با رد طرح سه فوریتی مجلس برای تعطیلی سراسری به دلیل شیوع کرونا نمایندگان از خود رفع مسئولیت کردند

انداختن توپ قرنطینه از صحن بهارستان به حیاط پاستور
الهام برخوردار
گویا قرار نیست به این زودی‌ها کشور ما از شر کرونا خلاص شود و از ابتدای شیوع این بیماری در ایران در رابطه با سیاست‌های اعمالی تعطیلی و قرنطینه با موافقت و مخالفت‌هایی همراه بوده و هست. بعد از تمام تعطیلات نوروز و باز شدن بسیاری از اداره‏ها و بازگشایی بسیاری از مشاغل در این روزهای کرونایی دوباره وضعیت بسیاری از شهرها را به حالت قرمز در آورد و آمار مبتلایان بالا رفت. در همین راستا مردم انتظار داشتند که تصمیم‌گیرندگان به‌خصوص در شهر تهران با توجه به این موضوع با حمایت‌های اقتصادی خود از برخی مشاغل موجبات تعطیلی آنها را لااقل تا یک ماه فراهم کنند. اما بالاخره بعد از دولت دیروز مجلس تیر خلاص را به همه احتمالات زد و طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور را از دستور کار خود خارج کرد. این در حالی است که وزارت بهداشت برای کنترل و مهار کرونا تقاضای اعمال سخت‌گیری‌های بیشتری را دارد آن هم در شرایطی که مردم برای امرار معاش مجبور هستند در محل کار خود حضور داشته باشند.
مسئولان چقدر کرونا را جدی گرفته‌اند؟


دوگانگی در تصمیمات از سوی مدیران و تصمیم‌سازان تا به حال نه تنها نتوانسته است بر کنترل کرونا ویروس در کشور کمک کند بلکه حتی مشکلاتی را هم برای مهار آن ایجاد کرده است. همه کشورهای دنیا که مانند کشور ایران درگیر این ویروس همه‌گیر شده‌اند با استفاده از محدودیت‌های رفت‌وآمد و قرنطینه برخی شهرها توانسته‌اند آن را مهار و کنترل کنند. اما این رویه در ایران همچنان با مشکل جدی مواجه است و به عنوان یک راهکار در تصمیمات اتخاذ شده لحاظ نشده است. دولت می‌گوید ما به خاطر شرایطی که بر کشور حاکم است نمی‌توانیم اقتصاد کشور را تعطیل کنیم بنابراین با حمایت‌های اقتصادی به مشاغل و کمک‌های معیشتی به اقشار کم‌درآمد می‌توانیم از این بحران عبور کنیم. اما نکته اینجاست که همه نهادها به خصوص بخش اقتصادی تا به حال در این راستا حرکت نکرده‌اند و درست عکس آن عمل شده و گویی این وعده‌ها قرار نیست محقق شود و چک‌ها یک‌به‌یک برگشت می‌خورند، مالیات‌ها دریافت می‌شود، جریمه دیرکرد تسهیلات بانکی اخذ می‌شود.
بنابراین دوگانگی در تصمیمات نیز باعث شده است که مردم نه‏تناه چاره‌ای نداشته باشند تا در این روزهای کرونایی در محل کار حضور یابند بلکه آنها نیز چندان این ویروس را جدی نگیرند. وزارت بهداشت اعلام می‌کند که باید سیاست‌های پیشگیرانه خیلی جدی‌تر دنبال شود اما از آن طرف شرایط برای رعایت چنین محدودیت‌هایی فراهم نیست و همانطور که در گزارش روز سه‌شنبه «ابتکار» در همین صفحه اشاره شد تعطیلات گویی فقط برای برخی از نهادهای تصمیم‌گیر در ایام کرونایی در نظر گرفته شده است و حتی مجلس شورای اسلامی که نهادی تصمیم‌گیر و یکی از قوای سه‌گانه کشور محسوب می‌شود روز گذشته اولین جلسه علنی خود را تشکیل داد. بنابراین زمانی که مردم چنین دوگانگی را در نظام مدیریتی می‌بینند دچار یک سردگمی می‌شوند که تبعات آن چیزی جز بالا رفتن آمار مبتلایان به این ویروس خطرناک نیست. تصمیم‌گیرندگان می‌خواهند برای جلوگیری از فلج نشدن هرچه بیشتر اقتصاد کشور، ادارات باز باشد و مشاغل به کار خود ادامه دهند اما آنچه در عمل رخ خواهد داد خیلی فاجعه‌بارتر از ضربه کرونا به اقتصاد کشور خواهد بود. با این حال روز گذشته مخالفان طرح سه‌فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور معتقد بودند که قرنطینه خودکشی به خاطر ترس از مرگ است.
تیر خلاص مجلس به طرح سه‌فوریتی
طرح سه فوریتی برای قرنطینه یک ماهه کشور از سوی نمایندگانی از جمله عبدالکریم حسین‌زاده، طیبه سیاوشی، پروانه سلحشوری، بهرام پارسایی و ... مطرح شد. هرچند تعطیلی جلسات مجلس آن را به تعویق انداخت اما روز گذشته یعنی در اولین جلسه علنی این موضوع مطرح شد که درنهایت با اخطار علی ادیانی از دستور کار خارج شد.
