بازگشايی حرم‌های زيارتی و اصناف كم خطر؛ درست يا اشتباه؟

آرمان ملي- رها معيري: روند ابتلا به ويروس کوويد 19 در کشور همچنان سير نزولي را طي مي‌کند. اما در شرايطي که از امروز اصناف کم‌خطر تهران به صورت رسمي فعاليت‌شان را آغاز مي‌کنند، طبق يک نظر‌سنجي 40 درصد مردم پايتخت بيماري کرونا را جدي نگرفته‌اند. 51 درصد شهروندان تهراني نگران ابتلاي خود يا يکي از اعضاي خانواده‌شان به کرونا بوده‌اند. همچنين بالغ بر 60 درصد شهروندان تهراني، کرونا را ويروسي جدي و خطرناک تلقي کرده‌اند. يک هفته پس از بازگشايي برخي کسب‌وکارها در استان‌ها و آغاز بازگشايي اصناف در تهران، ايرج حريرچي، معاون وزارت بهداشت گفت: « اثر بازگشايي‌ها بر افزايش تعداد بيماران به مدت پنج روز، افزايش شمار بيماران بستري در بيمارستان‌ها به مدت 15 روز و مرگ و مير به مدت يک ماه بعد از شروع فعاليت‌ها مشاهده خواهد شد.»در اين شرايط تا روز گذشته (جمعه 29 فروردين) آمار مبتلايان به کرونا در کشور ما 79494 نفر رسيده و تاکنون 4958 نفر جان خود را از دست داده‌اند و 54064 نفر از بيماران نيز، بهبود يافته و از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند. بنا به اعلام کيانوش جهانپور، سخنگوي وزارت بهداشت: «از پنجشنبه (28 فروردين) تا جمعه (29 فروردين) 1499 بيمار جديد مبتلا به کوويد در کشور شناسايي شده و 89 بيمار جان خود را از دست داد‌ه‌اند.» سخنگوي وزارت بهداشت با بيان اينکه از هر 11 مورد مرگ‌ومير در ايران يک مورد در اثر ابتلا به کوويد19 بوده است، گفت: اين عدد سه هفته پيش يک مورد در هر 6 مرگ‌ومير بود. تا پيش از اين هر 10 دقيقه يک ايراني جان خود را بر اثر کرونا از دست مي‌‌داد، اما در يک هفته گذشته ميزان مرگ و مير کاهش يافته است و از هر 11 مورد مرگ‌ومير در ايران يک مورد در اثر ابتلا به کوويد19 است و اين عدد سه هفته پيش يک مورد در هر 6 مرگ‌ومير بوده که امروز کاهش يافته است و اميدواريم روند حفظ شود.
عملکرد متفاوت فارس و خوزستان
اين آمار در شرايطي منتشر مي‌شود که موج اپيدمي در شش استان آغاز شده و استان‌هاي تهران، آذربايجان شرقي، کهگيلويه و بويراحمد، خوزستان، گيلان و مازندران در شرايط مناسبي به‌سر نمي‌برند و پنج استان اصفهان، ايلام، خراسان‌جنوبي، همدان و خراسان رضوي اخيراً پيک اپيدمي را تجربه کرده‌اند. چهار استان مرکزي، قم، آذربايجان غربي و کرمان روند نزولي را نشان مي‌دهد. اما نکته جالب در رابطه با وضعيت کاملا متفاوت دو استان فارس و خوزستان است. از سوي ديگر وضعيت استان خوزستان هر روز حادتر از گذشته مي‌شود و مردم توجه چنداني به شيوع کرونا در اين استان ندارند. تصاوير منتشر شده از سه مراسم عزاداري در شهرهاي رامشير،‌ بهبهان و ماهشهر نشان مي‌دهد که سيل مردم در محل عزاداري بدون‌ماسک، خبر از روزهاي سختي در اين استان مي‌دهد. ايرج حريرچي معاون کل وزارت بهداشت در اين باره اعلام کرد: «فارس يکي از پيشروترين استان‌ها در کنترل کرونا بوده و توانسته است شيوع بيماري کرونا را کنترل و مديريت کند. معاون کل وزارت بهداشت، با اشاره به سير نزولي بيماري کرونا در کشور افزود: آمارها نشان مي‌دهد در 25 استان مورد جديد ابتلا به ويروس کرونا بين صفر تا 10 نفر و در 16 استان، کمتر از 20 مورد ابتلاي جديد به ويروس کرونا داريم، اما بايد اعلام کنم که در 6 استان شيب ابتلاي مردم به کرونا شيب صعودي اندک است و در 6 استان ديگر در سطح مسطح هستيم.» حريرچي در بخش ديگر از صحبت‌هايش با اشاره به پيک مجدد کرونا در کشور، پيش‌بيني کرد که امسال با پيک آنفلوآنزا مواجه شويم، زيرا بيماري آنفلوآنزا هر 10 سال يک بار شيوع گسترده دارد و با توجه به بررسي‌هاي کارشناسي امسال زمان پيک 10 ساله است.
