وضعیت سفره مردم در ماه رمضان

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: چهره‌ها سرحال به نظر نمی‌رسد. ابروها در هم رفته و صورتهای زخمی یا سرخ شده از سیلی، غبار غم گرفته است! این را با نگاهی سطحی و اجمالی به رخساره مراجعه‌کنندگان میدان میوه و تره‌بار منطقه سکونت خود می‌توان یافت. گویی اعلام نرخنامه جدید سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در مورخ یکم اردیبهشت 99 و در آستانه ماه مبارک رمضان هم نتوانسته از درد کاهش قدرت خرید مردم در سال گذشته و امسال بکاهد. مشتریان این میادین در تلاطم اقتصادی و سلامتی دوران جولان کرونا در ایران و جهان به دنبال مواد غذایی هستند که در کنار سیرکردن شکم، قوای بدنی و ایمنی آنها را مقابل انواع عفونتها نیز افزایش دهد. اما بر اساس قرائن موجود متوسط تفاوت 36 درصدی نرخ میوه و تفاوت 33 درصدی قیمت سبزیجات و صیفی‌جات با میانگین قیمت‌های سطح شهر هم قدرت خرید متناسب را به سبدهای خالی و نیمه خالی خارج شده از میدان‌های میوه و تره بار بازنگردانده است. اینها همه در حالی است که تردید از وضعیت کرونا و تاثیر آن در نقل و انتقال محصولات کشاورزی به میادین و همچنین شبهاتی که در مورد احتمال افزایش شیوع دوباره کرونا در یکی - دو هفته پیش‌رو زمزمه می‌شود، دست و دل مشتریان را می‌لرزاند!
> مرغ؛ پایین‌ترین قیمت در ۱۶ ماه گذشته
برخلاف نارضایتی این روزهای مرغداران و اقدام جنجالی آنها در پخش فیلم حذف جوجه‌های بی‌تقصیر در نداشتن برنامه ریزی تولید متناسب با تنطیم بازار و دست کم روش حذف اصولی در هنگام از ماشین جوجه‌کشی، مردم در آستانه ماه رمضان امسال از قیمت مرغ بیش از سایر اقلام احساس بهتر می‌کنند؛ گرچه آنها از این امر بی‌خبر هستند که با حذف جوجه‌های مدفون شده، معلوم نیست قیمت گوشت مرغ تا یک ماه بعد به کجا پَر بکشد. به هر حال آنچه امروز برای مردم دست به نقد است، اینکه مرغ تازه در میادین میوه و تره بار به پایین‌ترین قیمت در ۱۶ ماه گذشته یعنی از آذر ۹۷ تا به امروز رسیده است. قیمتی که برچسب آن در میادین قیمت مرغ کامل تازه در میادین میوه و تره بار را در بسته‌بندی کیسه نایلونی، هر کیلوگرم ۹۹۷۰ تومان و مرغ کامل تازه را در بسته‌بندی بشقابی، هر کیلوگرم ۱۰ هزار تومان نشان می‌دهد.
اگرچه قیمت اجزا و قطعات مرغ نیز در میادین میوه و تره بار، کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته و در حال حاضر، هر کیلوگرم ران مرغ ۱۶۴۰۰ و سینه مرغ ۱۸ هزار تومان عرضه می‌شود، ضمن اینکه هر کیلوگرم جوجه کباب با استخوان ۱۸ هزار تومان و جوجه کباب بی استخوان ۲۳۷۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.


قیمت هر کیلوگرم فیله مرغ ۲۴۷۰۰ تومان، ساق مرغ ۱۹۵۰۰ تومان و مغز ران ۱۹۱۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار، نرخ‌گذاری شده و هر کیلوگرم بال کبابی به قیمت ۱۵۳۰۰ تومان و بازوی کبابی ۱۴۶۰۰ تومان به شهروندان عرضه می‌شود.
