حضور پرشور در روز قدس به هر نحو ممکن

آرمان ملی: شیوع و انتشار ویروس کرونا سبب شده تا امسال مقررات عدم تشکیل تجمعات و راهپیمایی‌ها از سوی نهادهای مسئول صادر شود و این بدان معناست که روز قدس امسال با سال‌های گذشته تفاوت بسیاری دارد و به مانند گذشته اجرا نخواهد شد. هر چند که قبلا قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور بیان کرده بود: «جزئیات برگزاری راهپیمایی روز قدس با توجه به وضعیت سفید، زرد و قرمز استان‌ها از نظر ویروس کرونا متفاوت خواهد بود» اما به‌نظر می‌رسد طرح راه پیمایی خودرویی که بر اساس آن خانواده‌ها می‌توانند سوار بر خودرو و رعایت فاصله اجتماعی در راهپیمایی شرکت کنند بیش از سایر طرح‌های پیشنهادی در بحبوحه کرونا مورد استقبال قرار گیرد. البته لازم بذکر است که مقررات ترافیکی و خدمات دهی مترو در روز قدس مشابه روزهای تعطیل خواهد بود. این در حالی است که روز گذشته اشخاص، جریانات و مجامع مختلف در بیانیه‌های جداگانه خواستار برگزاری روز قدس به هر شیوه ممکن شدند تا این روز از یادها نرود.
 استفاده از فضای مجازی
مجلس خبرگان رهبری ضمن گرامیداشت روز قدس بیانیه‌ای در همین ارتباط صادر کرد.در بخشی از این بیانیه آمده است: مجلس خبرگان رهبری در سالی که ویروس منحوس کرونا اجازه برگزاری تجمعات از جمله برگزاری راهپیمایی روز قدس را در عالَم سلب کرده، ضمن هشدار به رژیم صهیونیستی که شاید از این موضوع احساس سرخوشی نماید از ملت‌های مسلمان به‌ویژه ملت مسلمان ایران می‌خواهد پر قدرت‌تر از گذشته با مدد جستن از ذات حضرت باری تعالی و استفاده از طرق دیگر، نگذارند این شادی کاذب به کام غاصبان قدس شریف، خوش‌بیاید و با زنده نگه داشتن آرمان قدس، حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین اعلام دارند و بدانند این وعده خداوند که «باطل ماندنی نیست»، قطعی است. مجمع روحانیون مبارز هم به مناسبت روز جهانی قدس در بیانیه‌ای تصریح کرد: قطعاً مردم به ویژه ملت درد آشنا و صبور و غیور ایران روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان به هر شیوه‌ای که ممکن است با رعایت تمام توصیه‌های بهداشتی به ویژه استفاده گسترده از فضای مجازی، صدای حمایت خود را از مبارزه برای آزادی فلسطین و نجات قدس شریف به گوش جهانیان می‌رسانند و خشم مقدس خود را بر سر غاصبان فلسطین و حامیان جهانخوار آنان فرو خواهند ریخت. در بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آمده است: امسال گرچه راهپیمایی روز جهانی قدس به شکل سال‌های گذشته برگزار نمی‌شود و با توجه به مساله شیوع جهانی کرونا مردم ما حسب تصمیم مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا عمل خواهند کرد، اما این روز هیچ‌گاه از یاد و اذهان مسلمانان جهان پاک نخواهد شد و ملت بیدار ما نخواهد گذاشت اهمیت مساله فلسطین و مظلومیت قدس شریف در سایه بحران جهانی کرونا مغفول واقع شود. همچنین سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در پیام خود به مناسبت روز جهانی قدس آورده: عمق راهبردی گفتمان «مقاومت فلسطین‌محور» با نفوذ فراگیر در جغرافیای قدس و سرزمین پیرامون آن، اراده اشغالگران را به سستی کشانده است و این روزها زمزمه پایان اسرائیل غاصب حتی در خیابان‌ها و پادگان‌های تل‌آویو به گوش می‌رسد. از طرف دیگر وزارت امور خارجه نیز در بیانیه جداگانه‌ای تاکید کرده ضمن تجلیل از مبارزات رهایی بخش مردم فلسطین، از عموم مردم مقاوم و حق طلب ایران و همه ملت‌های مسلمان و آزادیخواه جهان دعوت می‌کند تا همچون سال‌های گذشته در بزرگداشت روز جهانی قدس فعالانه مشارکت نمایند.
 تشکیل زنجیره انسانی
رئیس شورای حوزه علمیه تهران در پیامی به مناسبت روز قدس بیان کرد: انتظار می‌رفت متولیان امور در ایران -که مطلع این ابتکار عظیم است- بهتر از این که اعلام شده است این روز قدس را برگزار می‌کردند. آیت‌ا... رشاد در بخشی از پیام خود آورده: مثلا ممکن بود، با رعایت همه اصول و توصیه‌های بهداشتی، به جای تجمع متمرکز جمعیت میلیونی مشتاق پایتخت، به‌صورت زنجیره انسانی از میدان راه‌‌آهن در جنوب تهران در طول خیابان ولی‌عصر(عج) تا میدان قدس در شمال تهران، حضور صدها هزار نفری مردم را در برابر جهانیان به نمایش گذاشت و حسن ختام را با استفاده از امکانات ارتباطی در دسترس، سخنان زعیم حکیم امت و رهبر معظم انقلاب اسلامی (دام ظلّه الوارف) قرار داد. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم با صدور بیانیه‌ای، ضمن تجلیل از مبارزات رهایی بخش مردم فلسطین، از عموم مردم مقاوم و شریف ایران و همه ملت‌های مسلمان و آزادیخواه جهان دعوت کرد تا امسال در شرایط کرونایی جهان، پیام روز جهانی قدس را با استفاده از شیوه‌های جدید و متفاوت به گوش جهانیان برسانند. همچنین جمعیت حامیان آزادی قدس شریف در بیانیه‌ای تصریح کرد: مسلمانان و آزادگان جهان، امسال برای چهل و دومین سال پیاپی، با لبیک به ندای ملکوتی حضرت امام خمینی(ره)، ضمن استقبال از روز جهانی قدس، با آرمان آزادسازی فلسطین و حذف رژیم جعلی اسرائیل از صفحه روزگار، تجدید میثاق می‌کنند. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز با بیان این‌که راه نابودی اسرائیل و رژیم‌های غاصب، تشکیل امت واحده اسلامی است، گفت: شکل‌گیری این امت، نیازمند معماری جدید است.