یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی امروز فعالیت خود را آغاز می‌کند چالش‌های اعتدال در بهارستان اصولگرایی

الهام برخوردار
امروز بالاخره مجلس یازدهم فعالیت خودش را آغاز می‌کند و یازدهمی‌ها که اکثریت از جریان اصولگرایی هستند همچنان همراه با حواشی در رابطه با تعیین رئیس و هیئت رئیسه ۷ خرداد آغاز به کار می‌کنند. شاید در هیچ دوره‌ای از انتخابات مجلس قبل از شروع به کار تا این حد بهارستانی‌ها حواشی نداشته‌اند. درواقع منتخبان مجلس یازدهم از ماه‌ها قبل درگیر مسائلی بودند که معمولا بعد از آغاز به کار در‫مورد آنها تصمیم‌گیری می‌شد. اما قسمت اصلی و مهم مجلس تمام اصولگرای یازدهم چگونگی تعامل آن با دولت حسن روحانی است که رقیب آنها به شمار می‌رود.
ماجرای تعامل قوه مقننه با قوه مجریه از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که مدعیان کسب صندلی ریاست از جمله محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم از رقبای حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ بوده‌اند. همچنین جبهه پایداری که همیشه بیشترین حملات را به دولت داشته حالا دارای کرسی‌های بیشتری در مجلس یازدهم است. بنابراین چگونگی تعامل بین این دو قوه مهم اهمیت بالایی در آینده سیاسی و اقتصادی کشور دارد.
چالش‌های احتمالی دولت و مجلس اصولگرایی


مجلس یازدهم شورای اسلامی در شرایطی فعالیت خودش را امروز آغاز می‌کند که به گفته اسدالله عباسی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، حسن روحانی رئیس‌جمهوری، آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه و آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان از مهمانان ویژه این افتتاحیه هستند و حسن روحانی سخنران ویژه این مراسم خواهد بود. هرچند دولت پیش از این برای بهبود رابطه قوه مقننه و مجریه در آستانه آغاز به کار مجلس، دست دوستی به سمت یازدهمی‌های اصولگرا دراز کرده و اعلام کرد برای پیشبرد برنامه‌ها و مقاصد کشور دخالتی در امور داخلی مجلس نخواهد داشت و راه تعامل را پیش خواهد گرفت. دولتی که یک سال دیگر به پایان عمرش باقی مانده، یک سال چالشی که گفته می‌شود احتمالا یازدهمی‌های اصولگرا به این راحتی با دولت تدبیر و امید وارد تعامل نخواهند شد و حتی برخی احتمال استیضاح و یا از حد نصاب انداختن دولت در این مجلس خبر می‌دهند. البته با نگاهی به گذشته و ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی می‌بینیم که نگرانی‌های دولت یازدهم چندان بی‌مورد نیست. با نگاهی به تقابل و رفتار مجالس پنجم و هفتم شورای اسلامی با دولت‌ در آن مقطع،‌ متوجه اهمیت این موضوع می‌شویم که احتمالا دوباره همان رویکردها در دو قوه مهم کشور در پیش گرفته شود.
مجلس اصولگرای هفتم هم با سال آخر دولت اصلاح‌طلب هم‫زمان شده بود و مصوباتی از سر گذراند که وجوه پوپولیستی آن غلبه داشت که نه فقط منطقی نبود بلکه دولت را با چالش روبه رو می‌کرد. یا مجلس پنجم که مجلسی پر از کشمکش با دولت و استیضاح‌هایی سیاسی و تحدید آزادی‌های اساسی مانند تصویب کلیات طرح اصلاح قانون مطبوعات. این‌ها تجارب دولت‌های اصلاح‌طلب با مجالس اصولگرایی است. حالا دولت اعتدالی حسن روحانی با توجه به همین تجارب است که قبل از شروع به کار یازدهمی‌ها دست دوستی به سمت آنها دراز کرده و خواهان تعامل بین مجلس و دولت در یک سال باقی مانده از عمر آن است. درواقع اظهارات انتقادی برخی از نمایندگان مجلس یازدهم درباره عملکرد دولت همچنین تفاوت‌های سیاسی و جناحی نمایندگان دوره جدید قوه مقننه، حکایت از رابطه و نحوه تعامل متفاوت قوه مقننه و قوه مجریه در یک سال پیش‌رو را دارد.
