زلزله 5/1 ریشتری استان تهران خسارت و تلفات مستقیمی ‌بر جای نگذاشت


زلزله دقایق ابتدایی جمعه در استان تهران باعث شد بسیاری از مردم شب را بیرون از منزل به صبح برسانند.
انوشیروان محسنی بندپی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما، با تبیین جزئیات وقوع زلزله  بامداد جمعه در استان تهران، اظهار داشت: در دقایق پایانی شامگاه پنجشنبه، زلزله‌ای به شدت 2/9 ریشتر در دماوند روی داد که شعاع تأثیر اولیه‌اش اطراف رودهن و بومهن بود و بلافاصله پس از آن در ساعت ۴۸ دقیقه بامداد جمعه، زلزله دیگری به قدرت 5/1 ریشتر در همان کانون، اما با شعاع بیشتر رخ داد.
محسنی بندپی افزود: این زلزله به حدی شدید بود که علاوه‌بر پایتخت در جنوب مازندران، استان البرز و برخی استان‌های دیگر احساس شد و شرق شهر تهران را نیز به شدت تحت تأثیر قرار داد.
وی ادامه داد:​ کانون وقوع این زلزله را ابتدا روستای زیارت اعلام کردند، در حالی که مرکز وقوع این زلزله در روستایی به نام زیار در اطراف گسل مُشا است، گسلی که در شهر دماوند و در مرز میان استان‌های تهران و مازندران در نزدیکی امامزاده‌هاشم قرار دارد.


همچنین به گزارش ایسنا، استاندار تهران گفت: از بدو وقوع زلزله تیم‌های امدادی، خدماتی، اورژانس و هلال‌احمر وارد کار شده وبلافاصله اکیپ‌های امداد و نجات به روستاهای محل وقوع زلزله که در گسل مشا بوده، اعزام شدند.
محسنی بندپی افزود: خوشبختانه خسارت‌های مالی و جانی ناشی از زلزله نداشتیم و تنها دو مورد فوتی ناشی از عوارض غیراز زلزله (یکی در گیلاوند که بر اثر فرار یک سالمند از منزل دچار ضربه مغزی شده و مورد دومی‌نیز خانم ۲۱ ساله‌ای بوده که در اثر اضطراب و حمله قلبی‌ترس ناشی از زلزله) جان خود را از دست دادند.
وی تأکید کرد: دو هزار و 600 نفر تیم اورژانس و ۶ اکیپ هلال‌احمر به روستاهای شهرستان دماوند اعزام شدند؛ با همکاری دهیاران، بخشداران، فرمانداری و آماده بودن تمامی دستگاه‌ها از جمله آتش‌نشانی و راهداری، شرایطی فراهم شد که اکنون با اطمینان خاطر تا این لحظه مسائل خاصی که شاهد مشکلی برای شهروندان در استان تهران باشیم گزارش نشده است.
استاندار تهران ادامه داد: مصدومین نیز به جز دو نفری که در بیمارستان در حال مداوا هستند، بقیه افراد به‌صورت سرپایی مداوا شدند و به منازل خود بازگشتند.
 وقوع 40 پس لرزه
بندپی بیان کرد: بعد از زلزله رکورد بیش از ۴۰ پس‌لرزه را داشتیم که بزرگ‌ترین آن 3/9 ریشتر قدرت داشت، تفکر اولیه این بود که زلزله از 2/9 به شاید 5/1 افزایش یابد، اما آن چیزی که مهم است آمادگی تیم‌هایی است که موظف به خدمات‌رسانی برای امداد و نجات هستند.
وی افزود: ما مکان‌های اضطراری برای اسکان موقت داریم، همچنین انبارهای هلال‌احمر که در این شرایط باید تغذیه مردم را فراهم کند نیز آمادگی دارند. مخازن آب ذخیره در مناطق مختلف استان نیز آمادگی دارند که در صورت قطع انشعابات آب به منطقه آبرسانی کنند.
