فرشته های «ضامن آهو» چشم انتظار همت خیران

وقتی به کوچه پس کوچه های پر پیچ و خم در دورترین نقطه حاشیه شهر مشهد قدم می گذارید، نبش خیابان مهدی آباد 9، خانه ای با  تابلوی «مرکز نگهداری از معلولان ذهنی بی سرپرست مهر پناهندگان ضامن آهو» توجهت را جلب می کند؛ پناهگاهی امن  برای 68 معلول ذهنی بی سرپرست که این روزها در بحبوحه کرونا و درگیری های مردم با این ویروس کشنده، اندکی به فراموشی سپرده شده است. بچه های این آسایشگاه نزدیک سه ماه است ممنوع الملاقات هستند، همیشه چشمان بچه ها به در آسایشگاه است تا دستان پر از مهر و محبت نیکوکاران و خیران آن ها را نوازش کند اما از بد روزگار به خاطر کرونا از ابراز عشق و محبت بی نصیب شده اند، آن ها نمی دانند در دنیای بیرون چه خبر است، نمی دانند که کرونا باعث شده در این روزها تنها باشند، خیرانی هم که هیچ وقت آن ها را فراموش نمی کردند نیز به خاطر کرونا از دیدن این بچه های آسمانی محروم شده اند، اما این بچه ها در این روزهای کرونایی نیازمند دستان پرمهر خیران و نیکوکاران هستند.
محروم از یک سرگرمی ساده
به گزارش «خراسان رضوی»،در این روزهای کرونایی و همزمان با ماه مبارک رمضان و هفته اطعام نیازمندان و اکرام ایتام، سری به آسایشگاه معلولین ذهنی بی سرپرست مهر پناهندگان ضامن آهو در حاشیه شهر مشهد می زنیم. به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی برای دیدار با بچه های نازنین آسایشگاه، دستکش به دست و ماسک بر صورت، بعد از انجام فرایند تب سنجی اجازه ورود به مرکز به ما داده می شود. خانم غلامرضازاده مسئول مشارکت ها و دریافت کمک های مردمی این موسسه در این بازدید همراه ماست. بخش نگهداری از معلولان  ذهنی کم تربیت پذیر  اولین محل بازدید از این آسایشگاه است. در گوشه سالن بچه های آسایشگاه به تلویزیونی کوچک چشم دوخته اند و با آن سرگرم هستند، غلامرضازاده به تلویزیون کوچک گوشه سالن اشاره می کند و می گوید: این تلویزیون آن قدر کوچک است که چشمان بسیاری از بچه ها سوی دیدن آن را ندارد، بیشتر بچه ها هم گردن درد می شوند و همین باعث پرخاش آن ها می شود، اگر خیران کمک کنند بتوانیم یک تلویزیون مناسب تهیه کنیم آرامش بیشتری میان بچه ها حاکم می شود.وی در حاشیه بازدید گریزی هم به مشکلات منطقه مهدی آباد محل استقرار این آسایشگاه می زند و یادآور می شود: منطقه مهدی آباد یک منطقه کم برخوردار در حاشیه شهر مشهد است که در دورترین منطقه شهر قرار دارد، خیلی از افراد جامعه اطلاعی ندارند که چنین مرکزی در حاشیه شهر برای بچه های معلول ذهنی خدمات ارائه می کند، حتی این منطقه آب آشامیدنی سالم هم ندارد و به همین دلیل مجبوریم از دستگاه تصفیه آب استفاده کنیم.وارد سالن دیگری که ۲۰ مددجوی دیگر مرکز، در یکی از آسایشگاه‌های ویژه این بخش، خدمات دریافت می‌کنند، می‌شویم، همگی روی تخت‌هایی که با فاصله معین کنار هم ردیف شده، نشسته‌اند، این جا جایی است که به گفته وظیفه دان مددیار این بخش، مددجویان آن نه توانایی حرف زدن دارند، نه می توانند بگویند چه نیازی دارند و نه حتی می‌توانند موارد شخصی خود از جمله نیاز به سرویس بهداشتی را اعلام کنند. در این جا، مددیاران، تمام مددجویان حاضر در سالن را همانند فرزندان خود می دانند. گرچه این پرستاران حقوق آن چنانی دریافت نمی کنند اما می گویند همان دستمزد حداقلی هم که دریافت می کنند برایشان برکت دارد.  