آشفته بازار برنج نوبرانه پاکستانی

 
معاون سازمان صمت استان: فعلاً قولی نمی دهم، یک بار قول دادیم و شرمنده شدیم
 
نوید زنده روحیان-باوجود وعده مسئولان برای رفع مشکلات گمرکی، کمبود و افزایش قیمت برنج پاکستانی پس از گذشت 20 روز از این وعده‌ها نه‌تنها این مشکلات قبلی رفع نشده بلکه برنج‌های با نام و نشان گمنام، بازار را فرا گرفته و محصولاتی شناخته ‌شده‌تر مانند ملحم، آفتاب، شاندیز و... یا به ‌طورکلی وجود ندارد یا برنج « نو»  آن‌ها با قیمت‌هایی فضایی به فروش می‌رسد. مسئولان نیز از مشخص نبودن زمان تنظیم بازار و ورود برنج پاکستانی خبر می‌دهند.به گزارش خراسان رضوی، چندی قبل با مشکلات گمرکی به وجود آمده در کشور برای ترخیص برنج‌های پاکستانی، افزایش قیمت این کالا به همراه کم شدن زمینه فروش آن در بازار مشهد که عمده مصرف‌کننده این برنج در کشور نیز هست به چشم خورد که معاون سازمان صمت خراسان رضوی، در این خصوص گفت: «به‌تازگی با توجه به وجود مشکلات گمرکی برای ترخیص برنج پاکستانی، مقداری افزایش قیمت و کمبود در بازار به وجود آمده است اما این مشکلات درنهایت تا دو هفته آینده رفع می‌شود» اما از این وعده 20 روز می‌گذرد و بررسی میدانی از بازار برنج پاکستانی حکایت از این دارد که نه‌تنها مشکلات گذشته پابرجاست بلکه برنج‌های پاکستانی نام و نشان‌دار قبلی نیز در بازار کم شده و درحالی‌که در مدت مشابه سال گذشته نهایت قیمت برنج پاکستانی در مشهد حدود 12 هزار تومان بود اما حالا این قیمت تبدیل به کف قیمتی شده و تا هر کیلوگرم 18 هزار تومان به فروش می‌رسد.
بررسی کف بازار
برنج پاکستانی در بازار مشهد غریبه نیست و بیشتر مصرف‌کنندگان آن بانام‌هایی از این برنج که امتحان پس داده هستند آشنایند اما در کمتر فروشگاهی در بولوار مصلای مشهد که بورس عمده‌فروشی‌های خواربار هستند از برنج برندهای قدیمی پاکستانی خبری بود.آقایی وارد مغازه برنج‌فروشی شد و پرسید برنج «ملحم» دارید؟ فروشنده پاسخ داد: ملحم نیست، اما بهتر از آن دارم. برنج  «محرم» که به ضمانت پخت هم می‌دهم، کیسه‌ای 175 هزار تومان. از فروشنده پرسیدم بهتر از این هم هست؟ گفت: بله بهتر هم دارم کیسه‌ای 185 هزار تومان برای مصرف خانگی عالی است، می‌دهم ببرید بپزید اگر بد بود کل پولتان را برمی‌گردانم.
به یکی دیگر از فروشگاه‌ها که انواع برنج‌های پاکستانی را چیده بود وارد شدم، نام‌های آن، طبیعت، ممتاز، محرم، الماس، نفیس، یزدان، اترک، دایانا، هایلی، رویال و خاطره بود. از فروشنده می‌پرسم، قیمت برنج پاکستانی چند است، پاسخ می‌دهد: از کیسه‌ای 120 تومان دارم تا 180 هزار تومان.خانمی دریکی دیگر از مغازه‌ها به دنبال برنج پاکستانی آفتاب و شاندیز است، فروشنده می‌گوید: در این چند وقت هرچه تماس گرفتیم می‌گویند مارک‌های قبلی را نداریم گمرک ترخیص نمی‌کند، به‌اجبار دو روز پیش کیسه‌ای 170 هزار تومان سفارش دادم که بفرستند، هزینه باربری را هم دو برابر قبل حساب کردند، امروز که دوباره پیگیری می‌کردم گفتند ترخیص انجام‌شده و برنج هست اما من مجبورم همان برنجی را که فرستادند با این قیمت بالا بفروشم و چاره‌ای نیست. می‌پرسم برنجی که تازه ترخیص شده ملحم هم دارد؟ می‌گوید: بله کیسه‌ای 175 هزار تومان البته برنج نو هست و کهنه آن اصلاً گیر نمی‌آید.


هنوز واردات آزاد نشده
علی غفوری‌مقدم، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در پاسخ به وضعیت موجود بازار برنج پاکستانی گفت: تا جایی که اطلاع دارم واردات برنج پاکستانی تاکنون آزاد نشده و سهمیه نیز به استانمان تعلق نگرفته است و باوجود مکاتبات زیاد ما و پیگیری شخص استاندار تاکنون خبری از سهمیه برنج پاکستانی نشده و برای تنظیم بازار ماه رمضان نیز سهمیه اعلام‌شده به ما چهار هزار و 44 تن برنج هندی بوده است که دو هزار تن آن مربوط به شهرستان‌های استان و دو هزار تن نیز برای مشهد در نظر گرفته‌شده بود که طی سه روز 1628 تن آن حواله و ارسال‌شده است.وی ادامه داد: همه تلاش‌های ما تاکنون به دربسته خورده و فقط یک سهمیه ناچیز 57 تنی از برنج پاکستانی که اصلاً در برابر سهمیه‌های چند هزار تنی گذشته قابل‌ذکر هم نیست به استان داده‌شده است.غفوری مقدم همچنین در خصوص قیمت مصوب برنج هندی و پاکستانی نیز گفت: قیمت مصرف‌کننده برنج هندی توزیعی 7200تومان و کیسه 10 کیلویی آن 72هزار تومان است و قیمت مصوبی که برای برنج پاکستانی وجود داشته برای کیسه 10 کیلویی 89هزار تومان است .وی در پاسخ به اختلاف قیمت موجود در بازار با نرخ مصوب گفت: به‌هرحال قیمت باعرضه و تقاضا تنظیم می‌شود و ما وقتی برنجی برای توزیع نداریم نمی‌توانیم اثرگذار باشیم  و بازار را تنظیم کنیم و فعلاً هم مشخص نیست که این مسئله کی رفع می‌شود و ما نمی‌توانیم قولی در این خصوص بدهیم، قبلاً قول دادیم و شرمنده شدیم.معاون سازمان صمت خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که ذائقه برخی از  مردم برنج پاکستانی است و در آستانه ماه رمضان تکلیفشان برای برنج چیست ، اظهار کرد: آن چه فعلاً مشاهده می‌شود قیمت برنج هندی نیز در بازار افزایش‌یافته و از دو هزار تن سهمیه تخصیصی به مشهد 1628 تن آن حواله شده پس تقاضا برای این برنج فوق‌العاده بالا رفته درصورتی‌که درگذشته بخش زیادی از سهمیه ما برای برنج هندی می‌ماند اما فعلاً ما پیگیریم ولی نمی‌توانیم زمانی را اعلام کنیم.