ناگفته هایی از شهلا، بازگشت علیخانی و تبعیدی های استالین در مشهد !

 

 
بازگشت پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون به آنتن


احسان علیخانی دوباره ضبط «عصر جدید» را بدون حضور تماشاچیان آغاز کرد
 
سری دوم مسابقه «عصر جدید»، به دلیل شیوع ویروس کرونا تولید پرماجرایی داشت. تاثیراتی که کرونا از ابتدا تا همین امروز روی روند ضبط مسابقه گذاشته، جذابیت، نحوه پخش و حتی بخشی از ساختار مسابقه را دچار تغییر و تحولاتی کرده و برنامه‌ریزی‌ها برای زمان ضبط و پخش مراحل مختلف آن را به هم ریخته است. پس از وقفه‌ای تقریبا دو ماهه، ضبط «عصر جدید» آغاز و مسابقه فعلا بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود.
تعطیلی 3 ماهه «عصر جدید»
اوایل اسفند که از شیوع ویروس کرونا، زمان زیادی نمی‌گذشت و وضعیت بسیار بحرانی بود، به دلیل ممنوعیت برگزاری تجمعات و خطر انتقال کرونا، مردم امکان سفر به تهران و حضور در استودیوی «عصر جدید» را نداشتند، به همین دلیل دو قسمت از این مسابقه بدون تماشاگران و با صندلی‌های خالی ضبط شد اما تاثیر مهم غیبت تماشاچیان، باعث شد احسان علیخانی تصمیم بگیرد ضبط مسابقه را به طور موقت، تعطیل کند. او اوایل اسفند با انتشار ویدئویی درباره این که   قسمت‌های کمی در بهمن‌ماه ضبط شده توضیح داد و خبر تعطیلی موقت مسابقه را اعلام کرد.
مشورت علیخانی با مشاور وزیر بهداشت
در بحبوحه تعطیلی ضبط بعضی از برنامه‌ها، علیرضا وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت با انتشار توئیتی به حضور تماشاگران در برنامه «دورهمی» اعتراض کرد و آن را در مقام مقایسه با «عصر جدید» قرار داد. او در توئیت خود نوشت که احسان علیخانی برای ضدعفونی کردن استودیوی «عصر جدید» و بررسی وضعیت تماشاگران از وزارت بهداشت کمک خواسته تا ضبط برنامه را ادامه بدهد اما بنابر توصیه او درباره ایمن نبودن این روش و به خطر افتادن سلامت مردم، ضبط مسابقه را متوقف کرده است. او با کنایه نوشت احتمالا علیخانی هم باید به همان جایی که مهران مدیری مجوز حضور تماشاگران را گرفته بود، می‌رفت.
تغییر جدول پخش شبکه 3
تعطیلی ضبط «عصر جدید»، جدول پخش تلویزیون را تغییر داد. قرار بود این مسابقه پیش از نوروز شنبه و یک شنبه‌شب روی آنتن برود. دو قسمت اول مسابقه طبق برنامه‌ریزی 17 و 18 اسفند روی آنتن رفت اما قسمت سوم و چهارم پیش از سال جدید پخش نشد و برای این که مسابقه در تعطیلات نوروز هر شب به پخش برسد، 24 و 25 اسفند بازپخش دو قسمت ابتدایی روی آنتن رفت و دلیل این اتفاق هم استقبال مخاطبان اعلام شد! از آن جایی که 7 قسمت از مسابقه برای پخش در تعطیلات عید باقی‌مانده بود، شبکه 3 هر قسمت را طی دو شب روی آنتن فرستاد تا کنداکتور شبکه 3 در هفته دوم تعطیلات نوروز، از «عصر جدید» خالی نماند.
ادامه ضبط بدون تماشاگران
اکنون پس از این فراز و نشیب‌ها و طولانی شدن دوران شیوع ویروس کرونا، شبکه 3 دوباره به سراغ تنها راه حل فعلی یعنی ضبط مسابقه بدون حضور تماشاچیان رفته است. البته طبق آن چه علیخانی شنبه‌شب در پخش زنده اینستاگرام خود گفته، طی نامه‌ای از ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره حضور تماشاگران در برنامه سوال کرده و در این مورد منتظر اعلام نظرستاد است. بنابراین ممکن است ضبط مسابقه در غیبت تماشاچیان خیلی طولانی نشود و با عادی‌تر شدن شرایط و رعایت اقدامات بهداشتی، بالاخره شاهد حضور مردم در استودیوی «عصر جدید» باشیم. احسان علیخانی درباره ضدعفونی شدن استودیو و کنترل عوامل و شرکت‌کنندگان توسط تیم پزشکی هم به مردم اطمینان داده است.
شانس مهم شبکه 3 برای جذب مخاطب
شبکه3 در ماه‌های گذشته، روزهای کم‌مخاطبی را پشت سر گذاشته است، پس از سریال نوروزی «دوپینگ» که در جذب مخاطب چندان موفق نبود، اکنون با سریال «سرباز» و برنامه ویژه افطار «مثل ماه» هم در جذب مخاطب عملکرد موفقی نداشته و تلاش کرده با بازگرداندن برنامه «اتفاق» به جدول پخش، این وضعیت را تا حدی جبران کند. ظاهرا دومین راه حل شبکه3 برای جلب توجه دوباره مخاطبان، ادامه ضبط مسابقه پربیننده خود یعنی «عصر جدید» حتی بدون حضور تماشاگران است. طبیعتا این راه حل جواب خواهد داد و پخش دوباره «عصر جدید» به سود این شبکه خواهد بود.
اثر غیبت تماشاگران بر «عصر جدید»
غیبت تماشاگران تاثیر مستقیمی بر «عصر جدید» خواهد داشت. همان طور که در دو قسمت آخر «عصر جدید» دیدیم، استودیوی خالی از تماشاگر، هیجان و تشویق‌های آن‌ها در جذابیت مسابقه بی‌تاثیر نیست. مهم‌تر از این مسئله، احتمالا قضاوت داوران هم تغییرات جزئی خواهد داشت، چون دیگر رای آن‌ها نمی‌تواند مساوی باشد و تماشاگری نیست که تصمیم درباره حذف یا حضور شرکت‌کننده در فینال آن قسمت به رای‌شان گذاشته شود، بنابراین داوران ناچار هستند طوری رای بدهند که تکلیف شرکت‌کننده بنابر رای آن‌ها مشخص شود.
 
