خدمت به مجاوران محروم

رضا میرزاده/ نمایندگی آستان قدس رضوی در استان خراسان رضوی به عنوان یکی از مهم ترین نمایندگی های استانی این آستان مقدس، از ابتدای تشکیل تا کنون، فعالیت های مختلفی انجام داده و منشأ خیر و برکات فراوانی برای نیازمندان بوده است. «امین بهنام فریمانی» مدیر این دفتر، گزارشی از فعالیت های صورت گرفته طی ۱۷ ماه گذشته ارائه و اظهار می کند: با تاکید بر کانون های خادمیاری محلی، تلاش شد فعالیت خادمیاران به طور دقیق، ثبت شود، خدمت رسانی خادمیاران به جای حرم مطهر رضوی، در دیگر نقاط مورد نیاز نیز صورت گیرد و در نتیجه، ارائه خدمات در حوزه کانون های موضوعی خادمیاری نیز تقویت شود. وی ادامه می دهد: خدمات استقبال از زائران، ملاقات با بیماران و کادر درمانی بیمارستان ها، تجلیل از پدران شهدا، تقدیر از خانواده زائران شهید بیت ا... الحرام، حمایت از تشکل های فرهنگی، ارائه خدمات حقوقی، سامان دهی نذورات برای کمک به مردم سیل زده و زلزله زده، تقویت اردوهای جهادی و ارائه خدمات جهادی به صورت مستقل در حوزه سلامت، از جمله خدمات صورت گرفته در این حوزه ها بود.
 
 بانک اطلاعاتی خانواده های محروم  و سامانه شفاف خدمت رسانی
مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی ادامه می دهد: همچنین با ثبت دقیق اطلاعات خانوار، بانک اطلاعاتی جامعی برای خدمت به خانواده های محروم ایجاد شد تا علاوه بر امکان ارائه خدمات متنوع در بازه های مختلف زمانی و مناسبت ها، نظارت بر حوزه خدمت رسانی و ارتقای سطح خدمت نیز تقویت شود. اداره امداد مستضعفان و محرومان دفتر استانی، به فعالیت هایی از جمله تهیه جهیزیه برای نیازمندان واقعی، توزیع سبد ارزاق بین مساکین، اطعام معتادان متجاهر، افراد بی سرپناه وکارتن خواب ها، توزیع غذای مهمانسرای حضرت در بین خانواده های محروم حاشیه شهر و شهرستان ها، ارائه کمک های نقدی بلاعوض، وام های جهیزیه و وام های قرض الحسنه، توزیع بسته های نوشت افزار بین دانش آموزان محروم و کمک به دانش آموزان بازمانده از تحصیل اقدام کرد که با توجه به ثبت دقیق این فعالیت ها در سامانه، تمام خدمات ارائه شده کاملا شفاف و قابل پیگیری است. ضمن این که در ماه رمضان سال گذشته، از محل کفاره ها، برای توزیع نان رایگان در مناطق محروم اقدام شد.
توسعه خدمت در شهرستان ها و حمایت از آسیب دیدگان حوادث طبیعی
وی ادامه می دهد: فطریه ها نیز با تفکیک سهم امام و سادات، به اموری از جمله تامین کمک هزینه تعمیر یا رهن منازل برای نیازمندان، پرداخت هزینه قبوض مصرفی محرومان، تامین اقلام ضروری منازل، تامین هزینه های درمانی محرومان و آزادی نیازمندانی که به دلیل بدهی زیر پنج میلیون تومان، مجبور به تحمل حبس بودند، اختصاص یافت. بهنام تاکید می کند: با توانمندسازی خادمیاران در شهرستان ها برای ارائه خدمات به محرومان با نام حضرت رضا(ع) آن چه در مشهد انجام می شد، در شهرستان های استان نیز اتفاق می افتاد. وی اظهار می کند: ضمن این که طی این مدت و به دلیل جاری شدن سیل در شهرستان هایی مانند کلات، بردسکن، سرخس، انابد، فریمان و تربت جام، کمک های مردمی برای مردم این مناطق نیز سامان دهی شد و در کنار کمک های این دفتر، به اموری از جمله کمک برای جبران خسارت ساختمان، دام های تلف شده، خسارت های وارد شده به مزارع و باغ ها، جاده ها و پل ها و خرید لوازم اساسی منزل برای افرادی که منازل آن ها در سیل از بین رفته بود، اختصاص یافت.


فعالیت های بهداشتی و اجتماعی در مبارزه با کرونا
مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس در استان ادامه می دهد: به دنبال شیوع ویروس کرونا نیز دفتر آستان قدس رضوی در استان اقدامات متعددی انجام داد. پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، بیش از ۳۵ هزار پرس وعده ناهار برای مناطق محروم شهری و روستایی و بیش از ۱۱ هزار پرس غذا برای بیمارستان های درگیر با کرونا ارسال شد. با مشارکت موسسه دارویی آستان قدس، به دو هزار مسجد محلول ضدعفونی تحویل شد. به مناسبت میلاد امیرالمومنین(ع)، حدود ۷۵۰ خودرو آماده سازی شد تا با نصب پرچم و پخش مولودی در شهر، شادی آفرین باشند. همچنین در شب شهادت امام موسی بن جعفر(ع)، ۵۰ خودرو در شهر اعلام عزا کردند و علاوه بر آن، ۲۲ هزار پرس غذا نیز در حاشیه شهر توسط کانون های محلی خادمیاری توزیع شد.  وی تصریح می کند: در شب نیمه شعبان هم نان های بیش از ۳۲۰ نانوایی خریداری و به صورت رایگان بین مردم توزیع شد. علاوه بر آن، ۱۵ هزار پرس غذا طبخ شد و در اختیار خانواده های نیازمند قرار گرفت. در ایام نیمه شعبان، با همکاری موسسه آفرینش های هنری، پنج گروه سرود به مدت پنج روز در دو نوبت صبح و عصر، در مجتمع های آپارتمانی سرود اجرا کردند. در طرح اجرای سرودهای خیابانی کاروان بهشت نیز سه تریلی در قالب کاروان سرود خیابانی آذین بندی شد که با حرکت در نقاط مختلف شهر، شور و حال شادی در ایام ولادت را برای مردم ایجاد کرد. کانون سلامت نیز ۱۱۰ هزار ماسک، 2800 گان، 1800 شیلد، ۱۰ هزار محلول ضدعفونی کننده و 2500 دستکش در اختیار کادر درمانی بیمارستان ها قرار داد. در 29 فروردین، روز ارتش هم پک کامل اقلام بهداشتی به کارکنان بیمارستان ارتش اهدا و دو هزار پرس غذای متبرک حضرت در پادگان ها و یگان های مرزی ارتش توزیع شد.
توزیع بسته های معیشتی در حاشیه شهر
وی ادامه می دهد: از آغاز ماه مبارک رمضان نیز علاوه بر توزیع ۱۵۰ هزار سبد معیشتی و ۱۰۰ هزار بسته افطاری ساده، روزانه هزار پرس غذای مهمانسرای حضرت و هشت هزار پرس افطاری توسط کانون های ما در حاشیه شهر توزیع می شود. در طرح «آقا حساب کردند» و با مشارکت خیران، به جای اهدای سبد معیشتی، حساب های خرد دفتری نیازمندان در سوپرمارکت ها تسویه شد. وی خاطر نشان می کند: همزمان با روز کارگر نیز حدود ۳۰۰ کارگر روزمزد از نقاط مختلف شهر به موسسه تربیت بدنی آستان قدس منتقل شدند و طی مراسمی به همه آن ها یک سبد معیشتی ۲۵۰ هزار تومانی و بن خرید پوشاک ۳۰۰ هزار تومانی اهدا شد.