پلمب 213 نانوایی متخلف در اجرای پروتکل‌های کرونایی

ساعتی از شب گذشته و تعداد زیادی نان را بیرون نانوایی روی سکو چیده اند، پسربچه ای در حالی که پول کاغذی را در مشت اش مچاله کرده، تعدادی نان بر می دارد و پول را به صندوقدار نانوایی می دهد که نه دستکش در دستش دارد و نه ماسکی بر صورتش، باقی مانده پول را هم به پسر بچه پس می دهد. اگر چه بنا به اعلام مصطفی کشتگر، رئیس اتحادیه نانوایان مشهد، استفاده از ماسک و دستکش با توجه به شیوع کرونا برای صندوقدارنانوایی الزامی است، اما این الزام  توسط برخی از نانوایی های سطح شهر نادیده گرفته می شود .
سهل انگاری که می تواند موجب شیوع بیشتر کرونا شود
نکته دیگری که اتحادیه نانوایان در قالب بروشورهای آموزشی و ابلاغیه، بارها به آن اشاره کرده است، استفاده از راهکارهایی برای جلوگیری از کوچک ترین تماس با وجه نقد است و نانوایی ها را ملزم کرده تا حد امکان با استفاده از کارت خوان وجه را دریافت کنند اما در رصد میدانی ما این نکته نیز جزو مواردی بود که نانوایان چندان جدیتی در اجرای آن نداشتند. همزمان با بررسی های میدانی ما بود که یکی از شهروندان مشهدی در تماس تلفنی با روزنامه خراسان رضوی گلایه هایی را مبنی بر رعایت نشدن بهداشت در برخی از نانوایی های منطقه گاراژدارها، المهدی و سیدی مشهد مطرح کرد. پس از این تماس تلفنی به همراه مصطفی کشتگر رئیس اتحادیه نانوایان  وجابری رئیس کمیته بازرسی این اتحادیه به صورت میدانی به بازرسی از نانوایی های این منطقه پرداختیم.
از ماسک و دستکش خبری نیست


جلوی نانوایی در خیابان سیدی مردم بدون رعایت فاصله اجتماعی صف فشرده ای را تشکیل داده اند.پسر بچه ای که در ابتدای صف ایستاده آب دهانش را بدون توجه به عابران در پیاده رو پرتاب می کند. روی سنگفرش جلوی مغازه چند موزاییک برای اجرای فاصله گذاری اجتماعی رنگ آمیزی شده اما انگارهیچ کس میلی به ایستادن روی فواصل تعیین شده ندارد و ترجیح داده اند شانه به شانه آن هم بدون ماسک در صف نان  بایستند. صندوقدار در حالی که ماسک روی صورتش دارد بعد از حضور ما برای بهداشتی تر نشان دادن موضوع بعد از هربار تحویل نان، دست هایش را با مواد ضدعفونی کننده شست و شو می دهد.مقصد بعدی ما یک مجتمع نان در همین خیابان است، این جا فاصله گذاری اجتماعی با ارائه فیش و هدایت مشتریان به خارج از نانوایی اجرا شده است، مالک نانوایی برای جلوگیری از تماس دست صندوقدار با نان، یک کانتر مجهز به کارت خوان جداگانه برای دریافت مبالغ توسط صندوقدار در نظر گرفته و فرد دیگری را موظف به تحویل نان به مشتریان کرده است. اما نکته قابل تامل در این نانوایی استفاده نکردن صندوقدار از ماسک و دستکش است موضوعی که در سه نانوایی از هفت نانوایی که در این منطقه از شهر بررسی کردیم، مشهود بود. در هر نانوایی رئیس اتحادیه نانوایان توضیحات و آموزش های لازم را به این افراد برای رعایت اصول بهداشتی می دهد.
