اینجا خلیج فارس است نه خلیج نیویورک یا واشنگتن



رئیس جمهوری روز گذشته، فرآیند چند ماهه‌ای را تشریح کرد که در نهایت به استجازه از رهبر معظم انقلاب برای آزادسازی سهام عدالت منتهی شد. حجت‌الاسلام حسن روحانی با قدردانی از رهبر معظم انقلاب برای موافقت با آزادسازی سهام عدالت، از شورای عالی بورس خواست همان‌طور که ایشان فرمودند در کوتاه‌ترین زمان ممکن آیین‌نامه‌ها و مقررات لازم در این زمینه را فراهم کنند تا مردم بتوانند هر طوری که مایل هستند درباره سهام خود تصمیم بگیرند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه در این مدت تلاش ما بر حراست از سلامت مردم به‌عنوان هدف اول و بعد تأمین نیازهای مردم در بازار فعالیت‌های کارگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی متمرکز بود، اظهارکرد: جمع این اهداف گاهی پیچیدگی و سختی‌هایی را به وجود می‌آورد، اما به مردم عزیز می‌گویم به‌دلیل ناروشن بودن پایان این ویروس، باید خودمان را برای کار و فعالیت، علم، دانش، تحقیقات، سرزنده نگه داشتن جامعه و امید به جامعه آماده کنیم. رئیس جمهوری با بیان اینکه فرض بر این است که این ویروس برای مدتی در کنار مردم هست و هیچ‌کس در دنیا نمی‌تواند پیش‌بینی کند که پایان این اپیدمی چه زمانی است، تأکید کرد که به همین دلیل دولت از فاصله‌گذاری اجتماعی به فاصله‌گذاری هوشمند رسیده است.


روحانی با اشاره به اینکه تقسیم‌بندی کشور به مناطق سفید، زرد و قرمز به معنای رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی در مناطق سفید نیست، خواستار مراقبت و توجه بیشتر به دستورالعمل‌ها در این مناطق شد.
او در ادامه با قدردانی از تلاش‌های کارگران، کارمندان، پزشکان و همه فعالان بخش‌های مختلف کشور اظهارکرد: اگر امروز نمی‌توانستیم ونتیلاتور تولید کنیم، حتی اگر روابط بانکی ما مشکل نداشت، معلوم نبود چند کشور در دنیا این دستگاه تنفس مصنوعی را به ما بفروشند. یا اگر نمی‌توانستیم ماسک، گان و همه لوازم و تجهیزات لازم برای پرستاران و پزشکان تهیه کنیم، معلوم نبود براحتی می‌توانستیم ماسک مورد نیاز پزشکان و پرستارها را وارد کنیم.
رصد فعالیت‌های ایران از سوی کشورهای دیگر
روحانی با اشاره به تماس‌های خود با سران دیگر کشورها در این ایام، اظهارکرد: تقریباً همه آنان به چند نکته توجه داشتند، همه اینها ایران را زیر نظر داشتند و می‌گفتند ما آمار و ارقام و روند کار شما را می‌دانیم و همه تشکر می‌کردند از اینکه ایران یک کار بسیار منسجم و قوی‌ برای مقابله با این ویروس انجام داده است.
رئیس جمهوری افزود: بعضی رهبران کشورها بودند سؤال می‌کردند شما چگونه از فاصله اجتماعی به فاصله هوشمند آمدید و سه منطقه سفید، زرد و قرمز را اعلام کردید و مبانی‌تان چیست و می‌خواهید چه کار کنید؟ روحانی در تشریح علت این پرسش‌ها گفت: معلوم است این کشور مورد توجه جهان است و همه به این کشور نگاه می‌کنند. پیروزی ما در این مقطع، پیروزی یک ملت است و تنها پیروزی دولت و کادر درمانی نیست، پیروزی ملت ایران است اگر خوب بتوانیم مدیریت کنیم و کار را پیش ببریم.
رئیس جمهوری در ادامه، اطمینان مردم به تأمین آب، برق، سوخت، ارز، ریال و کمک‌های دیگر را ضروری خواند و گفت: با وجود همه پیچیدگی‌ها و فشارهایی که بوده، آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد تورم ماهانه ماه فروردین، نصف تورم ماهانه ماه اسفند است.
