سال تحصیلی کرونایی همچنان بلاتکلیف

گروه اجتماعی- از اواخر اسفند این روزها دقیقا قابل پیش بینی بود که کرونا باعث شود نوعی بلاتکلیفی عذاب دهنده سیستم آموزش و پرورش را گرفتار خود کند. چنین روزهایی اگر کرونایی درکار نبود، حداقل مدارس ابتدایی آخرین روزهای سال را می گذراندند و چه بسا برخی هم زودتر خود را تعطیل کرده بودند. در عین حال امروز 64 روز از ماجرای کرونا در کشور و چهار روز هم از ماه اردیبهشت گذشته است اما هنوز مشخص نیست تکلیف این سال تحصیلی عجیب با آن همه تعطیلی ها برای آلودگی هوا و این تعطیلی های ویروسی چیست و آخرش چه می شود.همین چند روز پیش بود که وزیر آموزش و پرورش از افزایش چهار تا شش هفته‌ای سال تحصیلی سخن گفت، اما در شرایطی که هنوز معلوم نیست اتمام سال چه زمانی باشد این افزایش چهار تا شش هفته‌ای موجب سردرگمی و ابهام بیشتر برای دانش آموزان شده است .
وزیر: از آینده کرونا بی اطلاعیم
در شرایطی که انتظار می رفت، آموزش و پرورش در دوماه گذشته با طراحی سناریوهای پیش روی خود حالا و در هفته اول اردیبهشت تکلیف خود را بداند اما هنوز وزیر آموزش و پرورش (طبق گفته دیروز چهارشنبه) اعلام می کند که از آینده کرونا اطلاع ندارد و: «در صورتی که تمام محتوای آموزشی تدریس شود، اگر امکان آزمون حضوری باشد، اولویت ما برگزاری آزمون به صورت حضوری است. اما اگر سیاست‌های وزارت بهداشت امکان برگزاری آزمون حضوری را فراهم نکند، با استفاده از دیگر شیوه‌ها امتحانات برگزار می‌شود.»
آن ها هم از آینده کرونا بی اطلاع هستند


آقای حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در شرایطی مطرح کرده است که از آینده کرونا بی اطلاعیم که امروز تمام دنیا از آینده آن بی اطلاع است. آیا در چنین شرایطی نمی توان برنامه یا طرح های دیگری جایگزین کرد و تکلیف سال تحصیلی را مشخص کرد؟در این زمینه خوب است به سراغ تجربه های اروپایی ها  برویم. به اطلاعات این جدول توجه کنید:


درواقع مهم ترین موضوعی که در این جدول مشاهده  می شود، داشتن برنامه و تقویم است و مرور این برنامه الزاما به این معنا نیست که ما هم باید مدارس را بازگشایی کنیم. اما می توانیم برنامه ارائه دهیم و سرانجام مقاطع تحصیلی به ویژه در مقطع ابتدایی را مشخص کنیم.
پیشنهادهایی که مطرح می شود
در شرایطی که سامانه «شاد» هنوز نتوانسته است انتظارهای زیرساختی آموزش مجازی برای دروس باقی مانده را فراهم کند، به نظر می رسد، آموزش و پرورش باید برای مقاطع و پایان سال تحصیلی تصمیم گیری کند. برخی والدین گلایه دارند که دبیران مدرسه فرزندانشان به دلیل آن که بازنشستگان آموزش و پرورش هستند، حوصله و توانایی آموزش مجازی را ندارند، برخی دیگر گلایه دارند که دسترسی به تلفن هوشمند و اینترنت ندارند، برخی دیگر هم گلایه دارند که معلم‌ها پیگیر نیستند و آموزش تلویزیونی نه ساعت مناسبی دارد و نه زمان کافی و نه برای بچه‌ها جذابیت لازم را دارد. از این سو آموزش و پرورش نیز با همه محدودیت‌هایی که دارد از ابتدا تلاش کرده با توجه به گستردگی فضای آموزشی در کشور و گوناگونی مدل مدارس و...  راه حل های ممکن را ارائه دهد.
در این زمینه پیشنهادها و سناریوهای متعددی مطرح شده که برخی از آن ها به این شرح است:
* اعلام پایان سال تحصیلی و اضافه کردن دوهفته زمانی به ابتدای سال تحصیلی آینده و مرور درس های باقی مانده مقطع قبل.
* اعلام پایان سال تحصیلی برای سال های قبل از پایه دوازدهم و تایید بر اساس کیفیت تحصیلی و بدون برگزاری امتحان.
* تاکید و ارزشیابی بر اساس 80درصد محتوای تحصیلی و جبران 20 درصد باقی مانده در سال آینده.
در این زمینه سناریوهای متعدد دیگری نیز با محتمل‌ترین گزینه «پایان سال بدون برگزاری آزمون حضوری» مطرح شده اما آن چه در بلاتکلیفی اوضاع و احوال این روز‌های دانش آموزان بسیار قوت گرفته، موضع سکوتی است که آموزش و پرورشی‌ها به اعلام شرایط برگزاری امتحانات پایان سال دارند، البته در این میان دانش آموزان دوره ابتدایی و کلاس دوازدهمی شرایط بهتری دارند و حداقل تا حدی وضعیت شان مشخص شده است.
چند روز قبل بود که رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی از لغو برگزاری آزمون هماهنگ پایه ششم خبر داد همچنین حاجی میرزایی برگزاری امتحانات نهایی به روش حضوری را تعیین تکلیف کرد، اما در این اوضاع ۱۰ پایه تحصیلی دیگر چه سرنوشتی دارند؟
معاون وزیر: هنوز مشخص نیست
در همین زمینه نیز علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه اعلام کرد که در پایه‌های متوسطه به جز پایه دوازدهم نیز به نوعی ارزشیابی معلمان به جای آزمون محتمل‌ترین گزینه روی میز است ولی در پایه دوازدهم حتماً نیاز به برگزاری آزمونی حضوری و سراسری است اما هنوز هم هیچ چیز قطعی نیست.