با این حال برخی از تحلیلگران و کارشناسان معتقدند با وجود اینکه رقبا و منتقدان دولت، مجلس یازدهم شورای اسلامی را به طور کامل در دست گرفته‌اند اما کشور در بحبوحه چالش‌هایی قرار دارد که دامن زدن به اختلافات به حل این چالش‌ها کمک نخواهد کرد. درواقع شرایط کشور به گونه‌ای است که اصولگرایان مجلس یازدهم مجبور هستند با دولت وارد تعامل شوند. این دسته از کارشناسان معتقدند جامعه با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه است که هر روز حلقه محاصره مشکلات معیشتی نیز تنگ‌تر می‌شود بنابراین مجلس یازدهم راهی جز تعامل با دولت برای حل مشکلات ندارد.
چه کسی برنده رقابت ریاست می‌شود؟
اما این تمام ماجرا و حواشی مجلس یازدهم نیست و نخواهد بود. بهارستانی‌ها که اکثریت آنها از یک جریان سیاسی هستند بعد از اتمام انتخابات درگیر دعواهای دورنی بر سر ریاست مجلس و تقسیم فراکسیونی هستند.
درواقع همان سهم‌خواهی که قبل از بستن لیست در میان اصولگرایان شدت رواج پیدا کرده بود حالا در تعیین رئیس و ترکیب هیئت ‌رئیسه نیز نمود پیدا کرده و ماه‌هاست اصولگرایان راه یافته به بهارستان را درگیر یک دعوای درونی کرده است. مدعیان کسب صندلی ریاست مجلس در مصاحبه‌ها و صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی با کنایه به رقبای خود در تلاش هستند تا به هر طریق شده آنها را از مقابل خود بردارند. هر چند حالا رقبا کمتر شده و قالیباف،‌ شهردار سابق مدعیان کمتری را در مقابل خود می‌بیند البته سرسخت‌تر. تا اینجای کار با استعفای دو وزیر احمدی‌نژاد یعنی نیکزاد و حسینی به نفع حاجی‌بابایی، دیگر وزیر احمدی‌نژاد و در آن سو عزم موتلفه‌ای‌ها برای ریاست میرسلیم در مجلس یازدهم رقبا مشخص‌تر شده‌اند. میرسلیم که این روزها در صفحه شخصی خودش در توئیتر با کنایه به قالیباف قاطعیت خود را برای ماندن در میدان رقابت نشان می‌دهد. در آن طرف حاجی‌بابایی مقابل سردار ایستاده که در مجلس دهم نیز به ‌عنوان رئیس فراکسیون اصولگرایان در سال سوم نامزد ریاست بود. او که حدود 50 رای در دور اول انتخابات ریاست داشت، به شکلی ناگهانی به سود علی لاریجانی کنار رفت تا او رئیس مجلس باقی بماند. حالا که وزرا و مدیران سابق احمدی‌نژاد با حاجی‌بابایی ائتلاف کرده‌اند، باید دید که او تا آخر نامزد ریاست باقی خواهد ماند یا نه.
اما باز هم این پایداری‌ها یعنی منتقدان همیشگی شهردار سابق شاید باز تکلیف ریاست آینده را روشن خواهند کرد. به این صورت که جبهه پایداری از هرکدام از نامزدهای ریاست مجلس حمایت کند قطعا او پیروز این رقابت درونی خواهد بود.
با این حال باید دید که اصولگرایان درنهایت چه سهمی برای پایداری‌ها در نظر خواهند گرفت تا این بار نیز دردسری برای محمدباقر قالیباف ایجاد نکنند. هر چند قالیباف که می‌خواهد از راه بهارستان راهی پاستور شود حالا با محدودیت‌های بیشتری روبه‌ور شده که راه او را برای رسیدن به آرزوی همیشگی‌اش یعنی رئیس‌جمهوری می‌بندد. شرط عدم نامزدی ریاست آینده مجلس در 1400 درواقع مانعی پیش‌روی قالیباف برای رسیدن به پاستور است. هرچند احمد نادری، منتخب تهران، پیش از این به «ایلنا» گفته بود که این موضوع فعلا در حد بحث است و مصوبه مکتوبی در این ارتباط نوشته نشده. درنهایت با وجود چنین رقبای سرسختی مقابل قالیباف باید دید که او برای نشستن بر جایگاه لاریجانی چه اندازه سبد رای خودش را بزرگ‌تر کرده است.