کشتگر در باره انتقاد برخی به استفاده نکردن از ماسک و دستکش توسط تمام افرادی که در نانوایی ها فعالیت می کنند به «خراسان رضوی» می گوید: به دلیل گرمای بیش از حد نانوایی همه کارکنان نمی توانند از ماسک استفاده کنند و ما اعلام کرده ایم از بین آن ها، فرد صندوقدار حتما از ماسک استفاده کند و نان را روی سطح جلوی نانوایی که در تماس دست مشتریان به صورت دایمی قرار دارد ،نگذارد و شست و شو و ضد عفونی کردن  دست ها را در دستور کار خود قرار دهد.البته تمامی این موارد در همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا در قالب بروشور ، گروه های کاری و تذکرات بازرسان انجام شده که برخی از همکاران درباره رعایت آن کم کاری می کنند که تذکرات جدی به آن ها داده می شود.
دریافت پول نقد با رعایت اصول بهداشتی
وی در باره دلیل دریافت وجه نقد با وجود تاکیدها مبنی براستفاده ازکارت خوان در نانوایی ها نیز اظهار می کند: هم اکنون 98 درصد نانوایی های مشهد به کارت خوان مجهز شده اند ولی با توجه به اصرار برخی از شهروندان سالخورده به ناچار وجه نقد دریافت می شود، اما به نانوایان اعلام کرده ایم که با اتخاذ روشی از تماس دست با پول کاغذی خودداری کنند که برخی همکاران ما با استفاده از انبر یا دستکش یک بار مصرف این کار را انجام می دهند.اظهارات کشتگر در این باره در حالی مطرح می شود که بررسی های میدانی ما از برخی نانوایی های شهر در روزهای قبل حاکی از آن است که هنوز برخی از صندوقداران بدون توجه به نکات بهداشتی پول نقد را دریافت می کردند و بدون شستن دست ها نان را به مشتری تحویل می دادند.
3 هزار بازرسی از ابتدای اسفند
رئیس اتحادیه نانوایان مشهد می افزاید : از ابتدای اسفند سه هزار بازرسی انجام داده ایم علاوه بر این گشت های مشترکی از نانوایی های شهر مشهد داشته ایم و این گشت ها هر روزه در چند نوبت انجام می شود و اخطارهایی را داده ایم، حتی در باره تعدادی از نانوایان تا زمان رفع مشکلات بهداشتی، آن نانوایی پلمب شده است.
تخلفات را گزارش دهید
علی اصغر حسنی، مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در زمینه برخوردها و بازرسی های انجام شده از نانوایی ها به «خراسان رضوی» می گوید: هم اکنون خوشبختانه در نانوایی ها، اصول بهداشتی به نسبت قبل شرایط بسیار خوبی دارد و ما علاوه بر بازرسی های مستمر سه شماره تلفن  190،191 و 4030 را در اختیار مردم گذاشته ایم تا در صورت مشاهده تخلفات بهداشتی،آن را به علوم پزشکی مشهد اطلاع دهند. وی می افزاید:در بازدید ها تذکراتی را به نانوایی هایی که به صورت جزئی بهداشت را رعایت نمی کردند ،داده ایم تا به اصلاح مشکل بهداشتی شان اقدام کنند . در این میان برخی  نانوایی ها هم از نظر بهداشتی مشکلات زیادی داشته اند که برای پلمب آن  هااقدامات لازم را انجام داده ایم. حسنی در باره نکات بهداشتی که باید توسط فروشنده نان رعایت شود می گوید: داشتن ماسک و نظافت دست های افرادی که نان را به مشتری تحویل می دهند الزامی است ولی ما داشتن دستکش را به دلیل احتمال آلودگی دستکش ها توصیه نمی کنیم و نانوایان برای جلوگیری از تجمع  می توانند از سیستم نوبت دهی کاغذی استفاده کنند تا هم خودشان و هم مشتریان از ابتلا به بیماری کرونا در امان باشند.
پلمب 213 نانوایی و صدور 1395 اخطار
وی همچنین در پاسخ به این سوال که در استان تا امروز چه تعداد نانوایی به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی در زمان شیوع کرونا پلمب شده است؟ می گوید: طبق آمار علوم پزشکی در شهرستان های زیر نظر این دانشگاه که شامل 3996 نانوایی است، از ابتدای اسفند سال گذشته تا ششم اردیبهشت امسال تعداد 1395 اخطار برای نانوایی های متخلف صادر شده که 228 مورد از این نانوایی ها به مراجع قضایی معرفی  شده اند و 213 مورد از این تعداد تا زمان رفع مشکلات بهداشتی پلمب شده است.