نقاره‌ها به صدا درآمدند

پریسا عظیمی-خبرنگار / در‌های حرم مطهر رضوی بالاخره پس از ۶۹ روز بسته بودن با تصویب ستاد ملی کرونا بازگشایی شد.صبح دیروز تعداد پرشماری از زائران و دلتنگ شدگان آقا امام رضا(ع) قبل از طلوع آفتاب پشت درهای حرم رضوی منتظر بودند تا با بازشدن در‌های حرم، اولین کسانی باشند که به محضر امام رئوف مشرف می‌شوند و عرض ارادت و سلام می‌کنند. این لحظه با اشک‌هایی از دلتنگی آنها همراه شده بود و لحظه‌های زیبایی را رقم زد. «مهدی رضوی کیا»؛ مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه زیارت و حضور در حرم مطهر رضوی باید با رعایت ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی همراه باشد؛ اظهار داشت: حرم مطهر رضوی یک ساعت بعد از طلوع خورشید تا یک ساعت قبل از غروب آفتاب پذیرای حضور زائران است. البته این بازگشایی صرفاً مربوط به صحن‌های بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) است و در رواق‌ها و ضریح منور رضوی تا تصمیم بعدی ستاد ملی کرونا روی زائران بسته خواهد بود. در مرحله اول بازگشایی، فضاهای باز و همه صحن‌های اصلی و مرکزی را باز کردیم. صحن‌های اصلی مانند صحن‌های انقلاب، آزادی و جمهوری که از صحن‌های نزدیک به ضریح مطهرند باز هستند و سایر صحن‌های فرعی هم پذیرای زائران می‌باشند.
وی با اشاره به اینکه رواق‌ها و ضریح اصلی حرم مطهر بسته هستند، افزود: با توجه به اینکه صحن‌های اصلی و مرکزی بازند ولی مفروش نمی‌شوند و مردم می‌توانند با کفش برای مدت کوتاه تردد داشته باشند و زیارت کنند. صحن‌های پیرامونی هم طبق پروتکل‌های بهداشتی باز می‌باشند. فرش‌ها به‌صورت شطرنجی و با فاصله انداخته شده‌اند تا در صورت توقف بیشتر مردم با فاصله بیشتری از هم قرار بگیرند. همچنین نماز جماعت و مراسم‌های تجمعی به هیچ عنوان در حرم برپا نخواهد شد.
مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با بیان اینکه برای این بازگشایی ضوابطی از سوی ستاد ملی کرونا اعلام شده؛ تصریح کرد: زائران برای حضور در صحن‌های حرم حتماً کتب ادعیه شخصی، ماسک و دستکش به همراه داشته باشند و فاصله اجتماعی هوشمند حدود ۲ متر را رعایت کنند. بانوان از چادر و جانماز شخصی استفاده کنند. از زائرانی که علائم بیماری و زمینه‌ای دارند خواهش می‌کنیم هرگز وارد حرم نشوند. دست‌ها را به طور مکرر بشویند و ترجیحاً با وضو وارد حرم شوند و از تجمع در وضوخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی به مدت طولانی خودداری کنند.وی درباره ضدعفونی کردن بخش‌های مختلف حرم نیز گفت: سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه‌ها و تمام صحن‌هایی که باز هستند مرتب ضدعفونی می‌شوند. درب‌های حرم مطهر حضرت معصومه(س) هم از صبح دیروز با حضور صدها نفر از مردم قم و شیفتگان کریمه اهل بیت(س) در مراسمی باشکوه بازگشایی شد.این مراسم با مداحی و قرائت زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه(س) همراه بود. قرار است صحن‌های حرم حضرت معصومه(س) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هر روز از ساعت 7 تا 19 بعدازظهر پذیرای حضور زائران باشد اما نمازهای جماعت اقامه نمی‌شود.با توجه به پروتکل‌های بهداشتی، در این مرحله از بازگشایی درهای حرم، فقط صحن‌های مطهر و حیاط‌های روباز بازگشایی شده‌اند و دستورالعمل‌های مرتبط با این ایام باید به‌صورت کامل تا حد توان از سوی زائران رعایت شود.