 
 
تاریخ مشهد
تبعیدی‌های استالین، سر سفره مشهدی‌ها!
 
نوائیان - مشهد در سال 1321 خورشیدی، میزبان تعداد زیادی از لهستانی‌هایی بود که پس از تصرف کشورشان توسط هیتلر و استالین، به سیبری فرستاده شده‌بودند. با آغاز جنگ شوروی و آلمان نازی، دیکتاتور شوروی تصمیم گرفت از این تبعیدی‌های آواره در جبهه متفقین استفاده کند. هزاران نفر از این لهستانی‌ها که شامل پیرمردها، زنان و کودکان نیز می‌شدند، پس از اشغال ایران توسط متفقین، وارد ایران شدند تا از این طریق، ابتدا به عراق و سپس به اروپا بروند. در این بین، فقط جوانان و سربازان لهستانی، ایران را ترک کردند و بقیه در کشور ما به صورت مهمانان ناخوانده، مدتی را گذراندند. یکی از شهرهای محل استقرار آن‌ها، مشهد بود. شهرداری مشهد در سال 1321، بخش  بیرون باغ‌های نکاح را به اردوگاه لهستانی‌ها تبدیل کرد و مدتی بعد، ساختمانی بزرگ در داخل شهر به آن‌ها واگذار شد. این اقامت، با حمایت غذایی مردم مشهد همراه بود. با وجود قحطی ناشی از جنگ و مصادره موادغذایی توسط اشغالگران، مردم مشهد هر چه داشتند با لهستانی‌ها تقسیم می‌کردند و خاطره خوش مهمان‌نوازی مشهدی‌ها در ذهن آوارگان لهستانی ماندگار شد. تعدادی از این لهستانی‌ها که در آن‌ سال‌ها دار فانی را وداع گفتند، در آرامستان ارامنه مشهد واقع در انتهای بولوار شهید کریمی، مدفون هستند و سفارت لهستان بر قبر آن‌ها، یادمانی را بنا کرده‌است.
 
 
 
ناگفته های بازپرس پرونده بعد از 10 سال :
شهلا‌خودش‌برای‌اعدام‌نشدن‌کمک نکرد !
 
بازپرس پرونده شهلا جاهد بعد از گذشت 10 سال از اعدام شهلا ناگفته هایی را از پرونده او بیان کرد.بازپرس جابری با حضور در  یک برنامه زنده تلویزیونی درباره پرونده های جنجالی که به عهده داشت صحبت کرد و در این بین به ماجرای پرونده شهلا جاهد همسر ناصرمحمدخانی اشاره کرد و با قاطعیت به کسانی که در افکار عمومی سعی دارند شهلا جاهد را بی گناه جلوه دهند و می گویند او قاتل نبوده است تاکید کرد در قاتل بودن شهلا جاهد سرسوزنی نباید شک کرد.  به گزارش رکنا، بازپرس جابری دادیار سابق اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران که مسئول اجرای احکام صادره و قطعی شده به ویژه در قصاص قاتلان بود در بامداد ۱۰ آذر ۸۹ به همراه تیم اجرای احکام در زندان اوین آخرین تلاش ها را برای نجات شهلا جاهد از چوبه دار انجام داد البته تلاش های وی بر این مبنا نبود که شهلا جاهد بی گناه است بلکه تلاش می کرد تا از خانواده مقتول رضایت کسب کند و پرونده با صلح و سازش مختومه شود.وی در ادامه گفت: ما برای گذشت از قصاص شهلا تلاش کردیم این شهلا بود که برای خودش کاری نکرد در این که شهلا افکار عمومی را در دست داشت شکی نیست اما در صحیح بودن حکمش سرسوزنی شک نکنید چون پرونده شهلا جاهد را تمام شعبات که در آن زمان هیئت تشخیص بود - هیئت تشخیص در آن زمان بالاتر از دیوان عالی کشور بود که اگر رئیس قوه قضاییه پس از نظر قضات دیوان عالی کشور دستور بررسی مجدد می دادند  پرونده ها در هیئت تشخیص دیوان رسیدگی ویژه می شدند -  تایید کرده بودند.قاضی صادر کننده پرونده مسئول است و نباید با افکار عمومی پیش برود و باید با داشته های داخل پرونده حکم صادر کند.