اما بخش روان شناسی ذهنی آسایشگاه معلولین ذهنی ضامن آهو، نتیجه تلاش های بی‌وقفه و دلسوزانه کارکنان مرکز را آشکار می‌کند، اتاقی که پر از عروسک و لوازم اسباب بازی است، این جا جایی است که نام آن را اتاق بازی درمانی گذاشته اند، بچه های بی قرار را این جا می آورند تا با حضور در این بخش سرگرم شوند و آرام بگیرند. خانم بیداد مسئول این بخش می گوید:
بچه هایی که مشکل رفتاری شدیدی دارند و پرخاشگری می کنند به این بخش منتقل می شوند، بازی می کنند و با وسایلی که در اختیار آن ها قرار می دهیم آرامش خودشان را به دست می آورند و از نظر هیجانی تخلیه می شوند.


تامین دارو نیازمند همت نیکوکاران
پس از حضور در سالن های مختلف آسایشگاه که به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت محدود انجام شد، با سید محسن مهاجرانی مدیر موسسه آسایشگاه معلولین ذهنی بی سرپرست ضامن آهو زیر مجموعه "بوستان شکوه مهر" گفت و گو می کنیم. او با اشاره به این که در این مرکز بیش از 68 نفر از پسران بی سرپرست معلول ذهنی بالای 12 سال نگهداری می شوند، می گوید: این مرکز فقط محل نگهداری پسران بالای 12 سال معلول ذهنی تربیت ناپذیر است و صرفا جنبه نگهداری دارد. وی با بیان این که همواره خیران نیکوکار برای موسسه از هیچ کمکی دریغ نمی کنند ،می افزاید: به طور میانگین ماهانه 150 میلیون تومان در مرکز هزینه می شود، که 80 درصد هزینه ها از سوی خیران و 20 درصد نیز توسط بهزیستی تامین می شود، هم اینک هزینه های دارویی خیلی بالاست، بچه هایی هستند که روزانه 36 قرص مصرف می کنند، بیش از 25 قلم دارو برای این افراد استفاده می کنیم که تعدادی از آن ها نایاب است و قیمت بالایی دارد، اما به هر حال باید تهیه کنیم، همچنین مواد ضد عفونی، ماسک ودستکش و...دراین شرایط خیلی نیازاست که امیدواریم خیران ومردم نیکو کار در تامین هزینه های دارویی کمک رسان ما و کادر درمان مرکز باشند تا به لطف خدا از بحران کرونا عبور کنیم.وی همچنین به رعایت مسائل بهداشتی در این مرکز اشاره می کند و می افزاید: با شیوع کرونا در مشهد حدود سه ماه پیش ملاقات های مردمی را ممنوع کردیم تا سلامتی بچه ها به خطر نیفتد، گرچه ما تمام پروتکل های بهداشتی را هر روز، هم برای کارکنان و هم برای بچه های آسایشگاه اجرا می کنیم اما با توجه به این که بنیه جسمی بیشتر بچه ها ضعیف است اگر خدای ناکرده نکات بهداشتی را رعایت نکنیم ممکن است اتفاق ناگواری رخ دهد.
شما هم یاور بچه‌های ضامن آهو باشید
مردم نیکوکار و خیران می توانند در این روزهای پربرکت ماه مبارک رمضان و هفته اطعام نیازمندان و اکرام ایتام، برای یاری و کمک به بچه های آسایشگاه ضامن آهو، پس از تماس با شماره تلفن 33783094 مرکز مشارکت های مردمی ضامن آهو، از نیازهای مرکز مطلع شوند و در این کار خیر سهمی داشته باشند.