جنگ بی‌سابقه کرونایی بین چین و آمریکا

سرویس خارجی-تعداد تلفات ویروس کرونا در سرتاسر جهان تا عصر دیروز (جمعه) به بیش از 303 هزار نفر رسید. مبتلایان به ویروس نیز در سراسر جهان همچنان روند صعودی دارد و تا لحظه تنظیم این گزارش، به بیش از ۴ میلیون و 545 هزار نفر رسید. تعداد بهبود یافتگان در سرتاسر جهان نیز حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر عنوان شده است.
سقوط آزاد اقتصاد آمریکا
در این میان، آمریکا همچنان در صدر مبتلایان و تلفات ویروس کرونا در جهان است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده تا روز گذشته، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به حدود یک میلیون و 457 هزار نفر رسیده و تلفات کرونا نیز عدد ۸7 هزار نفر را رد کرده است. اسپانیا نیز با حدود ۲۷۲ هزار مبتلا و بیش از ۲۷ هزار قربانی در رتبه دوم مبتلایان به کرونا در جهان قرار دارد. روسیه نیز که طی روزهای اخیر تعداد مبتلایانش در حال افزایش بوده، با حدود 262 هزار نفر در مکان سوم جهان قرار دارد.
در آمریکا همچنان دولت ترامپ به دلیل عملکرد افتضاحی که داشته، زیر شدیدترین انتقادات رسانه‌ها و جریانات سیاسی این کشور قرار دارد. تعداد فوتی‌ها روز به روز بیشتر شده و به عدد 100 هزار نفر نزدیک می‌شود. اقتصاد این کشور نیز به شدت صدمه دیده و در معرض فروپاشی قرار دارد. طوری که هفته‌نامه آمریکایی «ویک» طرح روی جلد این هفته خود را «سقوط آزاد» اقتصاد آمریکا انتخاب کرده و مجله اکونومیست نیز تیتر زده: «خداحافظ جهانی‌‌سازی».


ترامپ حتی از انتقادات هم حزبی‌های خود نیز مصون نمانده. «استیو اشمیت»، استراتژیست حزب جمهوریخواه آمریکا در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «ام‌اس‌‌ان بی‌سی»، ترامپ را به «بی‌لیاقتی و بی‌عرضگی» در مدیریت بحران کرونا متهم کرده و گفته: «ترامپ به گونه‌ای در انجام وظایف خود ناکام مانده که هیچ رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا تا این‌اندازه ناکام نبوده است.»
ترامپ به دنبال مقصر ‌سازی!
دونالد ترامپ زیر این فشارها اما تصمیم گرفته چین را به عنوان مقصر معرفی کند تا شاید از زیر بار این همه فشار رها شود. تنش‌ها بین دو کشور نیز سر این موضوع به شدت بالا رفته است. ترامپ روز پنج شنبه برای چندمین بار و در ادامه حملات خود به چین، این کشور را به قطع کامل روابط تهدید کرد. به نوشته پایگاه پولیتیکو، ترامپ مدعی شده قطع رابطه با چین باعث ذخیره ۵۰۰ میلیارد دلار برای آمریکا خواهد شد.
ترامپ در این مصاحبه به شبکه فاکس‌بیزنش گفت: «کارهای زیادی هست که می‌توانیم انجام دهیم. می‌توانیم کل رابطه را با چین قطع کنیم». همزمان «استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز روز پنج‌شنبه مدعی شد که چین اطلاعات کافی را درباره ویروس کرونا ارائه نداده است: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی گزینه‌های خود در قبال چین است».
ترامپ عقلش را از دست داده
در واکنش به تهدید ترامپ برای قطع روابط با چین، روزنامه دولتی «گلوبال تایمز» چین نوشت، تهدید آمریکا درخصوص قطع روابط با پکن، یک حماقت و محصول نگرانی این کشور از صعود چین در عرصه‌های جهانی است. روزنامه «گلوبال تایمز» دیروز نوشت: «طرح این ایده از سوی کسی که می‌گوید می‌توان با تزریق مواد ضدعفونی‌کننده به افراد، ویروس کرونای جدید را از بین برد، جای شگفتی ندارد چنین حماقتی در وهله اول محصول نگرانی شدید آمریکا از صعود چین در عرصه‌های جهانی است. به‌نظر می‌رسد ترامپ عقلش را از دست داده یا دچار مشکلات روانی شده باشد».
محرومیت از بیمه میلیون‌ها آمریکایی
همه‌گیری کرونا برای میلیون‌ها آمریکایی نیز، ضربه مضاعف به همراه داشته، زیرا نه تنها شغل خود را از دست داده‌اند بلکه اگر بیمار شوند، بیمه درمانی هم ندارند. در این کشور اغلب کسانی که در سن کار قرار دارند، برای داشتن بیمه درمانی به کار خود متکی هستند. به این معنا که زمانی که شروع به کار کنند، تحت بیمه قرار می‌گیرند.
بر اساس گزارش رسانه کانادایی «سی‌بی‌سی»، بیکاری در آمریکا در حال جهش است و در یک ماه با جهش تاریخی ۱۰ درصدی روبه‌رو بوده است. تخمین جدید بنیاد خانواده «کایزر» نشان داده حدود ۲۷ میلیون نفر در آمریکا برنامه درمانی خود را از دست خواهند داد، و در حالی که اغلب آنها واجد شرایط دریافت برنامه جایگزین هستند، حدود شش میلیون نفر این حمایت را دریافت نخواهند کرد. بنابر این گزارش، این بحران پزشکی در بحبوحه بحران (کرونا) بر رقابت‌های انتخاباتی آمریکا تاثیرگذار خواهد بود. به گزارش فارس در حالی که سیاست‌گذاران آمریکا وعده داده‌اند درمان «کووید-۱۹» را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهند، یک نظرسنجی نشان داده ترس از هزینه درمان، مراجعه مردم برای درمان این بیماری را متاثر کرده. بر اساس برخی گزارش‌ها کرونا 40 میلیون آمریکایی را بیکار کرده است.