بازی به بازی با نبرد سال شطرنج نابغه ایرانی چطور نفس کارلسن را گرفت

علیرضا فیروزجا، نابغه ایرانی شطرنج دنیا موفق شد در یک دیدار تماشایی برابر قهرمان مشهور جهان، کارلسن نروژی به برتری دست یابد.
پنجشنبه شب فینال آنلاین بانتر کاپ سایت Chess24 شاهد رقابت قهرمان حال حاضر جهان مگنوس کارلسن نروژی با علیرضا فیروز جا نفر اول ریتینگ داران جوان جهان بود. سایت یادشده ساعاتی قبل از آغاز بازی با این جمله حساسیت بالای بازی را یادآور شد:
به گزارش ورزش سه، کمربند ایمنی خود را ببندید! پاپ کورن را آماده کنید. امشب همه ما برای یکی از بزرگ‏ترین دوئل‏های سال شطرنج در جهان آماده می‏شویم: مگنوس کارلسن به مصاف علیرضا فیروزجا خواهد رفت. مگنوس کارلسن قهرمان جهان از فرصت ستایش این استعداد فوق العاده استفاده کرده و می گوید مسابقه برابر حریف 16 ساله اش سخت ترین چالش او تاکنون خواهد بود.
به یاد نداریم کارلسن که در 9 سال گذشته قهرمان بلامنازع جهان بوده و نفر اول ریتینگ داران حال حاضر شطرنج جهان است، قبل از رویدادی از حریف خودش تمجید کرده باشد.


یودیت پولگار بانو شطرنج باز تاریخی مجاری دقایقی قبل از آغاز بازی در اینستاگرام گفت: همه در انتظار تماشایی‏ترین رویارویی سال و اینها همه یعنی نابغه ایرانی به افکار جهان شطرنج تحمیل شده و بهترین های دنیا او را دنبال می‏کنند.
نتایج دو شطرنج باز درتورنمنت که با حضور 133 بازیکن و 131 بازی از چندی قبل به صورت آنلاین آغاز شده بود و به صورت 17 بازی با فرصت زمانی سه دقیقه برای هربازیکن طراحی شده بود و هرکس زودتر به امتیاز 8.5 می‏رسید برنده دیدار می شد از قدرت بالای هر دو شطرنج باز در بازی سریع و فاصله آنها با دیگر اساتید نامدار جهانی حکایت می‏کرد.
نتایج کارلسن در برابر شش استاد بزرگ
Carlse- - GM Pichot: 9-3
Carlse- - GM Cuenca: 8.5-0.5
Carlse- - GM Mamedov: 8.5-4.5
Carlse- - GM Cheparinov: 8.5-1.5
Carlse- - GM Grandelius: 9-1
Carlse- - GM Sjugirov: 9-0
نتایج فیروزجا در برابر پنج استاد بزرگ و یک استاد بین المللی
Firouzja - IM Skripchenko: 8.5-1.5
Firouzja - GM Oleksiyenko: 9-2
Firouzja - GM Fressine9-2
Firouzja - GM Bluebaum 9-1
Firouzja - GM Meier 8.5-2.5
Firouzja - GM Narayana- 9-6
پنجشنبه شب از مسابقه کارلسن برای غلبه روحی بر فیروزجا در سایت لی چس که علیرضا ماه ها نفر اول ریتینگ داران آن با درجه 3275بود تلاش زیادی کرد و با بازی‏های متعدد درجه خود را در شطرنج برق‏آسا به 3276رساند تا بالاتر از فیروز جا دیده شود و علیرضا را که جوان 16 ساله می باشد و از او 13 سال کوچک‏تر است تحت تاثیر قرار دهد،هر چند علیرضا در همان لحظات برای بردن کارلسن نقشه می‏کشید و تدارک می‏دید.
بازی این دو که به صورت مستقیم از سایت آنتن پخش می‏شد از ساعت 21:30 دقیقه به وقت ایران شروع شد. جالب اینکه این رویارویی که با شانزده مسابقه با نتیجه 8.5 بر 7.5 به سود فیروزجا به پایان رسید و در مجموع سه تساوی داشت با مات شدن کارلسن شروع و به پایان رسید تا شب رویایی برای فیروزجا رقم بخورد.
بازی اول‏: علیرضا، کارلسن را مات کرد.
شروع طوفانی نابغه با مهره سیاه نشان داد کارلسن شب سختی را سپری خواهد کرد‏. فیروزجا در حرکت 67 در حالی که تنها 8 ثانیه زمان در برابر 9 ثانیه زمان کارلسن داشت‏،کارلسن را در کمال تعجب با مات معروف رخ در عرض آخر شکست داد.
