بهره‌برداری از 4 طرح ملی صنعت مس ایران در استان کرمان


حجت الاسلام روحانی روز پنجشنبه در ارتباط مستقیم تلویزیونی با استان کرمان، طرح توسعه ذوب مس آندی خاتون‌آباد، طرح احداث انبار کنستانتره مس، طرح احداث کارخانه اسید خاتون‌آباد و طرح احداث کارخانه تولید اکسیژن مس خاتون‌آباد را در مجتمع مس شهر بابک افتتاح کرد.
طرح توسعه ذوب مس آندی خاتون‌آباد با هدف توسعه کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد، ارتقاء تکنولوژی نسل‌های قدیم کوره ذوب فلش که دارای محدودیت های تکنیکی متعددی از جمله عدم امکان استفاده از اکسیژن، مصرف بالای سوخت‌های فسیلی، میزان تولید غبار و تاثیر آن بر سایر تجهیزات پایین دستی به بهره‌برداری رسیده است.
اجرای این طرح و به روز کردن تکنولوژی که یک اقدام موافق زیست محیطی است، موجب افزایش ۵۰ درصدی تولید مس آندی از ۸۰ هزار تن به ۱۲۰ هزار تن شده است.
هدف از طراحی و اجرای انبار کنسانتره جدید نیز افزایش ظرفیت کارخانه ذوب و رفع مشکلات موجود در طراحی انبار قدیم و جلوگیری از اتلاف محصول مهم کنسانتره مس است. این انبار مجموعا دارای ظرفیت ۶۰ هزار تن شامل ایجاد ظرفیت انبارش ۵۰ هزار تن متریک کنسانتره مس، ۵ هزار تن متریک سیلیکا فالکس، ۵ هزار تن متریک کنسانتره سرباره و ۲۶ تن مواد سرد بازگشتی است.


 طرح احداث کارخانه اسید خاتون‌آباد نیز با هدف اطمینان از رفع آلودگی های زیست محیطی ناشی از انتشار گازهای خروجی کوره‌های ذوب فلش و کنورتور و تبدیل گاز دی اکسید گوگرد ناشی از سوختن گوگرد موجود در کنسانتره به ظرفیت حدود ۶۰۰ هزار تن اسید سولفوریک در سال طراحی و اجرا شده است.
جذب کامل غبار خروجی از الکتروفیلترها توسط تجهیزاتی به نام WESP از مزیت‌های این طرح بوده که با اجرای آن صددرصد غبار موجود در گاز ورودی در این مرحله جذب و امکان ورود به اتمسفر را پیدا نمی‌کند.
طرح احداث کارخانه تولید اکسیژن مس خاتون‌آباد یکی از پروژه‌های طرح توسعه ذوب مس خاتون‌آباد است که به منظور تامین اکسیژن مورد نیاز فرآیند غنی‌سازی هوای کوره جدید فلش و متعاقبا غنی‌سازی هوای مورد نیاز کوره‌های کنورتور با ظرفیت تولید ۴۴۰ تن اکسیژن در روز طراحی و اجرا شده است.
ایجاد تحول بزرگ در صنایع معدنی
 پاسخ قاطع به توطئه استکبار
روحانی طی سخنانی در آئین بهره‌برداری از طرح‌های ملی صنعت مس ایران گفت‌: امروز یک استان سرزنده ما مثل کرمان در بخش‌های مختلف هم تولیدکننده و هم صادرکننده است و هم استان پرافتخاری برای ما است و سرداران بزرگ و شخصیت‌های والامقامی از این استان بودند که از کشور و مردم ما محافظت کردند که یک نمونه بسیار والا شهید سلیمانی است که از این استان بود و دیدیم که چه افتخار بزرگی را برای ما، منطقه و مسلمان‌ها آفرید که خداوند روح او را در جوار روح امام مجتبی(ع) در این ایام قرار دهد.
وی افزود‌: این تحول بزرگ، پاسخ قاطع کارگران، مهندسین، مسئولین و مدیران ما به استکبار جهانی است و نشان می‌دهد کشورمان را علیرغم فشارها و توطئه‌ها پیش می‌بریم، طرح‌هایمان را تکمیل و افتتاح می‌کنیم، برای جوان‌های عزیزمان اشتغال درست می‌کنیم و بازار صادرات‌مان را پررونق می‌کنیم.
