مردم جلوتر از حاکمیت

غلامرضا حیدری نماینده مجلس بحران عالمگیر کرونا یک حصر اجباری به همه تحمیل کرده است. در ایران ما، آنچه جای تأسف دارد و مراجع مربوط باید به آن رسیدگی کنند، توجه به این مسأله است که چرا این موضوع در نطفه خفه نشد. شیوع کرونا زودتر از زمانی که به صورت رسمی خبری شد، صورت گرفت و اگر همان موقع محدودیت‌های رفت‌وآمد جدی گرفته می‌شد، این‌همه هزینه به ملت تحمیل نمی‌شد.
ما هم به‌عنوان نماینده مجلس سعی کردیم که تذکرات لازم را بدهیم و به صورت خصوصی و عمومی این مسأله را پیگیری کردیم. سعی هم کردیم که این حصر و قرنطینه خانگی را رعایت کنیم. یک‌سری جلسات مجلس هم در ایام قرنطینه به صورت مجازی برگزار شد و من سعی کردم در جلسات حضور فعال داشته باشم. در کنار آن، از این حضر ناخواسته استفاده کردم و مطالعات شخصی خود را ادامه دادم. برای من عملکرد قدرت‌ها و رقابت هسته‌ای، خصوصا در زمان جنگ سرد بسیار جالب بود و در این زمینه مطالعه می‌کردم. در کنار مطالعات کاغذی سعی کردم از کتاب‌های صوتی هم استفاده کنم. فایل‌های صوتی تاریخ شفاهی آقای حسین دهباشی هم بود که بسیار برای من جالب بود. این مصاحبه‌ها درباره بسیاری از اتفاقات تاریخ معاصر کشور انجام شده است که نکات بسیار مفیدی را به شنونده ارایه می‌کند.
باید این مسأله را هم اضافه کنم که ما نیز مانند تمامی مردم در این ایام از سنت دید و بازدید نوروزی محروم بودیم. در این ایام هم معمولا سفری به تفرش داشتیم، چون پدر و مادر من در آنجا مدفون هستند که امسال این امر هم به دلیل شرایط بحرانی میسر نشد.
آن چیزی که من از رفتار مردم دیدم، بسیار مناسب و خوب بود. مسأله اصلی به برخورد حاکمیت بازمی‌گشت و فکر می‌کنم که مردم از حاکمیت جلوتر بودند. مطمئنا ما از این مرحله عبور خواهیم کرد و مقامات مسئول هم طوری اظهارنظر نکنند که باعث بی‌اعتمادی مردم شود. الان هم شتاب‌زدگی در تصمیم‌گیری دیده می‌شود، باید نظر تخصصی صادقانه ابراز شود و اگر در اعلان تصمیم‌ها شتاب‌زدگی شود، باعث از دست‌رفتن سرمایه اجتماعی می‌شود.  
به هرحال باید بدانیم که تاکنون هیچ راهی جز پیشگیری وجود نداشته است. در مجموع مهم‌ترین نکته توجه به اقشار آسیب‌پذیر است و تمام بنیادهایی چون بنیاد مستضعفان باید وارد میدان شوند. این مسأله هم نباید جنبه نمایشی پیدا کند و موازی‌کاری صورت گیرد و باید همه با هماهنگی دولت وارد عرصه شوند تا از این بحران عبور کنیم.