سخنگوی وزارت بهداشت درباره جدل توئیتری با سفیر چین و واکنش‌ها به آن توضیح داد بحث و آشتی کرونایی دیپلماتیک ایران و چین در توئیتر

گروه گزارش: در حالی که یک توئیت از سخنگوی وزارت بهداشت ایران و واکنش سفیر چین در تهران باعث بروز برخی حواشی در شبکه اجتماعی توئیتر شد، کیانوش جهانپور دیروز در نشست خبری ویدئوکنفرانسی خود با خبرنگاران درباره این ماجرا توضیح داد.
کیانوش جهانپور یکشنبه در توئیتی نوشته بود: «مباحث علمی رو هیچ‌گاه نه می‌توان و نه باید با سیاست آمیخت. همه محافل آکادمیک دنیا بر پایه اطلاعات اپیدمیولوژیک و گزارش محققین چین، حداقل آنفولانزای تیپ A را از ویروس نوپدید کرونا وخیم‌تر قلمداد کردند، امروز یافته‌ها خلاف این را نشان می‌دهد، به یافته‌های خودی اطمینان بیشتری داریم». جهانپور روز یکشنبه، 17 فروردین هم در نشست خبری خود آمارهای چین را یک شوخی تلخ خوانده بود: «در چین وضعیت متفاوت بود و ووهان تجربه اپیدمی داشت. به نظر می‌رسد آمارهای چین یک شوخی تلخ بود؛ زیرا بسیاری در همه جهان فکر کردند این بیماری مثل آنفلوآنزا است و مرگ و میر کمتری دارد. همه این موارد مبتنی بر گزارش‌هایی بود که از چین گزارش می‌شد و به نظر می‌رسد چین شوخی تلخی در این زمینه با همه دنیا انجام داد. اگر در چین گفته می‌شود دو ماهه یک اپیدمی مهار شده، باید بیشتر درباره آن فکر کرد». چانگ هوا، سفیر چین نیز در پاسخ به این توئیت به زبان انگلیسی نوشت که «وزارت بهداشت چین هر روز یک نشست خبری دارد. پیشنهاد می‌کنم اخبار آن را مرتبا و با دقت دنبال کنید تا مسئله برای‌تان روشن شود». جهانپور هم جواب داد: «بسیار عالی؛ وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران هم روزانه دو کنفرانس خبری، نشست تخصصی ساعت 11:30 و نشست سخنگو ساعت 14:30 هر روز با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار می‌کند که تقریبا کم‌نظیر هست و برای سفرای محترم و اصحاب رسانه در همه کشورها به‌ویژه کشورهای دوست قابل استفاده خواهد بود». چانگ هوا این بار به فارسی در جواب نوشت: «آقا عزیز، بنابراین امیدوارم که شما به حقایق و تلاش‌های مردم چین احترام بگذارید».
این گفت‌وگو در توئیتر فارسی به نوعی تقابل دیپلماتیک و حتی تهدید از سوی سفیر چین تلقی شد. این در حالی است که پیشتر نیز برخی کاربران ایرانی توئیتر به توئیت‌های سفیر چین درباره کمک به ایران، از جمله به دلیل همزمانی اهدای ماسک از سوی چین به ایران با خبر کشف یک انبار ماسک متعلق به یک تبعه این کشور در تهران از سوی نیروی انتظامی واکنش نشان داده بودند. در سوی دیگر نیز برخی منتقدان دولت در این بحث توئیتری، طرف سفیر چین را گرفتند. مثلا یکی از خبرنگاران منتقد دولت در توئیتر نوشت: «به جای وزیر بهداشت بودم فورا جهانپور رو به دلیل اظهارات نابجا از سخنگویی وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا برکنار می‌کردم». دیگری هم این موضوع را مطرح کرد که «تو این شرایط حساس ایشون ]جهانپور[ چین رو متهم به دروغگویی و پنهان‌کاری کرده، همین رو کم داشتیم» و معتقد است سخنگوی وزارت بهداشت میان ایران و چین دعوا انداخته است. برخی از این کاربران نیز در توئیتر زیر توئیت سفیر چین، از دولت انتقاد و حتی عده‌ای دولت ایران را غربگرا نامیدند و به عذرخواهی از چانگ هوا و چینی‌ها پرداختند. این کاربران حتی جهانپور را «سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده» دانستند و از وی خواستند که در تماس تلفنی یا به صورت حضوری از سفیر چین عذرخواهی کند.