استاندار تهران تأکید کرد: بلافاصله پس از زلزله با هماهنگی که با وزارت ورزش و جوانان داشتیم، درهای ۱۷ مرکز ورزشی روباز تهران برای اسکان موقت باز شده بود، هر چند نیازی نبود، اما این آمادگی نشان‌دهنده آن است که خودمان را برای چنین مواقعی آماده کنیم، اما تهران را با توجه به ویژگی‌هایی مانند‌تراکم جمعیت و ساختمان‌های بلند مرتبه‌ای که دارد، باید برای آن اقدامات ویژه‌تری در درازمدت برای وقوع و مقابله با چنین پدیده‌هایی آماده کنیم. یکی از اینها امدادهای پهپادی است که باید هم برای هلال‌احمر و اورژانس در نظر بگیریم، زیرا زلزله با توجه به بررسی که تا به امروز شده اکثراً در دمادم صبح یا نیمه شب اتفاق می‌افتد.
۳۳ مورد مصدومیت غیرمستقیم در زلزله
اما همان‌طور که گفته شد این زلزله تلفات مستقیم ناشی از تخریب نداشت و تعدادی از هموطنان بر اثر استرس یا در حال فرار  از زلزله دچار مصدومیت‌هایی شدند.
در همین زمینه رئیس سازمان مدیریت بحران به ایرنا گفت: بر اثر وقوع زلزله بامداد جمعه شب در منطقه دماوند و تهران و حاشیه برخی از شهرهای در مسیر گسل این زلزله، ۳۳ نفر مصدوم و روانه بیمارستان شدند.
اسماعیل نجار افزود: از این تعداد در مجموع ۱۹ نفر مربوط به منطقه دماوند و ۱۵ نفر نیز مربوط به تهران هستند، که بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود از تعداد ۱۵ نفر تهران تاکنون ۱۱ نفر به‌صورت سرپایی درمان شدند و چهار نفر مابقی هم اکنون در بیمارستان تحت درمان هستند.
نجار با بیان اینکه هم اکنون نیروهای امدادگر در مناطق مربوطه حضور دارند و اوضاع تحت کنترل است، گفت: با توجه به‌نظریه کارشناسان و تجارب به دست آمده از زلزله‌های مختلف کشور جای نگرانی خاصی وجود ندارد و مردم نگران نباشند.
کوهستانی بودن منطقه‏، علت صدای مهیب زلزله
رئیس مرکز لرزه نگاری کشور  به خبرگزاری صداوسیما درباره صدای مهیب زلزله اخیر گفت: کوهستانی بودن منطقه گسل مشا موجب  این صدادر منطقه شده است. زلزله مترادف با شکستن سنگ‌هاست و گسل مشا کاملاً سنگ برون زد دارد و کاملاً طبیعی است که این زمین لرزه در نزدیکی محل صدای زیادی ایجاد کرده
است.
مرادی درباره احتمال فعالیت آتشفشان دماوند با این زمین لرزه، اظهار داشت: منطقه را مرتب پایش می‌کنیم، تمام این رویداد کاملاً روی گسل مشا است که شیب به سمت شمال دارد و ویژگی گسل مشا که حرکت چپ گرد دارد کاملاً قابل مشاهده است. این فعالیت ربطی به فعالیت آتشفشان دماوند ندارد.
 آمادگی ستاد بحران شهرداری تهران تا سه روز
رئیس ستاد بحران شهرداری تهران در پی وقوع زلزله بامداد جمعه پایتخت گفت: پایگاه‌های مدیریت بحران شهرداری فعال است  و نیرو‌های ما تا ۳ روز در آماده‌باش کامل قرار دارند.
رضا کرمی‌محمدی افزود: با توجه به لرزه خیزی گسل مشا توصیه می‌کنیم که شهروندان اپلیکیشن «شهر آماده» را نصب و نکات آموزشی درخصوص زلزله را مطالعه کنند.
وی به شهروندان توصیه کرد راه‌های اضطراری و خیابان‌های شهر را مسدود نکنند تا امدادرسانی احتمالی دچار مشکل نشود و در حین زلزله نقطه امنی پیدا کنند و از آسانسور استفاده نکنند.