دستورالعمل بازگشايي مکان‌هاي زيارتي


در اين بين، حجت‌الاسلام احمد مروي، متولي آستان قدس رضوي مي‌گويد که وزارت بهداشت و سازمان اوقاف، با همکاري مديران نهادهاي مذهبي ديگر دستورالعملي براي بازگشايي مکان‌هاي زيارتي تهيه کرده‌اند. وي گفته با فراهم آمدن مقدمات لازم و با رعايت ضوابط بهداشتي مکان‌هاي مذهبي براي زائران باز خواهند شد. حجت‌الاسلام مروي خبر دستورالعمل بازگشايي اماکن مذهبي را در حساب اينستاگرام خود منتشر کرده و گفته است علاوه بر آرامگاه امام رضا(ع)، اين دستورالعمل بازگشايي شامل حرم حضرت معصومه (س)، شاه‌چراغ، شاه‌عبدالعظيم و مسجد جمکران هم مي‌شود.
دستور رئيس‌جمهور
حسن روحاني با اشاره به آغاز فعاليت کسب‌و‌کارهاي کم‌ريسک در تهران از روز شنبه (30 بهمن)، به وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي دستور داد ارزيابي دقيقي حاوي نقاط قوت و ضعف آغاز فعاليت کسب و کارهاي کم‌خطر در استان‌هاي کشور براي طرح در جلسه ستاد ملي مبارزه با کرونا ارائه کند. حسن روحاني با قدرداني مجدد از تلاش همه کادر درماني کشور در مبارزه با بيماري کرونا، گفت: اين ارزيابي بايد در دو جلسه روساي کميته‌هاي ستاد ملي مبارزه با کرونا در روز شنبه و در نهايت جلسه ستاد ملي مبارزه با بيماري کرونا در روز يکشنبه ارائه شود تا در تصميم‌گيري‌ها مورد نظر قرار گيرد. روحاني اظهار کرد: از روز شنبه و با پيوستن تهران به جمع استان‌هاي کشور که در آنها کسب‌و‌کارهاي کم ريسک فعاليت خود را آغاز کرده‌اند، عملا دامنه طرح فاصله‌گذاري هوشمند اجتماعي، کشوري مي‌شود و تمامي ارکان ذي‌ربط اعم از وزارتخانه‌هاي بهداشت و کشور، صداوسيما، رسانه‌ها و فضاي مجازي بايد با برنامه‌هاي اطلاع‌رساني و اقناعي، همچنان بر ضرورت تداوم شعار در خانه مي‌مانيم و رعايت عدم جابه‌جايي‌هاي غيرضروري در کشور و شهرها تاکيد کنند تا بتوانيم هر چه سريع‌تر به مرحله قطع زنجيره شيوع بيماري کرونا نزديک‌تر شويم. سعيد نمکي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي نيز با ارائه گزارشي از روند کاهشي بيماري کرونا در شماري از استان‌هاي کشور و همچنين ثبت نام صاحبان مشاغل کم‌ريسک در سايت سلامت، اظهارکرد: «در چارچوب طرح فاصله‌گذاري هوشمند اجتماعي و آغاز فعاليت کسب‌و‌کارهاي کم‌ريسک، تاکنون يک ميليون و 659 هزار و 254 کارگاه در سايت سلامت وزارت بهداشت ثبت کرده‌اند که يک ميليون و 511 هزار و 781 کارگاه تاييد شده‌اند و اين روند ادامه دارد». در حالي که دولت پس از يک نشست اضطراري در روز جمعه 11 بهمن، تصميم لغو پروازها ميان چين و ايران را اعلام کرد، سعيد نمکي، وزير بهداشت، گفت در اواخر دي ماه چنين تصميمي را خواستار شده بود. وي همچنين درباره کاهش موج کرونا در کشور اظهارکرد: خوشبختانه امروز آمار جان‌باختگان بر اثر کرونا بعد از يک ماه، دو رقمي شده که اين يک نکته مثبت است. موارد مثبت کرونا، آخر بهمن ماه به ما گزارش و همان روز هم اطلاع‌رساني شد. حدود 75 درصد بيماران مبتلا به کرونا فاقد نشانه يا داراي نشانه‌هاي ضعيف هستند. خوشبختانه با لطف خدا و تلاش همه نيروهاي نظام، موج اول و سهمگين همه‌گيري کرونا در کشور مديريت شده است.