بی اطلاعی مسئولان از مشمولان بسته حمایتی کرونا

مسعود حمیدی- اگرچه بنا بر اذعان مدیرکل امور اقتصاد و دارایی 4 میلیون و 907 هزار نفر، معادل 73 درصد جمعیت استان در پایان سال 98(با برآورد سازمان‌های بین‌المللی) یارانه معیشتی دریافت می‌کردند، اما به رغم این هنوز مشخص نیست چه تعداد خانوار در استان مستحق دریافت هستندو چه تعداد خانوار بسته‌های حمایتی کرونایی( 200 تا 600 هزارتومانی) دریافت کرده و می‌کنند.به گزارش خراسان رضوی، نبود «پایه آماری درست»  یا حداقل به‌روز شده در کشور سابقه طولانی  دارد. در چند دهه اخیر تمام تلاش برنامه‌ریزان و به ویژه  مرکز ملی آمار کشور این بود که آماری  مبتنی بر واقعیت‌های جامعه ایران، استخراج کنند و در اختیار برنامه ریزان و تصمیم گیران کشور قرار دهند اما وقتی به کف جامعه مراجعه می‌کنیم، در برهه‌های تاریخی می بینیم که این آمارها با ضریب خطای گاه زیادی در اختیار تصمیم گیران قرارگرفته است که شاهد آن ، بحث افرادی است که یارانه به آن‌ها پرداخت می‌شود اما واقعیت درآمدی آنان به‌گونه‌ای است که نیازی به آن ندارند  یا کسانی که از دریافت یارانه محروم شدند اما به نان شب شان محتاج بودند.  این ایراد آماری در بحث کمک‌های معیشتی تعدیل قیمت بنزین، بیشتر آشکار شد؛ کسانی که با گران شدن بنزین فشار اقتصادی زیادی را متحمل شدند اما به هر دری زدند نتوانستند این کمک معیشتی دولت را دریافت کنند.
مدیران بی اطلاع استان
به تازگی نیز با شیوع بحران کرونا در کشور، وعده‌های دولت برای حمایت از خانواده‌ها و افراد متضرر شروع شد ؛ اختصاص اعتبار 75 هزارمیلیاردی هیئت دولت، برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی و چندین عدد دیگر ارقام کلانی هستند که بناست دولت برای حمایت از متضرران کرونا در بخش‌های مختلف و به روش های متفاوت هزینه کند اما وقتی میان عموم جامعه بخصوص اقشار آسیب‌دیده و کارگران روزمزد بیکار شده می‌رویم مشاهده می‌کنیم چه بسیارند کسانی که ریالی از این کمک‌ها عایدشان نشده است. وقتی از مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی درباره خانوارها و کسانی که مشمول کمک‌های معیشتی می شوند سؤال می‌‌کنیم به تمرکز آمار و تصمیم‌گیری‌ها در تهران اشاره می‌کند و زمانی که  از فرماندار مشهد می‌پرسیم اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. حتی وقتی از معاون آمار سازمان برنامه‌ریزی و توسعه استان درباره جمعیت و خانوارهای استان سؤال می‌ کنیم، آمار جمعیت و خانوارهای استان در سال 95 را بازگو می‌کند. درنهایت وقتی از اداره کل ثبت‌احوال استان سؤال می‌ کنیم، جمعیت استان را بر اساس میزان زادولد استان در طول چهار سال گذشته و بر مبنای آمارگیری سال 95 اعلام می‌کند. جمعیت استان در آبان سال 95 معادل 6 میلیون و 434 هزار  نفر بوده و تعداد خانوارهای استان نیز معادل یک‌میلیون و 938 هزار و 700 نفر بوده است  اما جمعیتی که ثبت‌احوال استان بدون در نظر گرفتن جمعیت مهاجر به استان  اعلام کرد معادل 6 میلیون و 526 هزار نفر در پایان سال 98 است. درواقع اکنون نمی‌توان حتی با ضریب خطای چنددرصدی هم میزان جمعیتی را که در استان خراسان رضوی و مشهد هستند اعلام کرد یا حداقل مسئولان استان یا از آن بی‌اطلاع هستند یا بازگو نمی‌کنند و باید منتظر سرشماری بعدی بود.اما این که طبق آمار مسئولان پایتخت‌نشین، چه تعداد افراد در استان یارانه بگیر هستند و چه تعداد کمک معیشتی گرفته‌اند سؤالاتی است که مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان به آن‌ها پاسخ می‌دهد.
94درصد جمعیت استان یارانه  می گیرند


حسین امیررحیمی در گفت وگو با خراسان رضوی درباره تعداد افرادی که در استان مشمول بسته معیشتی 200 تا 600 هزارتومانی دولت برای بحران کرونا می‌شوندمی‌گوید: اول این که اکنون دو میلیون و 12 هزار خانوار با جمعیت 6 میلیون و 345 هزار و 423 نفر در استان یارانه  دریافت می کنند که از این تعداد 985 هزار و 429 خانوار با جمعیت 3 میلیون و 87 هزار و 391 نفر در مشهد ساکن هستند. اگر آمار سازمان‌های معتبر بین‌المللی که جمعیت استان را حدود 6 میلیون و 700 هزار نفر در پایان 98 برآورد کرده است ، در نظر بگیریم مشخص می‌شود که 94 درصد جمعیت استان یارانه بگیر هستند.
79 درصد یارانه بگیران استان
 بسته معیشتی گرفتند

وی می‌افزاید: بعد از بحث تعدیل قیمت بنزین، « بسته معیشتی» دولت نیز اضافه شد. بر اساس گزارشی که در اختیار ما قرارگرفته است، در تاریخ دهم فروردین امسال دولت در قالب این بسته به‌حساب یک‌میلیون و 529 هزار و 75 سرپرست خانوار در استان مبلغی بین 55 تا 205 هزار تومان واریز کرده است که جمعیتی معادل 4 میلیون و 906 هزار و 877 نفر را در برمی‌گیرد. تعداد خانوارهایی که در مشهد مشمول این بسته معیشتی شده‌اند ، معادل 752 هزار و 946 خانوار با 2 میلیون و 144 هزار و 425 نفر جمعیت بودند. بر این اساس 79 درصد یارانه بگیران استان بسته معیشتی دولت را دریافت کرده‌اند و این عدد برای مشهد 76 درصد است.عالی‌ترین مقام وزارت اقتصاد در استان درباره بسته معیشتی نیز می‌گوید: توجه داشته باشید که بسته معیشتی با یارانه تفاوت دارد اما کل بسته معیشتی دولت فقط یک بخش است و بنا نیست که علاوه بر یارانه معیشتی تعدیل قیمت بنزین بسته معیشتی دیگری به افراد داده شود و فقط تعداد افراد مشمول این بسته معیشتی افزایش می‌ یابد. درواقع بعد از تعدیل قیمت بنزین تا پایان سال گذشته، چهار مرحله بسته معیشتی توسط دولت به‌حساب سرپرستان خانوارها واریز شده است. بسته معیشتی پرداخت‌شده در دهم فروردین‌ با همان رویه قبل پرداخت‌شده است. با این تفاوت که تعداد افرادی که مشمول این بسته حمایتی دولت تحت تأثیر بحران کرونا قرارگرفته‌اند افزایش یافته و به 4 میلیون و 906 هزار و 877 نفر در استان رسیده که بسته 55 تا 205 هزار تومان را دریافت کردند.درواقع می‌توان گفت در مرحله اول 10 درصد جامعه یارانه معیشتی را دریافت کرده‌اند که با اضافه شدن افراد متقاضی تحت تأثیر بحران کرونا به 73 درصد جمعیت استان رسیده است.
سهم استان از بسته 200 تا
600 هزار تومانی مشخص نیست

امیررحیمی می‌گوید: در 28 اسفند سال گذشته برای یک‌میلیون خانوار در کل کشور بین 200 تا 600 هزار تومان بسته معیشتی کرونا پرداخت‌شده است اما این که از این میزان سهم استان چقدر بوده است مشخص نیست. علاوه بر این بناست تا پایان فروردین نیز یک بسته 200 تا 600 هزار تومانی دیگر برای حدود یک‌میلیون خانوار در کشور پرداخت شود که سهم استان در این بخش نیز مشخص نیست.وی درباره بسته حمایتی دولت برای کارگران روزمزد و کسانی که مشمول دریافت بیمه بیکاری نیستند نیز اظهار می‌کند: بسته 200 تا 600 هزارتومانی که در مرحله اول پرداخت شد برای دهک اول جامعه بوده است ولی بسته اصلی حمایتی که ثابت است همان یارانه معیشتی 55 هزارتومانی است که افراد می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند.