احزاب اصلاح‌طلب تحمل نقد ندارند

سرویس سیاسی-
روزنامه سازندگی در مطلبی نوشت: «برخی از احزاب اصلاح‌طلب متاسفانه به رغم شعارهای زیبایی که می‌دهند، تحمل نقدهای مهم و استراتژیک را ندارند. برخی از چهره‌های سیاسی معتقدند که آنچه آنان و حزب متبوع آنان می‌گوید، بی‌کم و کاست اجرا شود. نباید عارف نقد شود. نباید هیچ کسی به نقد خاتمی و رهبران اصلاح‌طلب روی آورد. بازسازی اصلاحات فقط از منظر آنها درست است. اگر آنها از ضرورت اصلاح اصلاحات سخن گفتند حرف درست و به‌جایی گفته‌اند اما اگر یک حزب دیگر از بازسازی اصلاحات سخن گفت باید آن را منکوب کرد. این روندی است که از مدت‌ها پیش شروع شده و همچنان ادامه دارد.»
خاتمی، عارف و اصلاح‌طلبان باید پاسخگو باشند
در بخش دیگری از مطلب روزنامه سازندگی، بخشی از مصاحبه اخیر صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب آمده که گفته است: «از آقای خاتمی و رهبری اصلاح‌طلبان یک سؤال ساده بکنید که ما 24 میلیون نفری که آمده‌ایم و رأی داده‌ایم آقای روحانی بر مطالبات ما چه گامی را در این سه سال برداشته است؟ چه کسی باید پاسخگو باشد؟ آقای خاتمی باید پاسخگو باشد آقای عارف باید پاسخگو باشد... ما باید پاسخگو باشیم. چون ما بودیم که آن 24 میلیون نفر را به رأی دادن ترغیب کرده‌ایم.»


انتقاد کارگزاران به شورای عالی اصلاح‌طلبان و تأکید انها بر پاسخگویی و انتقاد از خود در حالی است که کمتر از یک ماه به پایان مجلس دهم و کمتر از یکسال به پایان دولت روحانی مانده است!
باید یک توافق هسته‌ای جدید با ترامپ امضا کنیم
حسین موسویان، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که اکنون در آمریکا اقامت دارد، در مصاحبه با روزنامه همشهری گفت: «ایران باید ۴ اقدام همزمان انجام دهد: اول اینکه در پاسخ به خروج آمریکا از برجام و درصورت ناتوانی ۵ قدرت باقیمانده عضو برجام درتأمین مزایای اقتصادی برجامی کشور؛ باید از برجام خارج شود، همچنین درصورت انکار حقوق مشروع و قانونی هسته‌ای ایران در چارچوب معاهده ان.پی.تی، توسط آمریکا ایران باید اجرای معاهده ان.پی.تی را تعلیق کند. موضوع بعدی اجازه دسترسی به آژانس بود که تهران اعلام کند که طبق فتوای مقام معظم رهبری، به آژانس اجازه بازرسی درحد اطمینان از عدم‌انحراف به‌سمت ساخت سلاح هسته‌ای را خواهد داد. یعنی دسترسی داوطلبانه به آژانس.»
موسویان در ادامه گفت: «پس از این اقدامات نوبت به گفت‌وگو با ترامپ می‌رسد یعنی همزمان با اعلام خروج از برجام و تعلیق معاهده ان.پی.تی و ادامه دسترسی آژانس، برای گفت‌وگو با ترامپ در مورد یک توافق هسته‌ای اعلام آمادگی کند».
گفتنی است مدعیان اصلاحات هنوز به این پاسخ نداده‌اند که فرجام برجام چه بوده است! سؤال دیگری که مطرح می‌شود این است که مگر چیزی هم برای مذاکره مانده که بخواهند با ترامپ قمارباز بر روی آن به توافق برسند؟
کاهش مشارکت به دلیل «در رأس امور نبودن مجلس» بود!
