هلندِ ایران

این روزها قسمتی از استان البرز، میعادگاه بهاری لاله‌ها شده است و مشتاقان حضور در بهشت زمینی، مقدمات حضور اردیبهشتی خود را در پایتخت گل لاله کشور تدارک دیده‌اند تا در جشن لاله‌ها شرکت کنند. در این‌جا از موضوعات تلخ و نگرانی‌ها بابت کابوس کرونا خبری نیست و در جای جای دشت، جشن رویایی گل‌ها برپاست. در ارتفاعات البرز جنوبی منطقه‌ای زیبا که روستای «کُندُر» خوانده می‌شود، واقع شده است. روستایی در آغوش دامنه کوه با چشمه‌های جوشان که در اطراف روستا روان است. کندر به دلیل سبقه طولانی، «کُهَن دور» هم خوانده می‌شود و دلیل آن کشف  اشیای قدیمی سفال و ساروج مربوط به ادوار قاجار و صفویه  در این روستاست. هرچند از دیرباز «کندر» به خاطر داشتن گلستان‌های طبیعی و دشت‌های لاله شهرت داشته که در فصل بهار بیش از هر زمان دیگر جلوه‌گری می‌کرده اما حالا، شرایط فرق کرده چون این روستا رکورددار تعداد گل لاله در کشور شده است. در پرونده امروز، علاوه بر دیدن عکس‌هایی از این منطقه که تماشای‌شان از دور و روی کاغذ هم برای شاد شدن روان انسان کافی به نظر می‌رسد، روایت‌هایی از حضور مردم در بین لاله‌ها  و صحبت‌های جالب مسئول این مجموعه گردشگری را می خوانید.
 
2 میلیون لاله در 5/3 هکتار زمین آن چه این روزها نام کندر را سر زبان‌ها انداخته، راه‌اندازی منطقه بوم‌گردی «لزور» در حاشیه غربی این روستای دیدنی است. رکورد کاشت بیش از 2 میلیون و 100 هزار پیاز گل لاله در مساحت 5/3 هکتار در این منطقه موجب شده از این پس «کندر» را  «پایتخت لاله‌های ایران» بنامیم ؛ اقدامی حساب شده از سوی «علیرضا مصطفایی» از علاقه‌مندان به طبیعت و گل که با توجه به موقعیت جغرافیایی کندر بر آن شد تا یک مجموعه گردشگری، بوم گردی را در ضلع غربی روستا از سال گذشته ایجاد کند. مدیر این پروژه با همیاری مردم و مسئولان روستا و حمایت مدیران جهاد کشاورزی استان البرز، تصمیم گرفته کندر را که مهم‌ترین محصولات زراعی‌اش گیلاس و گلابی، گندم، جو و عدس بوده و گاه به قالی بافی از رونق افتاده زنان آن دیار شناخته می شده ،اکنون با شکستن رکورد کاشت گل لاله در سراسر ایران و حتی جهان، دوباره بر سر زبان ها بیندازد. این روستا را می‌توان یکی از زیباترین مکان‌های طبیعی استان البرز دانست که علاوه بر گردشگرانی از سراسر کشور، برای کسانی که در پایتخت زندگی می‌کنند و قصد دارند گردشی چند ساعته را برای دوری از شلوغی شهر تجربه کنند، تفریحی اغوا کننده است. چشمه آب معدنی «بالامحل» این روستا که آب بسیار گوارایی دارد، یکی از جاذبه‌های کندر است؛ اطراف روستا با کوه‌هایی احاطه شده که برای گردشگران و به ویژه علاقه مندان به ورزش کوهنوردی همواره جذابیت داشته و از جمله آن‌ها می‌توان به کوه‌های کیخسرو، عمرکوشان، لیز، سیاه کمر و قبله اشاره کرد. گونه‌های گیاهی طبیعی منطقه هم که در فصل بهار و تابستان یافت می‌شود شامل آویشن، پونه، شاملگون، میخک، شکر آلاله و همچنین درخت ته که است.   حضور خانوادگی مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با آغاز جشنواره گل لاله کشور از چند روز پیش و تا 20 خرداد ماه درهای «گلستان لزور» به روی عموم گشوده شده و با توجه به شیوع ویروس کرونا این منطقه گردشگری فعالیت خود را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و همکاری خوب گردشگران ادامه می‌دهد. طبق گفته یکی از اهالی روستا، هر روز به تعداد گردشگران از دو استان تهران و البرز و حتی شهرهای دیگر که در این روزهای اردیبهشتی در ابتدای جاده چالوس سراغ بهشت کندر را می‌گیرند، افزوده می‌شود. طبق آن‌چه که من در حضور 4 ساعته خودم در این منطقه خوش آب‌و‌هوا می‌‌بینم و با توجه به لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و وجود امکانات لازم در این منطقه، به نظر می‌رسد این‌جا همه چیز برای تجربه یک تفریح بهاری مهیاست. در دامنه کوه که مشرف به روستای کندر است، موقعیت هایی وجود دارد که اکنون با اجرای ضوابط اجتماعی امکان دیدن مناظر زیبای روستا در آن فراهم است و افراد زیادی را به سمت خود جلب کرده است. این موضوع را هم باید دانست که با وجود استقبال خوب مردم از گلستان لزور، به دلیل وسعت زیاد این منطقه مشکلی برای رعایت فاصله گذاری احساس نمی‌شود. در ضمن، بیشتر بازدید کنندگان با خودروی شخصی و به همراه خانواده آمده‌ بودند و بنا داشتند افطار را در کندر بمانند. نکته جالب‌تر این بود که بیشترشان، چادرهای مسافرتی به همراه خود داشتند تا احتمالا، مدت زمان بیشتری را در این روستا بمانند.  
جذابیت‌های این مجموعه فقط برای سلفی گرفتن نیست! در فضای سبز منطقه بوم‌گردی «لزور» از درخت‌های بومی کوه‌های کندر همچون سنجد و ازگیل که سال‌هاست احیای آن رو به فراموشی رفته بود، استفاده شده وآبشار کوهستانی و کلبه‌های گلی از جلوه‌های زیبای این منطقه است. جدا از لذت گرفتن عکس‌های یادگاری و سلفی در دشت گل لزور ، از دیگر جذابیت‌های این مجموعه برای خانواده‌ها همین کلبه‌های خشتی و کاهگلی  است که گرمایش آن با کرسی زغالی و چراغ نفتی تامین می‌شود. دیدن مرغ و ماکیان، خرید تخم‌مرغ محلی، شیر دوشی از بز و گوسفند و شتر جلوی مشتری، همچنین خریدن نان محلی که زنان کندر مقابل چشم مسافران آن را می پزند و از تنور بیرون می‌آورند، از جذابیت‌های دیگر حضور در منطقه گردشگری لزور است.   مدیر مجموعه گردشگری لزور از ویژگی‌های  منحصر به فرد پایتخت لاله ایران می‌گوید رکورد کشت لاله  در کشور را شکستیم هرچند به رغم شرایط خاص بیماری کرونا در این روزها ، حضور مردم در کندر موجب رونق بهاری این روستا شده و رضایتمندی مسافران و اهالی روستا، حاکی از توفیق سیاست گذاران و مجریان طرح ایجاد پایتخت لاله کشور است اما باید در نظر داشت که عمر گل لاله کوتاه است. به گفته مدیرمنطقه بوم گردی لزور شرایط فعلی باعث شده است برخی از برنامه‌های این منطقه به طور کامل عملیاتی نشود. «علیرضا مصطفایی» در همین باره می‌گوید: «بنا داشتیم مهمانان با سفری کوتاه به این روستا، زندگی مردم 100 سال پیش ایران را تجربه کنند. همچنین در اقامتگاه مجموعه برنامه پذیرایی از گردشگران با ظرفیت ماندگاری تا 160 مسافر در شب و 250 مسافر در روز را تدارک دیده‌ایم که به خاطر شرایط کرونایی، نمی‌توان از تمام این ظرفیت استفاده کرد.»


 
  می‌خواهیم کشور را از واردات لاله بی‌نیاز کنیم این ‌کارآفرین و مدیر مجموعه گردشگری و بوم گردی پایتخت لاله های ایران می‌افزاید: «البته با توجه به برگزاری جشنواره گل لاله در کندر، این روزها مهمانانی  از سراسر کشورتا پایان زمان جشنواره یعنی 20 خرداد به این‌جا می‌آیند و به دلیل طولانی بودن مسافت، اقامت شبانه دارند که تلاش می‌کنیم  امکاناتی برای‌شان فراهم شود. در ضمن، هم اکنون  در 20 هزار مترمربع از این روستا به صورت فشرده و 15 هزار مترمربع به صورت پراکنده  سه نوع پیاز لاله پیش رس، میان رس و دیررس کشت شده است و یکی از برنامه‌ها برای ایجاد این باغ، تکثیر پیاز انواع لاله و ترویج آن برای جلوگیری از واردات پیاز لاله و صادرات آن است. بنا داریم کشور را از واردات لاله بی‌نیاز کنیم. همچنین طرح کشت گیاهان دارویی بومی کوه‌های کندر را نیز در دست اجرا داریم.»   انتظار داشتیم بیش از 3 میلیون لاله به بار بنشیند «در ایجاد گلستان لاله کندر ، از آن‌جایی که تراکم گل‌هایمان بیشتر از این بود، انتظار داشتیم بیش از 3 میلیون لاله به بار بنشیند»، مصطفایی با این مقدمه می‌افزاید: «با این حال، مسئولان ذی ربط در بازدیدهایشان از این دشت  با اعلام شکسته شدن رکورد کشت لاله در کشور با همین رقم 2 میلیون و 100 پیازلاله، عنوان دشت لاله البرز را که برای این منطقه انتخاب شده بود ، به پایتخت لاله ایران تغییر دادند. شایان ذکر است  این مجموعه دو سال است که دایر شده اما استقبال مردم از جشنواره امسال بسیار چشمگیرتر بوده است و درهای اقامتگاه بوم گردی لزور در طول سال نیز به روی گردشگران از سراسر کشور باز خواهد بود.»   هزینه ساخت این مجموعه، 7 میلیارد تومان شد این کارآفرین البرزی با بیان این‌که کشور ایران مهد لاله است ولی به اسم هلند ثبت شده، می‌گوید: «برای راه‌اندازی این مجموعه ۷ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است. در ضمن، با راه‌اندازی این مجموعه برای ۱۶ نفر شغل ثابت ایجاد شده که به زودی تا ۴۵ نفر خواهد رسید و همه این‌ها از مزایای رونق گردشگری در این منطقه است.»   تجربه زندگی نیاکان با حضور  در این روستا مصطفایی در بخش آخر صحبت‌هایش به خبرنگار ما می‌گوید: «در فازهای 2 و 3 اقامتگاه لزور که هم اکنون در فضایی به وسعت 40 هزار متر درحال ساخت و اجراست، نگاه‌مان معطوف به احیای حمام خزینه‌ای کندر، بازآفرینی آسیاب آبی و مهمان سرای تاریخی این روستا در همان موقعیت‌های قبلی خود است. گردشگران باید بدانند که با یک روز اقامت در کندر، تجربه زندگی روستایی نیاکان شان را خواهند داشت، تفریحاتی چون تیراندازی با کمان، سوارکاری و پذیرایی با غذاهای کاملا محلی و ارگانیک از دیگر ویژگی‌های اقامت در این مجموعه است که شب و روزهایی فراموش‌نشدنی را برای‌شان رقم خواهد زد.»