ضرورت هدایت نقدینگی


محمدرضا پور ابراهیمی

عضو کمیسیون اقتصادی

در حالی بانک مرکزی ادعای کنترل قیمت و تورم را مطرح می کند که شاهد روند افزایشی قیمت ارز در کشور هستیم. بانک مرکزی متولی حوزه سیاستهای ارزی در کشور است و اساس حرکت ارز را تعریف میکند، بنابراین بانک مرکزی اکنون باید اعلام کند، برای مهار قیمت ارز و تثبیت آن چه سیاستهایی را می خواهد دنبال کندبحث دیگر اهمیت نظارت است که مجلس شورای اسلامی متناسب با سیاستهای ارزی باید نظارت بر عملکرد بانک مرکزی را اعمال کند. این در حالی است که بانک مرکزی توان و ظرفیت لازم را برای ایجاد مدیریت ارز در کشور دارد و باید محکم و براساس ظرفیتهای خود قدم بردارد.

وضعیت اقتصادی کشور نشان می دهد که در سال ۹۸ سختترین سال را در بحث اقتصادی و تراز تجاری در کشور داشتیم اما توانستیم علی رغم همه فشارها، بالانس خوبی را میان منابع و مصارف ارزی خود ایجاد کنیم. براین اساس اکنون شرایطی فراهم شده تا مسیر امسال را هم که قطعا نسبت به پارسال سختتر نخواهد بود، هموار کنیم.

نکته مهم افزایش قیمت کالاها به دنبال گرانی قیمت ارز است، به همین دلیل قیمت ارز نباید افزایش پیدا کند و باید مانند گذشته پیش برود. به همین دلیل اصرار بر این است که نقدینگی نباید به سوی دلالی در بازار ارز برود. البته فضای روانی جامعه و حجم نقدینگی در حوزه اقتصادی بر روی افزایش قیمت ارز تاثیرگذار بوده است اما علیرغم تمام این مسایل، شرایط بازار سرمایه و اقتصاد اکنون به نحوی است که میتواند نقدینگی را بجای بازار ارز به سمت خود جذب کند.