مالکیت با مردم، مدیریت با دولت!

رئیس سازمان خصوصی سازی در حالی جزئیات بیشتر در خصوص واگذاری سهام شرکت های دولتی به مردم ارائه کرد که مسئله تداوم مدیریت دولتی بر شرکت ها بعد از فروش به مردم محل انتقاد جدی برخی  کارشناسان است.به گزارش تسنیم، علیرضا صالح با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری یک شنبه شب شبکه دو سیما درباره عرضه سهام برخی شرکت‌های دولتی در قالب صندوق با تخفیف 20 درصدی، در بورس گفت که قانون گذار اجازه داده تا 30 درصد کمتر هم عرضه کنیم. وی دلیل تخفیف را این گونه اعلام کرد که حتی اگر بازار 20 درصد نوسان کرد مردم زیان نکنند. وی درباره ثبت نام در بازه 14 تا 31 اردیبهشت گفت: برخی افراد که کد بورسی دارند می‌توانند از طریق کارگزاری ها، این پذیره نویسی را انجام دهند و همزمان می‌توانند از طریق بانک نیز انجام دهند و کسانی هم که کد بورسی ندارند می‌توانند از درگاه‌های حضوری و غیرحضوری همه بانک‌ها استفاده کنند.
عرضه های دولتی ادامه دارد
وی با بیان این که با توجه به استقبال مردم از این صندوق، درباره عرضه صندوق بعدی تصمیم می‌گیریم، افزود: تا شش ماه آینده سعی می‌کنیم دو تا سه هُلدینگ را وارد بازار سرمایه کنیم که ارزش آن‌ها حدود 70 تا 80 هزار میلیارد تومان است. صحرایی، مدیرعامل بورس تهران هم در ارتباط تصویری با این برنامه افزود: سرپرست خانوار می‌تواند برای اعضای خانواده پذیره نویسی کند، اما به ازای هر کد ملی می‌تواند ثبت نام و پرداخت‌ها را انجام دهد.
ریسک های خرید صندوق زیاد است؟


در حالی که صحرایی معتقد بود قرار گرفتن چندین شرکت در سبد صندوق ریسک سرمایه گذاری را تا حدودی کاهش می دهد، هادی سلیمی زاده کارشناس اقتصادی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه، انگیزه دولت از عرضه را صرفا تامین مالی بیان کرد و درباره ریسک های احتمالی خرید این سهام گفت: در زمانی که مردم بخواهند سهام خود را عرضه کنند صف فروش زیادی شکل می‌گیرد و این موضوع ممکن است مشکل ساز شود و این میزان پذیره نویسی، مطمئناً صف‌های فروش جدی ایجاد خواهد کرد.
انتقال مالکیت به مردم، تداوم مدیریت دولتی
گفتنی است با وجود انتقال مالکیت این سهام به مردم، مدیریت در اختیار دولت باقی خواهد ماند که این موضوع مورد انتقاد شدید کارشناسان واقع شده است. در این خصوص صالح با اشاره به این که «مردم سرمایه گذاری غیرمستقیم انجام می‌دهند» افزود: این اساسنامه قابل تغییر نیست و در این اساسنامه، مدیریت را محدود کردیم و از سال 1400 به بعد، دولت نمی‌تواند مدیریت کند. رئیس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به این که نمی توان مجمع را با حضور 10 میلیون نفر برگزار کرد، گفت: تلاش می‌کنیم تا سال 1400، سازمان بورس قابلیت رأی گیری الکترونیکی مجمع را ایجاد کند تا سهامداران بتوانند الکترونیکی در رأی گیری مجمع شرکت کنند.
انتقاد کارشناسان از تداوم مدیریت دولتی بر سهام فروخته شده
در انتقاد به این موضوع، علی سعدوندی، کارشناس مالی و بانکی نوشت: چرا سهام دولتی با تخفیف ٢٠ درصدی عرضه می‌شود؟ زیرا (١) حق السکوتی است که بپذیرید مدیران دولتی در هیئت مدیره شرکت ها باقی بمانند و نیز مدیریت پول شما را به عهده بگیرند و دستمزد دریافت کنند. (٢) ٢٠ درصد تخفیف می گیرید تا خوب و بد را باهم بخرید.صادق الحسینی، کارشناس اقتصادی نیز نوشت: «هم می‌خواهند اصل ۴۴ را اجرا کنند، هم می‌خواهند منابع جذب کنند و هم می‌خواهند روند سرکش بورس را آرام سازند (تا این جا قابل قبول است!) اما با وجود همه قیود بالا می‌خواهند مدیریت دولتی را نیز بدون داشتن مالکیت حفظ کنند آن هم با بدترین روش!»سید احسان خاندوزی، اقتصاددان و نماینده منتخب مجلس یازدهم هم از این روش واگذاری به شدت انتقاد کرد: «طبق اطلاعات جدید، ایراد جدی به شیوه واگذاری سهام بانک ها وارد است و فاجعه مدیریت شرکت های سهام عدالت قرار است تکرار شود. ایده های خوب با روش های بد، تباه می شود”.