هدایت ا... آقایی، از دستگیرشدگان فتنه 88 در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «اصلاح‌طلبان اگر به تحولات سال‌های قبل نگاه می‌کردند، باید در 98 نیز این احساس را می‌داشتند که حتی اگر تمام اصلاح‌طلبان تأیید صلاحیت شوند مردم رویکرد موثری به آنها نخواهند داشت چون مجلسی تشکیل می‌دادند که هیچ اختیار و تأثیر خاصی نداشت. از این رو مردم بیکار نیستند که صبح تا شب در صف رأی بایستند تا مجلسی برای اصلاح‌طلبان تشکیل دهند. به نظر من شکست اصلاح‌طلبان بیش از رأی شکست فکری بود.»
این فعال مدعی اصلاحات، ادعا کرده است که علت کاهش مشارکت مردم در انتخابات اخیر این بود که افکارعمومی، مجلس را در رأس امور نمی‌بیند و چون اختیارات مجلس محدود است، با کاهش مشارکت مردم مواجه بودیم.
این ادعا در حالی است که علت اصلی کاهش مشارکت مردم، کارنامه ضعیف دولت و مجلس بوده است. صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در روزهای گذشته اذعان کرده بود که: «استعفای آقای سیدعبدالواحد موسوی‌لاری از عمق به‌سطح آمدن بحرانی بود که از مدت‌ها پیش اصلاح‌طلبان را در خود فرو برده بود... انتخابات دوم اسفند ۹۸ نقطه پایان رسمی اصلاح‌طلبان بود. نه‌به‌واسطه آنکه بخش قابل‌توجهی از نامزدهای اصلاح‌طلب تأیید صلاحیت نشدند، بلکه بیشتر به‌واسطه آنکه حتی اگر نامزدهای این جریان تاییدصلاحیت هم شده بودند، آنان بخت و اقبالی در آن انتخابات نداشتند. چراکه مشکل اصلی اصلاح‌طلبان آن بود که بیش از دو سال می‌شد بدنه اجتماعی‌شان را از دست داده بودند، اما نمی‌خواستند این واقعیت تلخ را بپذیرند. افول جریان اصلاح‌طلب از بعد از مجلس دهم و تشکیل فراکسیون امید آغاز شد. انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ و نحوه عملکرد آقای روحانی در دولت دومش، روند فروپاشی جریان اصلاحات را سرعت بخشید».
مرگ زودرس سامانه شفافیت مدیریت شهری تهران
روزنامه حامی دولت دنیای اقتصاد دیروز در گزارشی با تیتر «شوخی با «شفافیت» در پایتخت» نوشت: «شواهد و نشانه‌های اولیه از وضعیت انتشار عمومی اطلاعات مهم نظام اداره پایتخت نشان می‌دهد: «اتاق شیشه‌ای» مدیریت شهری تهران پس از یک دوره فعالیت دوساله، به مرگ زودرس دچار شده است.»
در این گزارش آمده است: «از اواخر سال ۹۶ (چندماه پس از حضور و استقرار تیم جدید مدیریت شهری) کلید واژه «اتاق شیشه‌ای» به مهم‌ترین و پرتکرارترین کلید واژه مدیران شهری بدل شد و پس از آن دست کم در یک‌سال آغازین فعالیت مدیریت شهری در این دوره، قرارگیری تمامی فعالیت‌های شهرداری در اتاق شیشه‌ای مهم‌ترین مطالبه کارشناسان شهری را شکل داد. از این رو با عزم، طراحی و اقدام یک عضو شورای شهر، در اولین روزهای سال ۹۷، معماری یک اتاق شیشه‌ای برای انتقال همه امور، فعالیت‌ها و البته مجوزهای مجموعه شهری به این اتاق در دستور کار قرار گرفت و در نهایت به مرحله رونمایی رسید. به‌طوری‌که در فروردین ماه ۹۷، یک سامانه الکترونیکی تحت عنوان «شفاف» در مجموعه مدیریت شهری کار خود را آغاز کرد.»
دنیای اقتصاد نوشت: «پس از گذشت یک‌سال از فعالیت سامانه، مشخص شده لایه‌های اطلاعاتی مهم به مجموعه اطلاعات منتشر شده در این سامانه اضافه نشده یا آنکه لایه‌های اطلاعات بارگذاری به‌صورت مستمر به روزرسانی نمی‌شوند... در حال حاضر یکی از مهم‌ترین لایه‌های اطلاعاتی که در سامانه شفافیت به روزرسانی نشده مربوط به مجوزهایی است که طی یکی، دوسال اخیر تحت عنوان پروانه‌های ساختمانی در مناطق مختلف شهر تهران صادر شدند... در عین حال، اطلاعات مربوط به بودجه شهر، به‌عنوان ارزشمندترین سند اداره شهر که مسیر وصول درآمدها و هزینه‌کردهای شهر را طی یک‌سال مشخص می‌کند، به‌طورکامل و گام به گام همراه با آغاز سال، به روز نشده است. در این لایه اطلاعاتی، جزئیات اطلاعات مربوط به عملکرد مالی یکساله ۹۸ و همچنین لایحه و مصوبه سال ۹۹ وجود ندارد.»
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «جالب آنکه طی دوسال گذشته از فعالیت این سامانه، یکسری لایه‌های اطلاعاتی مهم نیز به‌طور کلی در نمایشگر عمومی قرار نگرفته‌اند. مهم‌ترین لایه اطلاعاتی منتشر نشده مربوط به «وضعیت املاک شهر تهران» است... هرچند گام‌های ابتدایی برای برقراری شفافیت در مجموعه اداره پایتخت، مثبت تلقی می‌شود، اما وضعیت موجود سامانه شفافیت به‌عنوان نماد اصلی این حرکت، نشانه مرگ زودرس شفافیت است. درحالی که این سامانه در ابتدا با عزم مدیران ارشد شهری شکل گرفت، اما پس از یک دوره فرسایشی در روند انتشار اطلاعات به دلیل برخی مقاومت‌های صورت گرفته درون بدنه مدیریت شهری، به‌طور کلی روند انتشار اطلاعات (به غیر از اطلاعات مربوط به قراردادهای شهرداری) متوقف شده و کارکرد اطلاعات موجود از بین رفته است. به گفته برخی از کارشناسان شهری وضعیت موجود از ایجاد شفافیت در اداره شهر یک نوع شوخی است که بیان‌کننده نبود میل و رغبت برای انتشار اطلاعات است.»
لفظ پراکنی دوباره درباره FATF
عباس آخوندی در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «بی‌تردید، سیاست حفاظت از بنگاه‌ها باید در یک چارچوب اقتصادی بزرگ‌تر انجام گیرد. بنگاه بدون بازار و بدون تأمین زنجیره تأمین بین‌المللی و بدون تجارت اعم از صادرات و واردات و بدون سیسستم مالی بی‌معنی است. طرفه آنکه مجمع تشخیص مصلحت که هنوز آشکار نیست بنا به چه مصلحتی با رد لایحه‌های مرتبط با FATF قفل سخت‌تری بر مبادله‌های بین‌المللی مالی و تجارت ایران زد، این روزها در محاق است. بی‌گمان با شعار و دستور هیچ بنگاهی سرپا نمی‌شود. یکی بگوید چگونه بدون مبادله مالی می‌خواهید تجارت داشته باشید و بدون تجارت می‌خواهید بنگاه‌ها فعال شوند و سطح‌اشتغال موجود را حفظ کنید؟ تا از این دیرتر نشده موانع موجود بر سر مبادله‌های مالی بین‌المللی و تجارت آزاد ایران و سایر کشورها را بر طرف
کنید.» آخوندی که در طی 5 سال وزارت، فرصت شکوفایی اقتصادی از طریق مسکن را پایمال کرد و به تورم مسکن و بیکاری ضریب داد، باید پاسخگوی این فجایع باشد تا لفظ پراکنی درباره FATF که پیوستن و همکاری ایران با آن، موجب خودتحریمی است و راه‌های دور زدن تحریم‌ها را مسدود می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه