نمايندگان جديد مجلس دنبال انتخابات ١٤٠٠ هستند

اقداماتي که در خصوص کميته حصر در مجلس انجام داده‌ايد به چه نتايجي ختم شده است؟
بعد از اينکه دوران سختي براي يکي از محصوران ايجاد شد و او را به بيمارستان انتقال دادند، با تعدادي از نمايندگان به ديدار او رفتيم و پس از اين ديدار تصميم گرفتيم تشکيل کميته را در فراکسيون اميد مطرح کنيم. اين پيشنهاد مورد قبول واقع شد و من به‌عنوان دبير کميته انتخاب شدم. اين کميته چندين جلسه با سران قوا و وزير اطلاعات برگزار و موارد را تا جاي ممکن پيگيري کرديم اما پس از مدتي محمدرضا عارف با اعضاي کميته موضوعي را مطرح کرد که طي آن کميته بايد اقدامات خود را متوقف مي‌کرد. در واقع عارف پيشنهاد داد طي صحبت‌هايي که با او شده موضوع را براي پيگيري بهتر از طريق اين کميته دنبال نکنيم. طي جلساتي که با علي مطهري براي تصميم نهايي تشکيل شد؛ تصميم گرفتيم براي اقدامات دست نگه داريم تا موضوع طبق گفته‌هاي محمدرضا عارف بهتر پيگيري شود؛ اما متاسفانه هيچ تغييري در روند پيگيري اين موضوع ايجاد نشد. درنهايت نامه‌اي توسط تعدادي از نمايندگان نوشته و امضا شد تا اينکه موضوع را با مقام معظم رهبري مطرح کرديم اما اختيار کامل اين موضوع با رئيس‌جمهور و شوراي امنيت ملي است.
پس از اينکه اختيارات در اين حيطه مشخص شد، اقدامات به چه شکلي ادامه پيدا کرد؟
تلاش‌ها ادامه پيدا کرد تا جايي که توانستيم شرايط را کمي تسهيل کنيم. به‌عنوان مثال اجازه ارتباط با افراد نزديک و خانواده را پيدا کردند، مي‌توانستند روزنامه بخوانند و از خانه براي ديدن اعضاي درجه يک خانواده خود خارج شوند. پيش‌آمد اين موضوع به خودي خود نقطه عطفي بود اما با گذشت زمان بازهم به دلايل مختلف مشکلاتي به‌وجود آمد تا اينکه حسين کروبي دستگير شد. پس از دوران کرونا اين احساس ايجاد شد که در خانه ماندن چه شباهت‌هايي دارد. طي صحبت‌هاي دوباره قرار بر اين شد بازهم در آستانه سال نو درخواست مرخصي داشته باشيم؛ چراکه بسياري از زندانيان به دليل کرونا و عيد نوروز به مرخصي آمده بودند و ما احساس کرديم شايد بتوانيم شرايط مشابهي براي آنها ايجاد کنيم.


نامه 150 تن از اصلاح‌طلبان و مسئولان از جمله همين اقدامات است؟
نماينده‌ها سابقا اين نامه را با 25 امضا تقديم کردند، هرچند در آن زمان هم بسياري از اعضاي فراکسيون اميد از اين نامه استقبال نکردند؛ اما نهايتا دفعه آخر تصميم براين شد که بتوانيم امضاي حداکثري اعضاي فراکسيون و اصلاح‌طلبان را داشته باشيم. عنوان نامه هم از سوي مسئولان، وزرا و معاونان وزرا و تمام کساني که دغدغه حل اين مساله را دارند، بود. درواقع سعي کرديم در شرايط حساس فعلي کشور براي يک گشايش اجتماعي استفاده کنيم تا بلکه اين امر صورت بگيرد. بنابراين با امضاي بيش از 150 نفر از اصلاح‌طلبان و کساني که در مراحل مختلف در کشور مسئوليت داشتند، اين نامه تهيه شد.
چقدر فکر مي‌کنيد گشايشي حاصل شود؟
به هر حال در نااميدي بسي اميد است و من فکر مي‌کنم با توجه به تلاش‌هاي قبلي بتوان اندکي اميدوار بود البته محمدرضا عارف و بسياري دوستان در زمان خود از اين موضوع حمايت لازم نکردند و شايد در گذشته راحت‌تر هم مي‌توانستيم موضوع را حل کنيم. فکر مي‌کنم بايد در اين خصوص تصميم‌گيري شود.
در حال حاضر فکر مي‌کنيد اين موضوع چقدر براي مردم حساسيت دارد؟
مطالبات مردم هر زماني شعارهاي مخصوص به خود را مي‌طلبد، در زمان انتخابات 96 اين موضوع را به‌عنوان مطالبه مطرح مي‌کردند. در اتفاقات يا سقوط هواپيماي اوکرايني هم مردم مدام از مسئولان انتظار پاسخگويي داشتند. زماني که مطالبات مردم مورد توجه قرار نگيرد، واکنش‌هايي را در رفتارهاي اجتماعي خود نشان مي‌دهند که انتخابات اخير يکي از آن موارد بود و بخشي از مردم خيلي نگران اين نيستند که چه کسي رئيس مجلس باشد يا رئيس‌جمهور، درواقع مردم نسبت به مسائل بسيار مهم کشور حساسيت لازم نشان نمي‌دهند؛ چراکه برخي مطالبات آنها طي زمان بي‌پاسخ مانده و دغدغه‌هاي مردم تغيير کرده و جامعه به اين نتيجه رسيده است رئيس مجلس هم تاثير زيادي در بهبود اوضاع به طور کامل ندارد. در صورتي که بخش زيادي از مطالبات مردم بايد توسط وکلاي آنها در بهارستان پيگيري شود و اين ارتباط مستقيم با رئيس مجلس دارد.
با اين تفاسير عدم‌دغدغه‌مندي مردم در خصوص برخي مسائل چه آسيب‌هايي در پي خواهد داشت؟
در حال حاضر کساني که دغدغه کشور را دارند، نگران همين مساله هستند و اقدامات مسئولان هم گاهي به اين مساله دامن مي‌زند. بي‌پاسخ ماندن سوالات مردم از مسائلي است که به بي‌اعتمادي مردم مي‌انجامد که خواسته هيچ‌کس نيست. زماني که نتوانيم مطالبات مردم را به موقع پاسخ بدهيم اولويت‌هاي آنها تغيير مي‌کند و اين اتفاق با گذشت زمان نتايج مثبتي ندارد. مطالبات مردم تلنبار مي‌شود و در پي آن روي مشارکت عمومي هم بي‌تاثير نيست.
نمايندگان مجلس دهم تا چه‌اندازه توانستند به مطالبات مردم پاسخ بدهند و نگاه امروز نسبت به مجلس دهم را تا چه‌اندازه محق مي‌دانيد؟
اينکه در بازه زماني کوتاه به يک‌باره 90 نفر از نمايندگان متهم تلقي مي‌شوند و پشت سر آن برخي با اظهار‌نظرهاي بدون حکم نهايي قضايي سخن مي‌رانند، به‌هرحال باعث بدبيني مردم نسبت به نمايندگان مي‌شود. علاوه بر اين هر نظر يا حتي اتهامي به دليل و منطق نياز دارد. آقاي لاريجاني پس از اتهامي که به برخي از نمايندگان نسبت داده شد، به طور واضح اعلام کرد شايد به‌اندازه تعداد انگشتان دست از سوي برخي نهاد‌ها به عملکرد مالي نمايندگان تا امروز اعتراض شده است. نهايت هشت تا 9 نفر در مجلس فساد مالي داشتند. نام من هم در بين 90 نفري بود که به فساد مالي متهم شده بودند اما صراحتا اعلام کردم حتي اگر يک مورد از من و خيلي از اين 90 نفر فساد مالي ارائه کرديد ما تمکين خواهيم کرد. چرا از شفافيت استقبال نمي‌کنيد؟
با اين وجود معتقديد مجلس دهم عملکرد قابل‌قبولي داشت؟
از ديدگاه من مجلس دهم کارآمد بود و بسياري مسائل را حداقل شفاف کرد؛ گرچه به دلايلي که واضح هستند نتوانست مطالبات مردم را در حد رضايت آنها پيگيري کند. در مجلس دهم سه دستگي وجود داشت و اين امر مانع از تصويب بسياري از لوايح مي‌شد اما نمايندگان مجلس دهم با وجود همه مسائل کم‌کاري نکردند. اتفاقا تعدادي از کساني که براي ورود به مجلس يازدهم راي آوردند و تاييد شدند علامت سوال‌هاي زيادي در عملکرد قبلي آنها وجود دارد. افرادي که اساس کار را در مجلس دهم داشتند تاييد نشدند يا راي نياوردند يا اصلا ثبت نام نکردند. يکي از اين افراد هم علي لاريجاني است. از بهمن ماه هم مجلس را تعطيل کردند. همفکري نمايندگان با دولت و ستاد کرونا مي‌توانست نقش‌آفرين باشد و همبستگي ويژه‌اي بيافريند؛ به‌رغم اين مهم اما تصميم به تعطيلي مجلس گرفتند. به‌نظر من تعطيلي مجلس حساب شده بود به اين معنا که جمعي‌گويي دوست نداشتند مجلس در بزنگاه تأثيرگذاري، نقش‌آفرين باشد. کرونا بهانه‌اي براي ترساندن نمايندگان و رضايت ضمني جمعي از آنها براي کوچ از بهارستان بود. تعطيل شدن مجلس چنان حساب شده بود که در همان نشست بعد از انتخابات در پنجم اسفندماه، دم و دستگاهي فکر شده براي تست گرفتن از مجلسي‌ها راه افتاده بود، درست هم جواب داد و از 100 نماينده که تست گرفتند. جواب آزمايش چنان بود که ديگر نمايندگان وحشت کردند و چنان ترسيدند که در نشست ششم اسفندماه حاضر نشدند و جلسه به نصاب نرسيد. به‌نظر من هيأت رئيسه از پذيرفتن و همراهي تصميمات احتمالي نمايندگان جا زد؛ چرا که مي‌دانست با شيوع کرونا نمايندگان مجلس مي‌خواهند هر روز از تريبون بهارستان يقه ناکارآمدي برخي مسئولان را بگيرند و با حضور مجلس اقدامات و کاستي‌ها در لحظه خبرساز مي‌شد. البته مديريت کرونا فقط عامل تعطيلي مجلس نبود، بلکه تدوين بودجه سال 99که مجلس کليات آن را رد کرده بود. از سوي ديگر عملکرد عجيب وزير کشور در اعلام آراي انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و عدم ‌اعلام ميزان آراي استاني و آراي باطله اعتراض نمايندگان را به‌دنبال داشت و اگر نمايندگان فرصت مي‌کردند طرح استيضاح رحماني‌فضلي را که قبل از انتخابات کليد خورده بود، پيگيري مي‌کردند؛ چرا که نزديک به 80درصد نمايندگان مجلس دهم ديگر در مجلس يازدهم حضور ندارند و رودربايستي‌هايشان نسبت به قبل به ميزان زيادي کاهش يافته بود و اما تدبير هيأت‌رئيسه بازهم به داد رحماني‌فضلي رسيد و استيضاح او باز هم به تعويق افتاد.
پيش‌بيني شما از عملکرد نمايندگان تازه وارد به پارلمان و اعتماد مردم به آنها چيست؟
اعتماد مردم به نمايندگان تازه‌وارد به عملکرد آنها بستگي دارد. اگر بخواهند همان روش دلواپسان را ادامه بدهند طبيعتا مردم هم نسبت به آنها بي‌اعتماد خواهند بود. درواقع برخي نمايندگان جديد بايد عملکرد متفاوت‌تري نسبت به زماني داشته باشند که در مجلس نبودند. بعضي از تندروهاي تازه‌وارد همان افرادي بودند که مسائل دلواپسان را در مجلس دهم سازماندهي مي‌کردند و بايد روش خود را تغيير بدهند. درحال حاضر مشکلات اقتصادي پسا‌کرونا وجود دارد و وقتي براي دعواهاي سياسي نيست. قطعا مسائل زيادي پس از کرونا گريبانگير ما مي‌شود و نياز به تدبير درست وجود دارد.
نهايتا فکر مي‌کنيد اين افراد تا چه‌اندازه به نسبت مجلس دهم کارآمد هستند؟
به نظر من وقتي نمايندگان را از حضور در مجلس با تعطيلي محروم مي‌کنيد، در واقع نخبگان را از حل و فصل و کمک به مسائل محروم کرده‌ايد. افراد از هر طيفي مثل مطهري يا باهنر، مورد اقبال قرار گرفته‌اند و امتحان خود را پس داده‌اند. وقتي آنها را محروم مي‌کنيم جايگزين اين افراد بسيار ضعيف‌تر عمل مي‌کنند.
در يک‌سال پاياني دولت روحاني، پيش‌بيني‌هايي مبني بر مشکلات احتمالي مجلس آينده با دولت شده است. چه ميزان اين پيش‌بيني‌ها را منطقي مي‌دانيد؟
احتمال مي‌رود نمايندگان جديد پارلمان با روحاني با مشکل مواجه شوند و وزراي او را مورد استيضاح و سوال قرار دهند. شرايط امروز کشور عادي نيست که اگر بود برخي از تندروها حتما اقداماتي مي‌کردند تا کل کابينه روحاني مجبور شوند از ابتدا راي اعتماد مجلس را جلب کنند. اما به علت شرايط احتمالا آرام پيش خواهند رفت. درنهايت بيشترين تلاش مجلس يازدهم براي انتخابات 1400 خواهد بود و امروز هم بسترهاي آن فراهم است. اميدواريم مشکلات را حل کنند و يک‌دست بودن مجلس بتواند دردي از مردم دوا کند و سنگ‌اندازي‌ها کمتر باشد. اما تجربه ثابت کرده وقتي افراد به قدرت مي‌رسند بعيد است از خواسته‌هاي خود هم کوتاه بيايند. امروز هم آقاي ميرسليم اين تحرکات را شروع کرده و فرياد مي‌زند رئيس مجلس بايد بدون‌سفارش انتخاب شود.