رقم قرارداد تجاری جدید آمریکا و عربستان 300 میلیارد دلار است!

در روزهای گذشته و با توجه به سفر هفته آینده رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان تحلیل‌های متفاوتی از ارزش قرارداد تسلیحاتی بین ریاض و واشنگتن منتشر شده است. در ابتدا برخی این رقم را از یک میلیارد دلار و برخی نیز ده‌ها میلیارد تخمین زده بودند اما اکنون گویا رقم این قرارداد صدها میلیارد دلار است.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا قرار است هفته آینده به عربستان سفر کند. این نخستین سفر رسمی خارجی ترامپ خواهد بود. همزمان با این سفر قرارداد فروش 100 میلیارد دلاری سلاح به عربستان امضاء خواهد شد.
خبرگزاری رویترز اما به نقل از یک مقام بلندپایه کاخ سفید که نام وی را ذکر نکرده اعلام کرده که آمریکا در یک دوره 10 ساله احتمالا رقم این قرارداد را به 300 میلیارد دلار خواهد رساند.
بنابر این گزارش، این معامله در راستای تقویت قدرت‌ نظامی آل‌سعود است اما آمریکا همچنان برتری نظامی اسرائیل بر همسایگان را حفظ خواهد کرد.


پیش از این ترامپ از استفاده مفت و  مجانی عربستان از حمایت‌های آمریکا انتقاد کرده بود. همچنین یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ بهبود شرایط اقتصادی آمریکا از طریق افزایش اشتغالزایی بود. این مقام کاخ سفید اعلام کرده «ما در مرحله‌های آخر انجام سلسله‌ای از معاملات تسلیحاتی هستیم.
 این معامله به گونه‌ای طراحی شده است که همزمان با سفر ترامپ به عربستان به سرانجام برسد.» عربستان غالب تسلیحات نظامی خود را از آمریکا خریداری می‌کند. از جمله سلاح‌هایی که آل‌سعود از این کشور خریداری می‌کند می‌توان به جنگنده‌های اف 15 و سیستم‌های فرماندهی و کنترل اشاره کرد. در واقع آل‌سعود در دو سال گذشته با تسلیحات نظامی آمریکا و انگلیس مردم بیگناه یمن را قتل عام کرده است.
چنین قرارداد نظامی می‌تواند به این معنی باشدکه، آمریکا قصد ندارد جنگ یمن به این زودی‌ها پایان یابد چرا که در این صورت، نمی‌تواند سعودی‌ها را بدوشد!
حمله به مسجد شیعیان در عوامیه
خبر دیگر اینکه در ادامه حملات وحشیانه نیروهای امنیتی آل‌سعود به شیعیان مناطق شرقی عربستان یک کودک دو سال و نیمه و یک جوان به ضرب گلوله به شهادت رسیدند.
نیروهای سعودی همچنین با شلیک آرپی‌جی مسجد «السید محمد» را در منطقه المسوره عوامیه هدف قرار دادند و این مسجد را به‌طور کامل تخریب کردند.
نیروهای سعودی روز چهارشنبه نیز با مسلسل و تسلیحات سنگین به عوامیه حمله کردند که در این حمله ۳ نفر شهید و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند و بسیاری از خانه‌ها نیز ویران شد.