ارزیابی چشم انداز خرید سهام بانکی

دیروز در حالی، فراخوان مربوط به پذیره نویسی واگذاری سهام دولت در سه بانک و دو بیمه در قالب اولین صندوق قابل معامله بورسی با تخفیف 20 درصد منتشر شد که بر اساس فرمول قیمت گذاری در این فراخوان و رشد قابل توجه قیمت سهام در بورس، سود این سرمایه گذاری می تواند به 55 درصد و حتی بیشتر برسد. هرچند با توجه به رشد بسیار سریع بورس در ماه های اخیر، برخی کارشناسان   به توقف روند صعودی و حتی ریزش بورس هشدار داده اند.
به گزارش خراسان و بر اساس اطلاعیه شماره یک پذیره ‏نویسی واحدهای سرمایه ‏گذاری صندوق سرمایه‏ گذاری قابل معامله (ETF) “واسطه‌گری مالی یکم” که توسط پایگاه رسمی وزارت اقتصاد(شادا) منتشر شده،  دوره پذیره نویسی از 14 تا 31 اردیبهشت خواهد بود. جزئیات مهم این فراخوان در جدول نخست خلاصه شده است:
  در متن فراخوان درباره تخفیف 20 درصدی آمده است که 5 واحد درصد از آن به ‏عنوان دارایی سرمایه‏ گذاران و به منظور انجام عملیات بازارگردانی نزد صندوق نگهداری خواهد شد.
گفتنی است اگرچه تخفیف 20 درصدی برای این واگذاری در نظر گرفته شده است اما باید توجه کرد که فرمول قیمت گذاری بر اساس 30 روز کاری اخیر شرایطی را مهیا می کند که سود مشارکت در این پذیره نویسی بسیار بیشتر باشد. به عنوان مثال متوسط قیمت سهام بانک ملت در 30 روز کاری اخیر حدود 950 تومان بوده است که با 20 درصد تخفیف 760 تومان باید واگذار شود. در حالی که قیمت فعلی سهام این بانک 1356 تومان است یعنی با قیمت دیروز سهام بانک ملت در بورس، سود این خرید 78 درصد خواهد بود یعنی ارزش خرید دو میلیون تومانی بیش از سه میلیون و 560 هزار تومان خواهد شد. برای دیگر سهم های حاضر در این صندوق (بانک تجارت و ملت) نیز شرایط مشابهی وجود دارد. به طور متوسط ارزش کل سهام در این پنج شرکت 16.5 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که با 20 درصد تخفیف 13.2 هزار میلیارد تومان خواهد شد. اما ارزش روز (در پایان معاملات یک شنبه 7 اردیبهشت) سهام دولت در این پنج شرکت حدود 20.5 هزار میلیارد تومان است که به منزله سود 55 درصدی خرید واحدهای سرمایه گذاری این صندوق است.  البته باید توجه کرد که قیمت ها در بورس سیال است و سهام تعلق گرفته نیز تا دوماه بعد از پذیره نویسی قابل معامله نخواهد بود. اگر قیمت ها رشد کند بر این سود 55 درصدی افزوده خواهد شد و اگر افت کند از سود کاسته خواهد شد. اتفاقی که با توجه به روند صعود بسیار هیجانی بورس در ماه های اخیر، چندان دور از ذهن نیست و خریداران سهام باید مراقب احتمال ریزش بورس نیز باشند.