پیکر کم جان برجام با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به مرگ ابدی خواهد رفت

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی نوشت: پیکر کم جان برجام با دور زدن قطعنامه 2231 و تداوم غیرقانونی تحریم تسلیحاتی ایران به مرگ ابدی خواهد رفت.
شمخانی افزود:  ویروس تحریم، ابزار کاخ سفید برای بقای هژمونی رو به افول آمریکا است. وی تصریح کرد: اروپا کدام سو ایستاده؛ «حفظ آبرو و تقویت چندجانبه‌گرایی» یا «پذیرش مجدد تحقیر و کمک به یکجانبه‌گرایی»؟
در حالی که مهر ماه سال جاری تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران پایان می‌یابد، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا این روزها در اظهارنظرهای متعدد بر تمدید این تحریم‌ها تاکید می‌کند.
بر اساس یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (اواخر مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی و پس از آن ایران امکان خرید جنگ‌افزار از دیگر کشورها را خواهد داشت.


دست و پازدن آمریکا
به گزارش فارس، وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه دهم اردیبهشت ماه نیز با لحنی تهدیدآمیز گفت که بعد از لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر ۲۰۲۰ (آبان ۹۹)، آمریکا اجازه خرید سلاح را به ایران نخواهد داد و عنوان کرد که واشنگتن با شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران همکاری خواهد کرد، اما اگر موفق نشود، «هر احتمالی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد».
او همچنین در حالی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا هشتم می‌۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و در این مدت تلاش‌های زیادی هم صورت داد تا پنج عضو دیگر را ترغیب به خروج از این توافق کند، مدعی شد که واشنگتن همچنان عضو برجام است و گفت: «آمریکا یکی از شرکا است و در متن هم وجود دارد و چیز عجیب و غریب و جادویی نیست. مشارکت آمریکا در برجام «بدون ابهام» است.
البته این اظهارات پمپئو، واکنش مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل را به همراه داشت و گفت که آمریکا هیچ شراکتی در برجام ندارد.
برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران بامداد جمعه (به وقت تهران) گفت واشنگتن امیدوار است بتواند تحریم‌ تسلیحاتی علیه ایران را در شورای امنیت سازمان ملل متحد تمدید کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، برایان هوک گفت ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای رأی‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران آماده کرده است. تصویب این قطعنامه نیازمند جلب نظر موافق ۹ عضو شورای امنیت بدون وتوی چین، روسیه، آمریکا، انگلیس و فرانسه (اعضای دائم شورای امنیت) است.
برخی از دیپلمات‌های غربی به رویترز گفته‌اند ایالات متحده کار دشواری برای جلب موافقت روسیه و چین جهت موافقت با تمدید این تحریم‌‌ها خواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه