از تاخیر نمایندگان دولت تا اعتراض به تعطیلی مجلس

آرمان ملي: پس از 43 روز از تشکيل آخرين جلسه مجلس دهم در اسفندماه سال گذشته و کش و قوس‌هايي مبني بر تشکيل جلسات مجازي و آنلاين که چندان هم موفقيت‌آميز نبود بالاخره مجلس نخستين جلسه خود را در سال 99 در غياب رئيس خود که به کرونا مبتلا شده برگزار کرد. هر چند نمايندگان در اين جلسه حرف‌هاي ناگفته بسياري داشتند اما آنچه بيش از همه مدنظر بود حضور برخي وزرا در صحن علني براي ارائه گزارش عملکرد در خصوص نحوه مواجهه با کرونا و بررسي طرح 3 فوريتي برخي نمايندگان براي قرنطينه يک ماهه کشور بود که با حواشي بسياري مطرح شد اما دست آخر مورد نظر نمايندگان قرار نگرفت و با اخطاري مبني بر مخالفت با قانون اساسي از دستور کار مجلس خارج شد. گرچه خانه ملت ديروز شاهد انتقاداتي هم نسبت به تعطيلي مجلس و پيشنهادهايي پيرامون تعطيلي کامل مدارس و دانشگاه‌ها نيز بود.
اولين جلسه مجلس
نخستين جلسه علني مجلس در سال 99 ساعت 9 و 18 دقيقه صبح ديروز در غياب علي لاريجاني به رياست مسعود پزشکيان برگزار شد. اين جلسه در حالي آغاز شد که قرار بود وزراي بهداشت، کشور و رئيس سازمان برنامه و بودجه گزارشي از وضعيت مقابله با کرونا به نمايندگان ارائه کنند اما اين سه عضو دولت در ابتداي جلسه مجلس حضور نداشتند. همين موضوع عصبانيت و انتقاد شديد نايب رئيس اول مجلس را به دنبال داشت. بر همين اساس جلسه مجلس با صحبت‌هاي برخي روساي کميسيون‌هاي تخصصي مجلس ادامه پيدا کرد. الياس حضرتي رئيس کميسيون اقتصادي مجلس با حضور در پشت تريبون با گلايه از هيأت رئيسه اظهار کرد: چرا مجلس تا الان تعطيل بوده و اينقدر با تاخير شروع به کار کرده است؟ درست است که ستاد مرکزي مبارزه با کرونا اجازه تشکيل جلسه را نداد، اما مي‌شد با رعايت تمامي اصولي پروتکل بهداشتي جلسه را برگزار کرد. در اداره مملکت بايد هر کسي مسئوليت خود را انجام دهد؛ به همين دليل اولين اقدام ناقص و گلايه از مجلس است که چرا جلسه با تاخير برگزار شده است. پس از سخنان وي حدود ساعت 10 نمکي وزير بهداشت در جلسه حضور پيدا کرد و گزارش خود را به نمايندگان ارائه کرد. در ادامه نوبخت و رحماني‌فضلي هم در جلسه علني مجلس حاضر شدند و گزارش خود را ارائه دادند.
موافقان و مخالفان قرنطينه کشور


پس از حرف و حديث‌هاي بسيار درباره طرح سه‌فوريتي براي قرنطينه يک ماهه کشور که از سوي نمايندگاني چون عبدالکريم حسين‌زاده، طيبه سياوشي، پروانه سلحشوري، بهرام پارسايي و... مطرح شده بود با وجود تعطيلي مجلس و تعويق اين طرح روز گذشته اين طرح که امضاي بيش از 80 نماينده را داشت در صحن علني مطرح شد و موافقان و مخالفان نظرات خود را بيان کردند. رئيس فراکسيون حقوق شهروندي مجلس از طراحان اين طرح در مقام موافق اظهارداشت: شما يک ماه است که درون خود گريه مي‌کنيد و احساس مي‌کنيد که بايد کاري انجام دهيد ولي ما امکان و اختيار مداخله در تصميمات کشور را نداريم. هربار با واژه قرنطينه، قرنطينه هراسي کرديم و گفتيم قرنطينه يعني تاثيرپذيري از اين وضعيت. من مي‌گويم چرا از آن‌طرف فکر نمي‌کنيد و نمي‌گوييد کشورها بگويند ما با وجود تحريم‌ها جان مردم را ارجح قرار داديم و قرنطينه کرديم. حسين‌زاده افزود: امروز بايد ننگ عدم‌تصميم‌گيري قاطع را به جان نخريم و يک تصميم مهم بگيريم. در ادامه نماينده دهلران در مقام مخالف بيان کرد: اين طرح خودکشي از ترس مرگ است و اينکه کل کشور را يک ماه تعطيل کنيم مخالف مصالح مختلف است. در ادامه فرمند نماينده ميانه پشت تريبون قرار گرفت و با انتقاد از اين طرح عنوان کرد: دولت لايحه‌اي نياورده که مشکلي را حل کنيم و طرح سه‌فوريتي نمايندگان هم مبني بر اين است که مملکت را يک ماه تعطيل کنيم اما کسي نمي‌پرسد از کجا پول بياوريم؟ وي خطاب به مردم گفت: آي مردم مشکل ما در اين کشور عدم‌شفافيت و دروغي است که به مردم مي‌گوييم.
خروج طرح‌هاي 3 فوريتي از دستور
پس از صحبت‌هاي موافقان و مخالفان علي ادياني نماينده قائمشهر در اخطاري گفت: اين طرح با 4 ماده قانون اساسي در تغاير است و اولين آن اصل 79 است. تعطيلي و محدود کردن حقوق شهروندي جزو اختيارات شوراي عالي امنيت ملي است و از اين منظر طرح تعطيلي يک ماهه کشور مغاير اصل 176 قانون اساسي است. سپس پزشکيان اظهار کرد: مشخص است که اين طرح ايراد دارد و ما نبايد از ابتدا آن را مي‌پذيرفتيم. سپس اين اخطار به راي‌گيري گذاشته شد و با راي منفي نمايندگان از دستور کار خارج شد. همچنين در ادامه طرح سه‌فوريتي اصلاح آيين‌نامه براي برگزاري جلسات به صورت تلفيقي حضوري و مجازي هم در دستور کار مجلس قرار گرفت اما نمايندگان به سه فوريت و دو فوريت آن راي ندادند و اين طرح نيز از دستور کار خارج شد.