رئیس‌جمهور گفت: در سال گذشته 26 هزار میلیارد تومان طرح  فقط در بخش صنایع معدنی استان کرمان افتتاح شده که این رقم تا پایان امسال به حدود 30 هزار میلیارد تومان می‌رسد.
وی همچنین در این مراسم بر ضرورت جلوگیری از خام فروشی در محصولات تولیدی کشور از جمله در بخش معادن تاکید کرد.
تاکید روحانی
بر عرضه معادن کوچک و متوسط به بورس
رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح طرح توسعه ذوب و انبار کنسانتره مجتمع مس شهر بابک نیز  افزایش 50 درصدی محصولات این مجتمع و رساندن این تولیدات به رقم 120 هزار تن را کاری ارزشمند دانست و اظهار داشت: کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در کنار بهره‌گیری از تکنولوژی جدید و افزایش تولید از نکات ارزنده این طرح است.
روحانی پس از شنیدن گزارش مدیران این مجتمع، گفت که عرضه معادن کوچک و متوسط به بورس و اینکه مردم بیایند یک معدن و یا یک سهامی از معدن را خریداری کنند، موجب می‌شود هم بورس گشایش پیدا ‌کند و هم معادن کوچک و متوسط سریع‌تر فعال شوند.
صادرات سالانه بخش مس کشور
به حدود یک میلیارد دلار رسیده
روحانی همچنین در مراسم افتتاح پروژه احداث کارخانه اکسیژن مجتمع مس خاتون‌آباد با تقدیر از مقرر کردن پاداش برای کارگران و دست‌اندرکاران اجرای این طرح، گفت: هرگونه پاداشی که به کارگران عزیز داده شود مایه خوشحالی و حق کارگران عزیز ما به‌ویژه در این شرایط سخت است.
وی افزود:‌ رساندن رقم صادرات بخش مس به حدود یک میلیارد دلار در سال گذشته، در کنار تکمیل این پروژه به دست جوانان متخصص ایرانی پس از توقف مشارکت خارجی‌ها به‌ دنبال دور جدید تحریم‌ها، افتخار آفرین برای همه ایرانی‌ها است.
روحانی افزود: سال‌های 97 تا 99 سال‌های بسیار سختی بوده و تحریم بسیار شدیدی بر مردم ما اعمال شده و الحمدلله آن ایمان، نشاط، ایستادگی و مقاومت کارگران و کشاورزان و همه کارآفرینان جامعه مانع شده که دشمنان به اهداف‌شان برسد.
اجرای طرح غربالگری وزارت بهداشت
 باید تداوم یابد
حجت‌الاسلام روحانی همچنین روز پنجشنبه در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد که تداوم اجرای طرح غربالگری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با گسترش و توسعه تست‌های تشخیصی و شناسایی موارد مشکوک ضروری است و می‌تواند نقش عمده‌ای در حفظ سلامت مردم ایفا کند.
وی افزود: ارائه خدمات به اتباع خارجی مبتلا به کرونا در ایران، باید همچنان ادامه یابد.
رئیس‌جمهور همچنین لزوم توجه ویژه به آموزش و یادگیری دانش‌آموزان از طریق روش‌های مجازی را مورد تاکید قرار داد و به وزیر آموزش و پرورش دستور داد سازوکارهای لازم ایجاد شود تا دانش‌آموزان بتوانند اشکالات درسی خود را توسط معلمان به صورت حضوری رفع کنند.
وی همچنین گفت که ضروری است ارزیابی دقیقی از روش‌های متنوع آموزشی و مجموعه تلاش هایی که از اسفندماه سال گذشته تاکنون توسط معلمان و دانش‌آموزان در زمینه آموزش انجام شده است، به عمل آید.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این جلسه گزارش آمایش مناطق سفید، زرد و قرمز در کشور را ارائه کرد که براساس آن روند بهبودی بیماران در حال افزایش و نسبت درگذشتگان به مبتلایان بیماری کرونا در کشور همچنان کاهشی است که بیانگر توفیق وزارت بهداشت در غربالگری و شناسایی در مراحل ابتدایی بیماری با همکاری بسیار خوب مردم است.
در این گزارش، تاکید شده که در صورت استمرار شعار «در خانه بمانیم» و رعایت دقیق دستور‌العمل‌های بهداشتی در همه زمینه‌ها و بخش‌ها، ‌در آینده بر مناطق سفید کشور افزوده خواهد شد.
همچنین در این گزارش موضوع بازگشایی برخی از کسب و کارها و فعالیت های جدید در مناطق سفید مورد بررسی قرار گرفت.