روحانی این امر را به معنی حرکت خوب اقتصادی در کشور دانست و افزود: امروز مردم هم به بازار پول اعتماد دارند و هم به بازار سرمایه و هم رقم پس‌انداز ما در بانک‌ها رشد 32 درصدی دارد، هم حضور مردم در بازار بورس به معنی اعتماد مردم است. اینکه بیرونی‌ها تبلیغ می‌کنند که مردم ایران به نظام و دولت ایران اعتماد ندارند، کاملاً دروغ می‌گویند.
امریکا بداند نام این آبراهه
خلیج فارس است
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، با تبریک روز خلیج فارس به ملت ایران و تأکید بر اینکه این خلیج برای همیشه خلیج فارس خواهد ماند، خطاب به امریکایی‌ها گفت: امریکایی‌ها باید بدانند این خلیج، اسمش خلیج فارس است؛ خلیج نیویورک یا واشنگتن نیست. باید از روی نام این خلیج و این آبراه و از روی ملتی که در کنار این آبراه برای هزاران سال حافظ این ‌آبراه بودند، شرایط و موقعیت را درک کنند و هر روز علیه ملت ایران توطئه نکنند. می‌بینند که ملت ایران در تمام صحنه‌ها موفق بوده و هست، برای حفاظت از این آبراه هم همیشه موفق بوده و موفق خواهد بود.
 خصوصی‌سازی و یادی از مرحوم هاشمی رفسنجانی
روحانی در ادامه با قدردانی و سپاسگزاری از رهبر معظم انقلاب بابت آزادسازی سهام عدالت، آن را اقدامی در زمینه شفاف شدن مالکیت و دارایی مردم دانست و با یادآوری خاطره مرحوم هاشمی رفسنجانی برای پیشبرد مباحث اصل 44 در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهارکرد: خدا آقای هاشمی رفسنجانی را رحمت کند، تلاش‌هایی که آن روز شد و تصمیماتی که اتخاذ شد تا برای اقشار مردم هم در این آزادسازی و خصوصی‌سازی سرمایه‌های دولتی و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی فکری بشود و در نهایت رهبر معظم انقلاب موافقت کردند که به‌عنوان سهام در اختیار مردم قرار بگیرد و این سهام در اختیار مردم قرار گرفت.
رئیس جمهوری با بیان اینکه باوجود تعلق گرفتن این سهام به مردم، آنان باید سال‌ها صبر می‌کردند تا از محل سود این سهام مالک سهام خود شوند، این فرآیند را 10 ساله توصیف کرد و افزود: سامانه‌ای تشکیل شد تا مردم در آن ثبت‌نام کنند و بعد برای همه در دولت یازدهم مشخص شد که چه کسی چه مقدار سهم دارد، چه مقدار بدهکار است و چه مقدار طلبکار است و تقریباً همه اینها در سال 94 روشن شد و وقتی در سال 94 روشن شد تلاش ما بر این شد که این سهام را بتوانیم به نحوی آزاد کنیم.
روحانی با بیان اینکه ابتدا به فکر این افتادیم که لایحه‌ای برای مجلس شورای اسلامی تنظیم کنیم، اما در دولت این بحث مطرح شد که این سهام به دستور رهبر معظم انقلاب واگذار شده و ایشان باید اجازه دهند که این لایحه در دولت مطرح شود، ادامه داد: در سال 94 یکی دو نوبت محضر ایشان راجع به این لایحه عرض کردم، ایشان توضیح خواستند و من خدمت ایشان توضیح دادم. به هر حال یک مقدار مکاتبه شد و طول کشید و بعداً این لایحه را به مجلس فرستادیم، البته در سال 96 این لایحه را به مجلس شورای اسلامی فرستادیم که مجلس تصویب کند تا بتوانیم سهام عدالت را آزاد کنیم که در آن مقطع هم به اجازاتی از رهبر معظم انقلاب نیاز بود.
رئیس جمهوری تصریح کرد: در این ایام سه مکاتبه خدمت ایشان داشتم که یک راهی پیدا شود تا این سهام آزاد شود و در چارچوبی که اهداف مورد نظر ایشان که از اول راجع به این سهام بوده هم کاملاً مراعات شود. در نامه‌ای که سال گذشته فرستاده بودم، ایشان نکاتی را بیان کردند و بعد فروردین امسال، نامه دوم را خدمت ایشان فرستادم و ایشان پاسخ دادند که چارچوبی برای آزادی سهام عدالت تعیین شود. اوایل اردیبهشت نامه بعدی را خدمت ایشان نوشتم و در آن چارچوبی خدمت ایشان پیشنهاد دادم، خیلی از ایشان ممنون و متشکر هستم که در نامه آخری با آزادی سهام موافقت فرمودند، البته آن چارچوبی که در نامه خدمت ایشان تقدیم کرده بودیم، با جملاتی آن چارچوب را تکمیل کردند و نقطه نظر خودشان را در این بندها اعلام فرمودند.