بازی دوم‏: تساوی و پیشتازی فیروزجا
بازی دوم دو شطرنج باز بعد از 52 حرکت در حالی که کارلسن 28 ثانیه و فیروزجا 13 ثانیه برای اتمام بازی داشتند به جهت نداشتن مهره برد و داشتن مهره اسب در بازی به تساوی رسید.
بازی سوم: قهرمان جهان عقب‏ماندگی را جبران کرد
کارلسن بازی سوم را با مهره سفید در 34 حرکت و درحالی که 50 ثانیه زمان داشت و فیروزجا تا پایان بازی 16 ثانیه احتیاج داشت با مات کردن به پایان برد تا همه چیز در بازی سوم برابر شود.
بازی چهارم: نابغه خیلی زود دوباره پیش افتاد
علیرضا که مشخص بود روحیه خوبی برای این مچ تاریخی دارد بازی چهارم را با مهره سفید در حالی که کارلسن دفاع آلخین انتخاب کرده بود در 53 حرکت با پیروزی پشت سرگذاشت.کارلسن برای پایان بازی تنها یک ثانیه و فیروزجا 9 ثانیه زمان داشتند.
بازی پنجم: کارلسن با سفید دوباره پیروز شد
علیرضا در برابر کارلسن دفاع روی لوپز انتخاب کرد و خیلی زود در 27 حرکت بازی را در حالی که کارلسن 1:44 دقیقه ثانیه زمان داشت و فیروزجا از زمان بازیش 2:07 ثانیه سپری شده بود واگذار کرد تا تابلوی امتیازات در عدد 2.5 برابر شود.
بازی ششم: دومین تساوی نبرد
کارلسن با مهره سیاه یک پیاده پیش بود ولی فیل های ناهمرنگ دو قهرمان بازی را در حرکت 67 به تساوی کشاند تا برتری 2 ثانیه‏ای زمان کارلسن هم ارمغانی برایش نداشته باشد.
بازی هفتم: روز روز نابغه است
نابغه که بازی قبلی با مهره سیاه را در دفاع لوپز خیلی زود از دست داده بود ،این بار با انتخاب دفاع سیسیلی در 47 حرکت کارلسن را مجبور به شکست کرد‏. کارلسن که 9 ثانیه زمان برابر 7 ثانیه فیروزجا داشت یک رخ کامل نیز عقب بود تا چاره ای جز شکست نداشته باشد.
بازی هشتم: قهرمان جهان عقب نمی‏نشیند.
کارلسن خیلی زود نتیجه را برابرکرد. او با مهره سیاه در 67 حرکت با انتخاب دفاع تکراری آلخین فیروزجا را که تنها 6 ثانیه تا پایان بازی زمان داشت با اندوخته زمانی 23 ثانیه شکست داد تا دوباره هر دو شطرنج باز در امتیاز 4 برابر شوند.
بازی نهم‏: زمان کارلسن به پایان رسید
نابغه ایرانی بازهم جلو افتاد؛ زمان بازی در حرکت 71 بازی در وضعیت کاملا مساوی و در حالی که فیروز جا تنها شش ثانیه زمان داشت برای کارلسن به پایان رسید تا این بار کارلسن برخلاف رقابت پر حاشیه قهرمانی سریع جهان که فیروزجا بازی را با پایان زمان از دست داده بود شکست را پذیرا شود.
بازی دهم: سومین و آخرین تساوی
کارلسن دوباره دفاع آلخین انتخاب کرد. برتری یک پیاده‏ای فیروزجا در حالی که هر دو شطرنج باز زمان مناسبی برای به پایان رساندن بازی داشتند کفاف برد فیروزجا را نمی‏داد و خیلی زود هر دو قهرمان به تساوی در حرکت 35 رضایت دادند.
بازی یازدهم: کارلسن دوباره همه چیز برابرکرد
قهرمان 9 ساله جهان شطرنج در حالی که 40 ثانیه زمان در اختیار داشت‏، این بار فیروزجا را که دفاع سیسلی دوباره انتخاب کرده بود و تنها 16ثانیه از زمانش باقی مانده بود در 29 حرکت شکست داد تا هر دو شطرنج باز 5.5 امتیازی شوند.
بازی دوازدهم: کارلسن برای اولین بار در مچ پیش افتاد
دومین برد پیاپی قهرمان جهان در حالی که تنها 2 صدم ثانیه به پایان زمانش باقی مانده بود با اشتباه فیروز جا در حرکت 67 اتفاق افتاد‏، کارلسن با مهره سیاه دفاع روی لوپز انتخاب کرد و درنهایت در حالی که زمانش داشت به پایان می‏رسید و فیروزجا برنده بازی می‏شد از اشتباه حریف جوانش استفاده کرد و فیروزجا را مات کرد تا نتیجه مچ را 6.5 بر 5.5 به نفع خود کند.
