اکنون یک خلا و فاصله زیادی در این باره به وجود آمده است. اگر ما بخواهیم تورمی که از سال84 تا 92 بر اقتصاد ایران به خاطر سیاست‌های غلطی که در آن دوران بوده محاسبه کنیم درمی‌یابیم که تورم تجمیعی آن زمان 165درصد بوده اما افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در آن مقطع 8ساله حدود 78درصد بوده است بنابراین مشخص است که بدون در نظر گرفتن ضرایب سال‌های مختلف، قدرت خرید کارکنان دولت و بازنشستگان 87درصد کم شده است. حال اگر دولت دوازدهم بخواهد آن 87درصد که کم شده است را جبران کند در یک سال نخواهد توانست این کار را انجام دهد و یک برنامه چند ساله برای این کار لازم است. به نظر می‌رسد اگر سیاست دولت در کاهش تورم و رسیدن آن به زیر 10درصد در سال96 و در دولت دوازدهم ادامه پیدا کند جبران آن 87درصد کاهش قدرت خرید راحت‌تر خواهد بود ولی اگر تورم به حالت دورقمی برگردد جبران آن کاهش قدرت خرید خیلی سخت خواهد بود.