خداحافظی جاده های ایران با کامیون های ۵۰ ساله


گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد در اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا، خودروهای بالای ۵۰ سال سن در اولویت قرار دارند.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه آیین رونمایی از سامانه ثبت نام متقاضیان نوسازی ناوگان حملونقل کالا در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص این طرح اظهارداشت: هدفگذاری این طرح نوسازی ۵۳ هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل در این مقطع است که شامل خودروهایی با سه سال کارکرد که در قانون پیش بینی شده و همچنین خودروهای تولید داخل میشود.

وی افزود: به همین منظور و برای این هدف چهار گروه می توانند در این سامانه اقدام کنند که یکی از آنها سازندگان تولید داخل هستند و در این مرحله حداقل ۱۰۰۰ دستگاه برای هرکدام در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد: دومین گروه شرکتهای توانمند حملونقل هستند که هرکدام از آنها از این ظرفیت میتوانند برای ۱۰۰ دستگاه استفاده کنند. سومین گروه شرکتهای واردکنندهای هستند که مجوز وزارت صمت را دارند. هرکدام از این شرکتها اجازه وارد کردن ۵۰ دستگاه دارند و در گروه چهارم هم اشخاص حقیقی هستند که از یک تا ۱۰ دستگاه میتوانند از این ظرفیت استفاده کنند. اسلامی تصریح کرد: بابت مجموع اقداماتی که براساس این سامانه که از روز سه شنبه ۶ اردیبهشت آغاز شده است که، لازم است در ابتدا در سامانه ثبتنام کرده تا پس از گرفتن تاییدیه به مراحل بعدی آن بروند. موضوع مهم دیگر هم در این طرح برای خودروهای وارداتی این است که این کامیونها حتما باید خدمات پس از فروش داشته باشند و منشأ ارز آنها نیز مورد تایید بانک مرکزی باشد.

وی افزود: در همین خصوص در اقدامی فوری ۸۶۳ کامیون بالای ۵۰ سال که بالاترین پیمایش را داشتند، انتخاب شدند. وزیر راه و شهرسازی در ادامه درخصوص وجود تعدادی کامیون با عمر سه سال در غرب کشور در پاسخ به این سوال که آیا این تعداد بابت این طرح وارد شده و آیا واردکنندگان از این مساله آگاه بودهاند، تصریح کرد: این طرح در اجرای قانون بوده که مصوبه دولت را دارد و مطابق آن باید مراحل مشخصی طی میشده است. برخی هماهنگیها باید در کشور انجام میگرفت که این مساله کار را کمی زمانبر کرد و نتیجه آن با شروع این طرح به ثمر رسید.

دست دلالان و سوداگران در طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل قطع شد

وی افزود: تعدادی تصویر دیده شد که کامیون وارد کشور شده اما نکته مهم این است که در این طرح دست دلال، واسطه و سوداگر قطع شده و کار کاملا براساس دستورالعملها انجام میگیرد.وی تصریح کرد: مردم و رانندگان همه باید طبق این دستورالعمل کار کنند. به همین خاطر نه کسی مجوز واردات داشته و نه اینکه اجازه داشته از مردم برای آوردن خودروی تا سه سال کارکرد پولی بگیرد. همه چیز از طریق این سامانه بوده و شرکت، اشخاص، شرکت تولید کننده و وارد کننده و حتی شرکتهای بزرگ حمل و نقل باید به یک شکل کار کنند. به همین خاطر این پروسه باید سپری شود و اگر افراد خودرویی را وارد کردند تا مورد تاییدسازمان راهداری قرار نگیرد، غیرقابل استفاده خواهد بود.

جلوی سرقت ها از شبکه ریلی گرفته می شود

در ادامه وزیر راه و شهرسازی در خصوص سانحه ریلی اخیر که به واسطه دزدی تجهیزات ریلی بوده با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای کاهش این اتفاقات اظهار داشت: خوشبختانه در این سانحه کسی آسیب ندید اما متاسفانه سرقت از تجهیزات عمومی در ماههای اخیر افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در این زمینه برای هر سانحهای به غیر از اینکه در خود سازمان مربوطه یک هیات بررسی سانحه وجود دارد، در مجموعه وزارت راه و شهرسازی هم به موجب تکلیف یک کارگروه بررسی و ارزیابی در همه مدلهای حمل و نقل تشکیل شده که به این موضوع ورود داشته تا اتفاق را بررسی و ارزیابی کند.

وی تصریح کرد: در این زمینه در مشاهدات اولیه مشخص شد که اتفاق به خاطر باز شدن پیچها از ریل بوده است. اینها جزو مواردی است که اخیرا مشاهده شده و تکرار میشوند.پلیس خیلی از این افراد را دستگیر کرده و بیشتر دستگیریها در سال ۹۸ در اطراف تهران بوده است.

وی ادامه داد: امیدواریم سیستم نظارت متفاوتی ایجاد شود تا شرایطی به وجود آید که این تجهیزات قابل برداشتن و دست زدن نباشند. این کار یک اقدام پرهزینه اما ضروری است که تصمیم آن گرفته و در حال ابلاغ به شرکت راهآهن است تا تمهیدات ویژهای را در نظر بگیرند.