تخلف برخی نمایندگان در مدارک تحصیلی
مجلس یازدهم اما هنوز شروع به کار نکرده حواشی و اتفاقات عجیبی داشته، از جمله این اتفاقات تخلف برخی منتخبان در مدارک تحصیلی و یا حوزوی‌شان بوده است.
به گفته سخنگوی هیئت رئیسه مجلس دهم،‌ منتخبین استان اصفهان و استان‌های جنوبی جزو نمایندگانی هستند که مدارک‌شان دچار ایراد است.
اسدالله عباسی در رابطه با تعداد منتخبانی که مدارک‌شان دچار ایراد است، گفته: حدود ۸ مورد از منتخبین به طور قطع مدرک حوزی و دانشگاهی آنها دچار مشکل است و تخلف آنها محرز است. به‌جای فرافکنی شفاف‌سازی شود. انتظار برخورد قاطع از سوی شورای نگهبان داریم زیرا به آنها اطلاع داده شده است.
پیش از این مدرک تحصیلی سینا کمالخانی، منتخب حوزه تفرش در مجلس یازدهم، توسط وزات علوم رد شد و در نهایت بر اساس رای شورای نگهبان منتخب تفرش از راهیابی به مجلس یازدهم باز ماند.
همچنین در این دوره پس از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، فاطمه رهبر و محمدعلی رمضانی منتخبین تهران و آستانه اشرفیه به دلیل بیماری کرونا فوت کردند. که قرار است تکلیف این دو کرسی و جایگزین منتخب تفرش در انتخابات میان دوره‌ای مجلس که همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در سال۱۴۰۰ خواهد بود، مشخص شود.
کرونا همچنین مرحله دوم انتخابات را که قرار بود در فروردین برگزار شود به ۲۱شهریور موکول کرد تا ۱۱کرسی دیگر هم تا آن تاریخ خالی بماند.
تکلیف کرسی‌های میانه، سمیرم، لنجان، کرج و اشتهارد و فردیس، دهلران و آبدانان، باوی و حمیدیه و کارون، زنجان و طارم، بیجار، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب و دالاهو و همچنین کردکوی، بندر ترکمن، بندرگز و گمیشان با برگزاری دور دوم انتخابات مجلس مشخص می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
تجربه ناموفق کنسرت آنلاین همایون شجریان چه تاثیری بر استقبال از این روند خواهد داشت؟ ژوبین صفاری سیاست‌ورزی با غیزانیه در دایره شعار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی امروز فعالیت خود را آغاز می‌کند چالش‌های اعتدال در بهارستان اصولگرایی «ابتکار» امکان تحقق تورم 22 درصدی در سال 99 را بررسی کرد چارچوب سست هدفگذاری نرخ تورم «ابتکار» ادعاهای مطرح شده درمورد خروج نیروهای ایرانی از سوریه را بررسی می‌کند تغییر تاکتیک تهران جایگزین عقب‌نشینی از راهبردها در سوریه سناریوهای تعطیلی یا برگزاری لیگ برتر فوتبال بررسی شد لیگ ایران؛ مرگ و زندگی و پوکر روی میز! علت جذابیت معاملات گواهی سکه در بازار بورس بانک‌ها چه نقشی در افزایش قیمت سکه دارند؟ «ابتکار» از خلاهای قانونی تامین امنیت زنان و دختران در ایران گزارش می‌دهد خانه ناامن پدری حسن روحانی در تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری سوئیس: علی لاریجانی در دیدار معاونان پارلمانی دستگاه‌های اجرایی: حل مشکلات کشور مهم‌ترین اقدام انقلابی علیه ستم آمریکایی‌هاست از سوی روحانی قانون «مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت» ابلاغ شد