لزوم افزایش تاب‌آوری جوانان در پساکرونا



مهسا قوی‌قلب
در سه ماه گذشته ویروس کرونا سبب تغییر در سبک زندگی خانواده‌ها بویژه جوانان شده است. در این میان با تعطیلی دانشگاه‌ها، مدارس و اماکن تفریحی زندگی جوانان هم صددرصد تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته است. اما مشکل اصلی این است که نمی دانیم ویروس کرونا تا چه زمانی میهمان خانه‌های ما است. از این‌رو بررسی مشکلات ناشی از آن و مسائلی که امروز جوانان در پساکرونا با آن دست به گریبان هستند اجتناب‌ناپذیر است.


آوا، دختری ۲۰ ساله و دانشجو است. او درباره تأثیر کرونا در زندگی روزانه‌اش به «ایران» می‌گوید: با آمدن کرونا، همه مجبور شدیم که ساعت بیشتری را در خانه بمانیم و این قضیه ما را مجبور کرد که به کارهای جدیدی روی بیاوریم، کارهایی که تا حالا به‌خاطر نداشتن وقت کافی، فرصت انجام آنها را نداشتیم. مدیتیشن، اجرای موسیقی، کتابخوانی و ورزش کردن از جمله کارهایی بود که به خاطر آمدن کرونا در حال انجام دادن آنها هستم و جالب اینجاست که حالم از ماه‌های قبل خیلی بهتر است اما با همه اینها دلم برای دوستانم تنگ شده، چون آنها هم در قرنطینه هستند و بیرون نمی‌آیند. در کل موضوع کرونا زندگی مرا به سمت مثبتی پیش برده است.
کیارش هم که جوانی ۱۸ ساله است و امسال کنکور دارد، گلایه از نبود آزادی و فضای شخصی در محیط خانه دارد. او که پدر و مادرش کارمند هستند، با آمدن کرونا در خانه مانده‌اند و دورکاری می‌کنند و این قضیه باعث شده که کیارش مانند قبل فضایی برای تنها ماندن در خانه نداشته باشد. او در ادامه می‌گوید که دوست دارم از فضای خانه دور باشم و از این همه بودن در کنار خانواده خسته شده‌ام.