شادمهر کاظم‌زاده نماینده مردم دهلران از مخالفان طرح سه‌فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور، گفت: این طرح خودکشی از ترس مرگ است و اینکه کل کشور را یک ماه تعطیل کنیم مخالف مصالح مختلف است. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به صورت مستقیم و غیرمستقیم فقط ۱۸.۵ درصد مشاغل از ویروس کرونا متاثر هستند و دلیلی ندارد که ۸۰ درصد بخش‌های دیگر کشور را هم تعطیل کنیم.
کاظم‌زاده گفت: طرح تعطیلی یک ماهه کشور مخالف تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید در بخش‌های مختلف کشورمان است و نباید تلاش‌های همه بخش‌های کشور را نادیده بگیریم که به دنبال جهش تولید هستند. در ادامه علی ادیانی نماینده قائم شهر در اخطاری گفت: این طرح با ۴ ماده قانون اساسی در تغایر است و اولین آن اصل ۷۹ است. دوستانی که این پیشنهاد را مطرح کرده‌اند یک بار آن را به دقت بخوانند چرا که در این موضوع دولت باید لایحه بدهد و اساسا این موضوع نمی‌تواند به صورت طرح مطرح شود. او گفت: طبق اصل ۷۹ قانون اساسی، دولت حق دارد با تصویب مجلس، به طور موقتی محدودیت‌های ضروری برای مقابله با بیماری کرونا برقرار کند، اما این در صورتی است که ضرورت آن واقعا احساس شود، از طرف دیگر دولت موظف است مجدداً از مجلس کسب مجوز کند، بنابراین دولت باید در این زمینه لایحه ارائه دهد. این نماینده مجلس همچنین گفت: تعطیلی و محدود کردن حقوق شهروندی جزو اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و از این منظر طرح تعطیلی یک ماهه کشور مغایر اصل ۱۷۶ قانون اساسی است. بنابراین بحث تعطیلی کرونایی نیز یک بار دیگر منتفی شد و دیدن صحنه‌هایی همچون ترافیک سنگین در خیابان‌های تهران و هجوم جمعیت در مترو و بی‌آرتی‌های دیگر نباید خیلی تعجب‌آور باشد. این در حالی است که پیش از این در راستای فاصله‌گذاری اجتماعی گفته شده بود که مترو و خطوط اتوبوسرانی تهران تعطیل شود. امری که با واکنش روز گذشته محسن هاشمی،‌ رئیس شورای شهر تهران روبه‌رو شد و او در واکنش به تعطیلی مترو و اتوبوس گفت: حالا که قرار است دو سوم کارمندان و ... سر کار بروند نمی‌توانند که با حمل و نقل شخصی این کار را انجام دهند. هاشمی روز گذشته با حضور در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در حال حاضر دوگانگی در صحبت‌های مسئولان ارشد دیده می‌شود، گفت: از یک سو وزارت بهداشت و درمان تقاضای اعمال سختگیری‌های بیشتر را دارد و معتقد است که نباید به این سبک عمل شود، اما از سوی دیگر بخش اقتصادی کشور نیز تصمیماتی اتخاذ می‌کند که باعث می‌شود مردم خود به خود احساس کنند که قدرت ویروس کرونا خیلی هم زیاد نیست. بنابراین با توجه به اظهارات مسئولان و تناقضاتی که در تصمیمات آنها دیده می‌شود بعید به نظر می‌رسد که این ویروس کنترل شود و ما در آینده شاهد کاهش آن با چنین سیاست‌های اعمالی از سوی تصمیم‌گیرندگان باشیم. متاسفانه تناقض در تصمیمات چیزی جز تناقض رفتاری از سوی مردم را ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
گرافیتی‌های دیواری از حال روزهای مبارزه با ویروس همه‏گیر می‌گویند نبرد اسپری رنگ با «کرونا» جلال خوش چهره انتخاب‌های دولت در پس کرونا دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جهان هشدار دادند سوءاستفاده تروریست‌ها از وضعیت فوق‌العاده کرونا «ابتکار» طرح خروج دولت از بنگاه‌داری شرکت‌های بورسی را بررسی کرد دولت در خط پایان تصدی‌گری؟ صالحی اعلام کرد رسیدن ایران به 122 دستاورد جدید هسته‌ای در یک سال گذشته با وجود تصویب پروتکل‌های جدید مقابله با کرونا، ایمنی بهداشتی در وسایل حمل و نقل عمومی پایین است با رد طرح سه فوریتی مجلس برای تعطیلی سراسری به دلیل شیوع کرونا نمایندگان از خود رفع مسئولیت کردند در ارتباط ویدئو کنفرانسی رئیس‌جمهوری با مسئولان 5 استان کشور: عجله‌ای برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها وجود ندارد معاون اول رئیس‌جمهوری‌ اعلام کرد پرداخت تسهیلات به خانوارهای یارانه بگیر امیری: دولت شبانه‌روز و مستمر موضوع کرونا را پیگیری می‌کند نوبخت: دولت در حساس‌ترین مرحله مدیریت منابع خود است رحمانی فضلی: روند کرونا در خیلی از استان‌ها کاهشی شده است