به دنبال این روند، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، در توئیتی به دلجویی از چینی‌ها پرداخت و به انگلیسی نوشت: «دولت و ملت چین پیشگام مبارزه با ویروس کرونا و اعطای کمک‌های سخاوتمندانه به سایر کشورها در اقصی نقاط جهان است. شجاعت، تعهد و حرفه‌ای‌گری چین در مهار کرونا شایسته تبریک است. ایران همواره قدردان چین در این شرایط دشوار بوده است». «چانگ هوا» سفیر چین در تهران نیز در توئیتی در واکنش به این توئیت موسوی نوشت: «شایعات نمی‌توانند دوستی ما را از بین ببرند». در نهایت جهانپور هم توئیت کرد که «دولت و ملت ایران قدردان دولت‌ها و ملت‌هایی است که به‌ویژه در این همه‌گیری جهانی کرونا در کنارشان ایستادند و حافظه تاریخی ایرانیان البته این قسمت ماجرا را هم فراموش نخواهد کرد. حمایت‌های چین از ملت ایران در این روزهای سخت، هکذا فراموش‌ناشدنی است. بیگانگان ذوق‌زده نشوند» و جواب سفیر چین «دوستان باید به یکدیگر کمک کنند، ما با هم می‌جنگیم» به بحث‌ها خاتمه داد.


سلامت را به سیاست پیوند نزنیم
سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری آنلاین دیروز خود نیز در پاسخ به سوالی درباره حواشی که درباره اظهاراتش در زمینه انتقاد از آمارها و داده‌های چینی‌ها در باب بیماری‌زایی کرونا، توضیح داد: به هر حال ما طبق رویه همیشگی‌مان در وزارت بهداشت و در حوزه سلامت، تمامی تلاش‌مان در تمام ماه‌های اخیر این بوده که قطار سلامت را به لوکوموتیو سیاست پیوند نزنیم. البته حوزه اجتماعی حوزه‌ای است که ممکن است عده‌ای همواره به دنبال تحلیل‌ها، تفاسیر و تعابیر سیاسی از هر گزاره‌ای حتی گزاره علمی و پزشکی مطرح کنند. وی افزود: ما نمی‌توانیم جلوی تعابیر و تفاسیر دیگران را بگیریم، اما آنچه مشهود است این است که  تمامی تلاش‌مان را به کار می‌گیریم که حوزه سلامت برخلاف بسیاری از حوزه‌های دیگر، رنگ و بوی سیاست به خود نگیرد. البته این به معنی آن نیست که سیاست را بلد نیستیم، اما نمی‌خواهیم وارد این حوزه شویم. زیرا قطعا موجب می‌شود که کار ویژه و ماموریت‌مان تحت‌الشعاع قرار گیرد. در عین حال همیشه نباید تهدیدها را نگاه کرد، فرصت‌ها را هم باید دید. اگر نیمه پر لیوان را نگاه کنیم، این مباحث حداقل سودمندی که داشت، این بود که همه ما به این نتیجه رسیدیم که باید اصول دیپلماسی را رعایت کنیم و به آن احترام بگذاریم. اینکه بسیاری از دوستان بعد از سال‌ها به این نتیجه رسیدند و برای اصول دیپلماسی هم حرمت و اولویت قائل شدند، قابل تقدیر است. ان‌شاءالله عزیزانی هم که به ما چنین توصیه‌ای داشتند، بیش از گذشته این موضوع را رعایت می‌کنند و در کنار دولت، دستگاه دیپلماسی و در راستای سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی خواهند بود، خواهند نوشت و گام برخواهند داشت.