این در حالی است که به دلیل رعایت ملاحظات پیشگیرانه بهداشتی، در واحدهای عرضه گوشت مرغ میادین میوه و تره بار، مرغ به صورت کامل در کیسه نایلونی یا بسته‌بندی بشقابی ارائه می‌شود و خُردکردن آن ممنوع است. با وجود این و توصیه جدی سازمان دامپزشکی کشور هستند برخی افراد که این توصیه را بر نمی‌تابند و همچون رفتن به سفرهای برون شهری و استانی و شکستن توصیه خانه‌نشینی؛ گویی ویروس کووید -19 برای آنها یک شوخی بیش نیست و به غرفه‌داران جهت قطعه بندی نکردن مرغها غُرولند می‌کنند!
> توزیع3 قلم کالای ضروری رمضان
در کنار عرضه سایر اقلام رایج در میادین با شرایط قیمت متفاوت از سطح شهر، اما از ۳۰ فروردین 99 در میادین میوه و تره بار نیز به مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اصناف منتخب، و تعاونی‌های محلی اقلام خوراکی ویژه ماه رمضان شامل برنج، روغن، شکر، مرغ، گوشت قرمز منجمد و خرما توزیع می‌شود. اتفاقی که امسال نیز به گفته حجت براتعلی همچون هر سال که در مقاطع زمانی خاص به ویژه ماه رمضان حجم تقاضا در بازار بالاتر می‌رود، کارگروه تنظیم بازار برنامه‌های ویژه‌ای برای توزیع اقلام اساسی دارد. وی با بیان اینکه امسال هم مانند سنوات قبل اقلامی در بازار توزیع می‌شود که این اقلام خوراکی ویژه ماه رمضان شامل برنج، روغن، شکر، مرغ، گوشت قرمز منجمد و خرما است و سه قلم از آنها یعنی برنج، روغن و شکر تحت پوشش شرکت بازرگانی دولتی ایران هستند، ادامه داد: برنج، روغن و شکر هر یک به میزان ۵۰ هزارتن و در مجموع ۱۵۰هزارتن در اختیار شبکه مصرف همه استان‌ها قرار داده می‌شود و از ۳۰فروردین این کالاها در همه شبکه‌های مصرف قابل بهره‌برداری و توزیع است. این مقام مسوول در شرکت بازرگانی دولتی ایران درگفتگویی که با ایسنا داشته است اضافه کرد: قیمت روغن توزیع شده
در احجام مختلف همان قیمت‌های مصوبی است که در سایت سازمان حمایت وجود دارد و برای مصرف‌کنندگان نیز قابل مشاهده است. همچنین قیمت برنج هندی مرغوبی که توزیع می‌شود نیز حداکثر کیلویی ۸هزار تومان است. البته این امکان وجود دارد که کمتر هم عرضه شود. قیمت شکر توزیعی نیز در بسته‌های یک کیلوگرمی با برچسب تنظیم بازار ۵۹۰۰ تومان است. مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: شبکه‌های توزیع این اقلام نیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اصناف منتخب، میادین میوه و تره بار و تعاونی‌های سراسری محلی هستند.
وی با بیان اینکه شبکه‌های مصرف به هر میزانی که به اقلام نیاز داشته باشند، قابل تامین است، گفت: از اول اسفند تاکنون طرح‌های ویژه پایان سال در شبکه‌های مصرف در حال اجرا است و این ۱۵۰ هزارتن ویژه ماه رمضان نیز به طرح‌های قبلی اضافه شده است.
> آش، حلیم، زولبیا و خرما؛ محبوبان سحر و افطار روزه داران
اما تنها برنج، روغن و شکر ارزان قیمت نیست که در فهرست درخواست مردم به ویژه روزه داران در ماه رمضان قرار دارد. کما اینکه آش، حلیم، زولبیا و خرما نیز از ارکان اصلی وعده‌های سحری و افطاری است و به گفته لیلا و لادن 2 خواهری که به اتفاق مادرشان برای خرید اقلام اصلی ماه رمضان به میدان میوه و تره بار محله شان مراجعه کرده اند:"بدون این خوراکیها گویی جذابیتهای ماه رمضان کامل نیست." پس لزوم همکاری و مساعدت دولت جهت عرضه با قیمت منطقی این خوراکیهای خاص موعد رمضان امری واجب است. اگرچه پیرو همین رسم نهادینه شده قاسم نوده‌فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران از قیمت‌گذاری 3 قلم کالای پر مصرف در ماه رمضان تا روز تنظیم گزارش آفتاب یزد خبر داد و گفت: جهت رفاه حال مردم، قیمت آش و حلیم نسبت به سال 98 تغییری نداشته و هر کیلو حلیم به قیمت ۲۵ هزار تومان و هر کیلو آش به قیمت ۲۰ هزار تومان در ماه رمضان عرضه خواهد شد.