روحانی با بیان اینکه پیشنهاد من خدمت ایشان این بود که در نهایت شورای عالی بورس راجع به شیوه کار تصمیم‌گیری کند، از موافقت رهبر معظم انقلاب با این پیشنهاد خبرداد و افزود: موافقت رهبر معظم انقلاب در این ماه مبارک رمضان قدم بسیار خوبی برای مردم عزیز و آن 49 یا 50 میلیون نفر صاحب این سهام است، حالا حساب و کتاب این سهام روشن است. او تصریح کرد: از شورای عالی بورس می‌خواهم، همان‌طور که ایشان فرمودند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن آیین‌نامه‌ها و مقررات لازم در این زمینه را فراهم کنند تا مردم هر طوری که مایل هستند (با سهام خود رفتار کنند) البته از سال 95 که سهام عدالت به طور کامل سامان پیدا کرد در سه نوبت سود این سهام را به مردم پرداخت کردیم، یک بار سود 95 بود که در 96 پرداخت شد، سهم 96 بود در 97 و 97 در 98 که به هر حال این سود سهام 98 هم در 99 پرداخت خواهد شد و سه بار به ازای سهم یک میلیون تومانی.
روحانی گفت: مردم اگر تمایل داشته باشند سهام خود را نگه می‌دارند و از سود سهام خودشان برخوردار می‌شوند. ارزش این سهام هم روز به روز بیشتر می‌شود، چون به بنگاه‌های اقتصادی مهم و ارزشمند مربوط می‌شود.
رئیس جمهوری با بیان اینکه مردم باید مطمئن باشند که شرایط، شرایطی است که مالکیت خوبی با این حساب در اختیار آنهاست، افزود: امروز مردم به میل خودشان مالک این سهام‌ هستند، اختیار با خودِ آنان است، خواستند بازار بورس بروند و بفروشند، آزاد هستند، یا اگر خواستند، می‌توانند نگه دارند.
روحانی با بیان اینکه سازوکار خرید و فروش یا نگهداری این سهام از سوی شورای عالی بورس تهیه و بعد به مردم اعلام می‌شود، تأکید کرد: به باور من این سهام به کمک مردم آمده و این موافقت رهبر معظم انقلاب در این مقطع بسیار ارزشمند است، البته آن دسته از سهامدارانی که نیاز فوری ندارند، سهام خود را نگه می‌دارند و سود سالانه خودشان را خواهند گرفت و برخوردار خواهند شد.

خبـــر
قدردانی رئیس جمهوری از موافقت رهبر انقلاب با آزادسازی سهام عدالت

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری در نامه‌ای به محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، از موافقت معظم له با پیشنهاد دولت در خصوص آزادسازی و ساماندهی سهام عدالت قدردانی کرد.  به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری در متن این نامه آمده است: «موافقت حضرتعالی با پیشنهاد دولت در خصوص آزادسازی و ساماندهی سهام عدالت، که گام بلندی در جهت تحقق حضور و مشارکت مردم در صحنه اقتصاد و سازندگی کشور است، زمینه شکوفایی بیشتر بازار سرمایه را فراهم کرده و اقشار گسترده مردم را از مواهب رشد تولید در بزرگ‌ترین واحدهای اقتصادی کشور بهره‌مند خواهد ساخت از این رو، از سوی همه سهامداران که اقشار زحمتکش جامعه را تشکیل می‌دهند و خدمتگزاران مردم در دولت که برای تحقق این امر تلاش کردند، صمیمانه از بذل عنایت ویژه جنابعالی در این اقدام بزرگ ملی، تشکر می‌نمایم. دولت تدبیر و امید، از سال 1393، حراست از حق مالکیت مردم در سهام عدالت را در اولویت‌های برنامه اقتصادی خود قرار داد و با تکمیل بانک اطلاعاتی سهامداران، راه‌اندازی سامانه الکترونیکی سهام عدالت و انتقال سهام شرکت‌های بزرگ و سودآور ملی به سبد سهام عدالت، امکان پرداخت سود به سهامداران را از سال 1395 فراهم نمود و از سال 1396 تاکنون نیز، با تقدیم لایحه به مجلس شورای اسلامی و پیگیری‌های جدی، برنامه ساماندهی و آزادسازی سهام عدالت را دنبال نموده است و اینک، با عنایت جنابعالی، آمادگی کامل دارد که زمینه تحقق اختیار مردم در مالکیت و مدیریت سهام خود را فراهم نماید. امید فراوان داریم که این گشایش جدید در بازار سرمایه کشور و بهره‌مندی مردم از سرمایه‌های خود شیرینی رشد و عدالت را در کام مردم ما بنشاند و به پیشرفت اقتصادی کشور، با‌وجود همه فشارهای تحریمی کمک کند. سلامت، طول عمر و مزید برکات وجود مبارک را در رهبری نظام، از خداوند بزرگ مسألت می‌نمایم.» گفتنی است روز گذشته هم در جلسه هیأت وزیران به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، اقدامات دولت درخصوص ساماندهی سهام عدالت در طول سال‌های گذشته و تلاش گسترده برای حفظ حقوق مردم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.رئیس جمهوری در این جلسه دستورات لازم جهت برنامه‌ریزی مناسب برای واگذاری سهام را به وزیر امور اقتصادی و دارایی صادر کرد.