چین، پشتیبان ایران در همه‌گیری کرونا
جهانپور تاکید کرد: ما خیلی روشن اعلام کردیم که ملتی نیستیم که قدردان تلاش‌ها و زحمات و تلاش‌هایی که  در راستای اهداف و خواست ملت‌مان انجام می‌شود، نباشیم و همزمان حافظه تاریخی ملت ما هرگز از ظلم و ستمی که از نواحی دیگر با تحریم‌های یکجانبه به کشورمان تحمیل شده و مردم‌مان را در سخت‌ترین شرایط نگه داشته است، فراموش کنیم. بنابراین همزمان که استقلال خود را حفظ می‌کنیم و برای حرمت و هویت مردم‌مان و نظام جمهوری اسلامی احترام قائل هستیم و ممکن است به رویه برخی کشورها در حوزه سلامت و به لحاظ علمی نقدی داشته باشیم، همزمان هم نمی‌توانیم اقدامات، تلاش‌ها و پشتیبانی کشورهایی را که در شرایط سخت در کنار ما قرار گرفتند، مانند چین که با فاصله در تمام هفته‌های اخیر بدون تعارف بیشترین پشتیبانی را از کشور ما در همه‌گیری بیماری کووید۱۹ کرده، نبینیم و یا اینکه ظلم و ستم یکجانبه که تحت عنوان تحریم از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش علیه مردم ما با تحریم دارو و تجهیزات پزشکی انجام شده است، از خاطرمان حذف کنیم. استقلال ما حکم می‌کند که همه این‌ها را با هم ببینیم.
آمار کرونا در ایران
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: مجموع مبتلایان کووید ۱۹ در کشور به ۶۰۵۰۰ نفر رسید. جهانپور‌ در ارتباط ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد: از روز یکشنبه تا دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۲۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. وی گفت: با احتساب موارد جدید، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۰۵۰۰ نفر رسید. به گفته جهانپور، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و به این ترتیب تا کنون از وجود ۳۷۳۹ نفر در کشور به دلیل ابتلا به این بیماری، محروم شده‌ایم و دیگر در بین ما نیستند. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: خوشبختانه روند بهبودیافتگان سرعت بالایی گرفته و تا کنون ۲۴۲۳۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. وی افزود: متاسفانه ۴۰۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری بوده و تحت مراقبت قرار دارند.
سایر اخبار این روزنامه
حاشیه‌ها دست از سر «پایتخت» بر نمی‌دارند تیغ سانسور بر گردن «معمولی»ها کورش الماسی کژفهمی از حق، منشا چالش‌های سیاسی «ابتکار» از راهکارهای پیش‌روی دولت برای جلوگیری از بحران اقتصادی پس از کرونا گزارش می‌دهد رئیس بیمارستان آتیه تهران از تعدیل 50 درصد کادر درمان خبر داد ورشکستگی بیمارستان‌ها در اوج مبارزه با کرونا پنج ائتلاف پارلمانی عراق با نامزدی عدنان الزرفی برای تشکیل دولت مخالفت کردند طلسم نخست‌وزیری در عراق تناقض در تعطیلی جلسات برخی نهادهای عالی به دلیل کرونا با بازگشت به کار مردم چه نتایجی دارد؟ افزایش تردیدها نسبت به توافق عربستان و روسیه قیمت نفت دوباره کاهش یافت سخنگوی وزارت بهداشت درباره جدل توئیتری با سفیر چین و واکنش‌ها به آن توضیح داد بحث و آشتی کرونایی دیپلماتیک ایران و چین در توئیتر روحانی: نیازهای وزارت بهداشت و صندوق بیمه بیکاری از این منبع تامین شود موافقت رهبر انقلاب با برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی رئیس‌جمهوری در ستاد هماهنگی اقتصادی: سه نوبت بسته حمایتی پرداخت می‌شود بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشاورزی و تفریغ بودجه ۹۷ در دستور کار مجلس رحمانی‌فضلی: آغاز به‌کار اصناف تا پایان فروردین، منوط به دریافت گواهی سلامت است