بازگشایی مدارس پس از 3 ماه تعطیلی کرونایی

دیروز پس از گذشت سه ماه از تعطیل شدن اجباری مدارس به علت شیوع کرونا، کلاس‌های درس پذیرای دانش‌آموزان بود. البته به علت اجباری نبودن حضور دانش‌آموزان تعداد زیادی از آنها باز هم ‌ترجیح دادند در خانه بمانند. همین مسئله سبب شد تا اقبال دانش‌آموزان به مدارس در مناطق و شهرستان‌ها متفاوت باشد.
از دیگر سو، مدارس تدابیر لازم را برای استقبال از دانش‌آموزان در نظر گرفته بودند. تب‌سنجی، ارائه مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک و دستکش در برخی مدارس از جمله اقدام‌هایی بود که برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان و کادر مدارس انجام شده بود. ضدعفونی مدارس و میزها و صندلی‌ها نیز از دیگر کارهای انجام شده بود.
با این حال، طبق تصمیم مسئولان، فعالیت مدارس در مدت بازگشایی صرفا در راستای رفع ‌اشکال دانش‌آموزان خواهد بود و معلمان با توجه به حضور دلبخواهی دانش‌آموزان نباید اقدام به تدریس کنند.
به گفته حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، حضور مدیران در مدارس الزامی ‌است و دبیران نیز طبق تقویم آموزشی در مدرسه حضور خواهند داشت. پس از گذشت یک هفته پس از بازگشایی و مشخص شدن میزان مراجعه دانش‌آموزان به مدرسه شورای آموزشگاه بر اساس اختیاراتی که از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا دارد می‌تواند درخصوص نحوه فعالیت و روزهای بازگشایی مدرسه تصمیم‌گیری کند. در صورتی که تعداد مراجعات دانش‌آموزان کم باشد و یا به پایان برسد شورای مدرسه می‌تواند درخصوص برگزاری امتحانات تصمیم‌گیری کند.


الزام رعایت فاصله 1/5 تا 2 متر
بین دانش‌آموزان در کلاس درس
مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: الزام کردیم که تمام مدارس قبل از ورود دانش‌آموزان ضدعفونی شود و فاصله 1/5 تا 2 متر بین دانش‌آموزان رعایت شود.
به گزارش فارس، محمد محسن‌بیگی با بیان اینکه مجوز ستاد ملی مدیریت کرونا برای بازگشایی مدارس صرفا برای رفع‌اشکال و حضور اختیاری دانش‌آموزان است، اظهارداشت: حضور دانش‌آموزان در مدرسه به شکل اختیاری و داوطلبانه و صرفا برای رفع‌اشکال است و قرار نیست آموزش رسمی در این مرحله در مدارس انجام شود.
محسن‌بیگی افزود: قریب به اتفاق دانش‌آموزان، آموزش‌ها را از طریق شبکه‌های مجازی و تلویزیونی دریافت کردند و منتها چون برخی دانش‌آموزان نتوانستند به صورت کامل آموزش‌ها را دریافت کنند، می‌توانند در مدرسه رفع‌اشکال کنند و باز هم تأکید می‌کنم هیچ اجباری و الزامی برای حضور دانش‌آموزان نیست.
وی با تأکید بر اینکه دانش‌آموزانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند مجاز به حضور در مدارس نیستند، اظهارداشت: دانش‌آموزانی که مبتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی هستند یا پیوند عضو انجام دادند، به هیچ عنوان مجاز به حضور در مدرسه نیستند.
مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: الزام کردیم تمام مدارس قبل از ورود دانش‌آموزان ضدعفونی شود و فاصله یک و نیم تا دو متر بین دانش‌آموزان رعایت شود و همچنین اگر تعداد دانش‌آموزان متقاضی زیاد بود، نوبت‌بندی شده و دانش‌آموزان در چند شیفت حضور پیدا کنند. کسی حق ندارد پروتکل را زیر پا بگذارد و کلاس‌های فشرده برگزار کند؛ همچنین تیم نظارتی آموزش و پرورش و شبکه بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی بر فعالیت مدارس نظارت می‌کند.
محسن‌بیگی گفت: با توجه به نیاز دانش‌آموزان، هر چند ساعت که نیاز داشته باشند در مدرسه حضور می‌یابند اما هر شیفت مدرسه، چهار ساعت است.