اما زولبیا و بامیه دوست داشتنی روزه داران مشمول افزایش قیمت شده و به گفته رئیس اتاق اصناف قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه ۲۴ هزار تومان است که۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و دلیل آن به دلیل افزایش قیمت برخی مواد اولیه آن است. هر کیلو خرما به قیمت ۲۴ هزار تومان در ماه رمضان نوید دیگری است که رئیس اتاق اصناف داد و در توضیح جزییات بیشتری در این خصوص با اشاره به اینکه در واقع چون قیمت هر جعبه خرما عموما نیم کیلو وزن دارد، در واقع قیمت حدود ۱۲ هزار تومان خواهد بود. البته نوده‌فراهانی با بیان اینکه همه واحدها باید طبق پروتکل‌های بهداشتی ستاد مدیریت کرونا عمل کنند و بازرسی‌ها در این مدت شدت می‌گیرد، اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، اتحادیه‌های صنفی سعی می‌کنند مردم را به خرید اینترنتی تشویق کنند تا کمتر از خانه خارج شوند، بنابراین شهروندان می‌توانند هم از سایت "بازارگاه" که قبلا راه‌اندازی شده به‌صورت اینترنتی اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند و هم برخی اتحادیه‌های صنفی اقلام خود را در سایت اتحادیه‌‌شان به فروش می‌رسانند. در زمینه کالاهای اساسی نیز طبق اعلام سازمان حمایت، ۵۰ هزار تن برنج هندی با قیمت کیلویی حداکثر ۸۰۰۰ تومان، به همین میزان شکر با قیمت کیلویی حداکثر ۵۹۰۰ تومان، ۲۵ هزار تن مرغ منجمد با قیمت کیلویی حداکثر ۱۲هزار تومان، بیش از ۱۵ هزار تن گوشت قرمز منجمد با قیمت مصوب کیلویی حداکثر ۴۲ هزار تومان، ۵۰ هزار تن روغن خام برای تولید انواع روغن نباتی در سقف قیمت مصوب و ۱۰۰ هزار تن انواع خرمای مضافتی و کبکاب که با توجه به نوع، کیفیت، وزن بسته‌بندی و سایر مشخصه‌های آن توسط کارگروه تنظیم بازار استان قیمت‌گذاری می‌شود، در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اصناف منتخب، میادین میوه و تره‌بار و تعاونی‌ها برای ماه رمضان عرضه می‌شود.
> فعالیت بیشتر پلتفرمهای ویژه برای خرید آنلاین
اقلام مورد نیاز از میادین میوه و تره‌بار
به گزارش خبرنگار روزنامه آفتاب‌یزد همانطور که قاسم نوده فراهانی توصیه کرد و این روزها کسب وکارهای اینترنتی پررونق شده است برخی سوپرمارکت‌های آنلاین دست به کار شده اند و به عنوان پلتفرمی ویژه برای خرید آنلاین از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همچنین میادین میوه و تره‌بار با شیوع ویروس کرونا و کمک به در خانه ماندن شهروندان، برنامه توسعه خود را سرعت بخشیده و آماده همکاری با فروشگاه‌های زنجیره‌ای جدید برای رفع نیازهای کاربران است.
پلتفرم‌هایی ویژه برای خرید آنلاین از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار که با شیوع ویروس کرونا و کمک به در خانه ماندن شهروندان، برنامه توسعه خود را سرعت بخشیده و آماده همکاری با فروشگاه‌های زنجیره‌ای جدید برای رفع نیازهای کاربران از جمله متقاضیان اقلام مصرفی مردم در ماه رمضان از میادین میوه و تره‌بار هستند.