بازی سیزدهم: قرار نیست آب خوش از گلوی قهرمان جهان پایین برود.
بعد از باخت بازی قبل، فیروزجا قبل از حرکت اول خود جرعه ای آب نوشید و با شروع دفاع سیسیلی در 30 حرکت با داشتن 49 ثانیه زمان‏، کارلسن را که 51 ثانیه زمان داشت را مجبور به قبول شکست کرد تا هیجان به اوج خود برسد. تابلوی امتیازات در 6.5 برابر است. چهار بازی دیگر باقی مانده است و قهرمان کسی است که زودتر امتیاز 8.5 ببیند.
بازی چهاردهم: دومین برد پیاپی نابغه ایرانی
کارلسن که در دو دور قبل برای اولین بار در مچ دو بار پیاپی پیروز شده بود‏، خیلی زود دبل شد تا فیروزجا در حساس‏ترین لحظات مچ 7.5 امتیازی شود. فیروزجا با مهره سفید با داشتن زمان 40 ثانیه در برابر 12 ثانیه کارلسن، در حرکت 37 کارلسن را که در شبکه ماتی گرفتار شده بود به زیر کشید تا امیدها را برای بردن این مچ تاریخی بیشتر کند.
بازی پانزدهم: قهرمان جهان راحت باج نمی‏دهد
این بار کارلسن با مهره سفید در یک بازی سراسر تهاجمی در 29 حرکت با اندوخته زمانی 1:09 ثانیه در برابر 36 ثانیه فیروزجا؛ شبکه ماتی را برای علیرضا ایجاد کرد تا نتیجه امتیازات هر دو شطرنجباز 7.5 شود.
بازی شانزدهم: فیروزجا تاریخ سازشد
فیروزجا با مهره سفید قدر لحظات دانست و در یک بازی زیبا و تاکتیکی که 65 حرکت طول کشیدبا داشتن 15 ثانیه زمان در برابر 8.5 ثانیه کارلسن در دفاع سیسلی در حالی که از اواسط بازی به بعد موتورهای جستجوگر شطرنجی وضعیت او را برنده می دیدند بر حریف سمج و کاربلد خود غلبه کرد و مانند شروع مچ کارلسن رامات کرد‏.
در پایان فیروزجا با مهره سفید 3برد، با مهره سیاه 4 بردو با مهره سفید سه تساوی کسب کرد و 8.5امتیازی شد و کارلسن با مهره سفید 4 برد، با مهره سیاه 2 برد و با مهره سیاه 3 تساوی کسب کرد‏. 7.5 امتیازی شد.
حالا جهان شطرنج منتظر رویاروی این دو در ابرتورنمنت آنلاینی هستند که با ابتکار کارلسن از 30 فروردین تا 14 اردیبهشت با حضور 8 تا از بهترین‏های جهان با 250 هزار دلار جایزه آغاز خواهد شد، هستند. پیش‏بینی‏های مفسرین و بزرگان شطرنج جهان رویارویی این دو شطرنج باز خیلی زود به فینال مچ قهرمانی جهان ختم خواهد شد که بعد از پایان مسابقه در توئیت‏های مختلف هم به آن اشاره کردند.
سایر اخبار این روزنامه
با سعدی به استقبال اردیبهشت می‌رویم خوش است درد که باشد امید درمانش محمدعلی وکیلی آیا کرونا روحانی را تغییر داده؟ کارکرد حزب در فاصله میان دو انتخابات و شرایط بحران بررسی شد احزاب در چرخه انفعال چرا با وجود توافق صلح و مبادله زندانیان، خشونت‌ها همچنان ادامه دارد؟ بازگشت هراس از طالبان به افغانستان «ابتکار» حواشی بر سر حبابی بودن شاخص بازار سرمایه را بررسی کرد بورس زیر سایه ارزندگی حاشیه‌های ایجادشده درباره آمار و ارقام مبتلایان و قربانیان کرونا در ایران چه تبعاتی برای جامعه دارد؟ از سوی رئیس دفتر فرماندهی معظم کل قوا انجام شد ابلاغ سلام و محبت مقام معظم رهبری به کارکنان ارتش دستور رئیس‌جمهوری به وزیر نفت به سیاست‌های افزایش تولید فرآورده‌های نفتی شتاب دهید بازی به بازی با نبرد سال شطرنج نابغه ایرانی چطور نفس کارلسن را گرفت یک حقوقدان: بعد از کرونا کشورها درون‌گراتر خواهند شد سردار باقری: اجازه هیچ خطایی را به ماجراجویان علیه ایران نمی‌دهیم لاریجانی: ارتش کارنامه‌ای ستودنی میان ملت ایران دارد