قدر دانی از بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)
رئیس جمهوری در پی دریافت گزارش‎های رؤسای بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، از اقدامات انجام شده در یاری اقشار آسیب دیده از بیماری کرونا، قدردانی کرد.
تأکید روحانی و عمران خان بر توسعه و تعمیق روابط تهران – اسلام آباد
رئیس جمهوری ایران و نخست‌وزیر پاکستان روز چهارشنبه در یک گفت‌و‌گوی تلفنی خواستار توسعه و تعمیق روابط و مناسبات دو کشور شده و بر ضرورت اشتراک و انتقال تجربیات، دانش و تکنولوژی یکدیگر برای مقابله و مهار ویروس کرونا تأکید کردند. دو طرف در این تماس تلفنی همچنین ضرورت فعال شدن دوباره مرزها و بازارچه‌های مرزی و تقویت ارتباطات تجاری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را مورد تأکید قرار دادند.رئیس جمهوری ایران و نخست‌وزیر پاکستان در ادامه این گفت‌و‌گوی تلفنی هرگونه تبعیض و اعمال فشار علیه مسلمانان را محکوم کرده و حمایت خود را در این زمینه اعلام کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این تماس تلفنی با قدردانی از مواضع پاکستان درخصوص مخالفت با تحریم‌های غیرقانونی امریکا علیه ایران، ابراز امیدواری کرد که دو کشور روابط تجاری و اقتصادی خود را بیش از پیش توسعه دهند.  روحانی بازگشایی بازارچه‌های مرزی دو کشور با رعایت کامل دستورالعمل‌های پزشکی را موجب توسعه روابط تجاری و اقتصادی تهران – اسلام آباد دانست و افزود: علاقه‌مندیم همان‌طور که با برخی کشورهای همسایه مبادلات کالا انجام می‌شود، با کشور پاکستان نیز تبادل کالا و تجارت از مرزها انجام گیرد.رئیس جمهوری با تبریک ماه مبارک رمضان به دولت و مردم پاکستان ابراز امیدواری کرد که توافق‌های مشترک دو کشور به نفع دو ملت اجرایی و عملیاتی شود. نخست‌وزیر پاکستان نیز توسعه و تعمیق روابط با ایران بویژه همکاری‌های اقتصادی و تجاری را مورد تأکید قرار داد و با استقبال از شروع دوباره فعالیت‌های تجاری در مرزهای دو کشور و فعالیت بازارچه‌های مرزی با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی، گفت: از سرگیری تبادلات کالایی دو کشور کمک زیادی به اقتصاد پاکستان خواهد کرد که به‌خاطر ویروس کرونا با مشکلات زیادی مواجه شده است.«عمران خان» همچنین اعمال تحریم و افزایش فشارهای اقتصادی از سوی امریکا علیه ایران در این شرایط سخت که جهان با بیماری کرونا درگیر است را محکوم کرد و افزود: حمایت از ایران در قبال اقدامات غیر قانونی امریکا را وظیفه خود می‌دانم.
روحانی همچنین عصر دیروز با «قربانقلی بردی محمد اف» رئیس‌جمهوری ترکمنستان به‌صورت تلفنی گفت‌و‌گو کرد. دو طرف با اشاره به مشکلات و سختی‌هایی که شیوع بیماری کرونا برای اکثر کشورهای جهان به‌وجود آورده، همدلی و تلاش همه کشورها در مسیر مقابله با کرونا را لازم دانسته و بر همکاری متقابل دو کشور در این راستا تأکید کردند.