معیشت طبقات ضعیف در اولویت مجلس باشد

مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم روز گذشته با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی و علی لاریجانی برگزار شد. اولین جلسه رسمی مجلس یازدهم پس از استقرار حجت‌الاسلام تقوی، رئیس سِنی و روح‌الله نجابت و  محسن فتحی، دبیران هیأت‌رئیسه سِنی برگزار شد و زنگ رسمی اولین جلسه مجلس یازدهم به صدا درآمد. در ابتدای این مراسم، حسین میرمحمد صادقی، معاون قوانین مجلس شورای اسلامی، ضمن قرائت اسامی اعضای هیأت‌رئیسه سنی گفت: «معاونت قوانین مجلس با بررسی اسناد و مدارک موجود و اعتبارنامه‌های منتخبان مجلس، دو تن  از مسن‌ترین و دو تن از جوان‌ترین نمایندگان را مشخص کرد که اینک در اجرای ماده ۱۰ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، اسامی آنها را به‌عنوان هیأت‌رئیسه مجلس یازدهم اعلام می‌کنم تا نسبت به اجرای وظایف شش‌گانه مذکور طبق ماده ۱۱ قانون آیین‌نامه داخلی عمل کنند.» اقتصاد و فرهنگ در صدر اولویت‌های کشور است
در ادامه مراسم افتتاحیه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی گلپایگانی متن پیام رهبر معظم انقلاب را به ‌مناسبت آغاز به‌‌کار یازدهمین دوره مجلس قرائت کرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این پیام یکی از الزامات در رأس امور بودن مجلس را حضور نمایندگان فعال، منظم، پاکدست، امانتدار و دارای شناخت از شرایط و اولویت‌های کشور دانستند و با تأکید بر اینکه«اقتصاد و فرهنگ» در صدر اولویت‌های کشور است، نمایندگان را به مسائلی همچون اولویت دادن به معیشت طبقات ضعیف، اصلاح خطوط اصلی اقتصاد مثل اشتغال و تولید و تورم، رعایت تقوا و انصاف در انجام وظایف نظارتی، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهم و تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه توصیه کردند.
در این پیام رهبر معظم انقلاب با ابراز خرسندی از آغاز دور جدید مجلس و رخ نمایاندن این پیشانیِ باشکوه و درخشان مردم‌سالاری اسلامی در برابر چشم جهانیان، از همت و انگیزه ملت برای تشکیل مجلس تشکر کردند و به منتخبان جدید تبریک گفتند.
ایشان تعبیر امام راحل را، مبنی بر در رأس امور بودن مجلس، جامع‌ترین توصیف برای شأن و وظیفه مجلس دانستند و افزودند:     «اگر قانون را راه کشور به سمت قله‌ها و مقصدهای معین‌شده در قانون اساسی بدانیم، مجلس، متعهدِ این ریل‌گذاری و رهگشایی حیاتی است.»


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم حرکت همگان در مسیر قانون، به ظرفیت‌های موجود برای ضمانت اجرای قانون در قوه قضائیه و همچنین در خود مجلس نظیر حق تحقیق و تفحص، حق رد و قبول مدیران ارشد دولت و حق تذکر، سوال و استیضاح اشاره کردند و گفتند: «اگر قانون، درست و بسنده و قابل اجرا باشد و از ضمانت‌های اجرای آن به‌درستی استفاده شود، کشور به هدف‌های والای خود دست می‌یابد.» رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر نقش اساسی نمایندگان در نشاندن مجلس در جایگاه شایسته آن افزودند: «آنگاه که نمایندگان مجلس با شناخت درست از شرایط و اولویت‌های کشور و با کارشناسی، حضور فعال و منظم، پاکدستی و امانتداری وظایف خود را انجام دهند، مجلس نقطه امید مردم و نقطه اتکاء مجریان و به معنی حقیقی در رأس امور کشور خواهد بود.»
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سرگرم‌شدن به حواشی زیانبار، وارد کردن انگیزه‌های ناسالم شخصی و جناحی، سهل‌انگاری در کار و دسته‌بندی‌های ناسالم قومی و منطقه‌ای را آفات عمده نمایندگی مجلس دانستند و با تأکید بر اقتصاد و فرهنگ به‌عنوان دو اولویت اصلی کشور گفتند: «در باب اقتصاد، علاوه بر مشکلات عمده مشهود، نمره مطلوبی در باب عدالت در دهه پیشرفت و عدالت به‌دست نیاورده‌ایم و این واقعیتِ ناخواسته باید همه را به تلاش فکری و عملی در باب معیشت طبقات ضعیف به‌مثابه اولویت وادار سازد.»
ایشان برای رفع این نقیصه، اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملی مانند «اشتغال، تولید، ارزش پول ملی و تورم» و «مبنا قرار دادن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» را مورد توجه قرار دادند و با اشاره به یک وظیفه نزدیک مجلس یعنی تنظیم برنامه هفتم توسعه کشور خاطرنشان کردند: «توجه به این وظیفه و نیز توجه به کاهش نقش تعیین‌کننده نفت خام در منابع مالی دولت که فرصت مغتنمی برای ترسیم خط اقتصادی کشور است، توصیه دیگر اینجانب به شما عزیزان است.»
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر رعایت تقوا و انصاف و اجتناب از حُب و بغض‌های شخصی و جناحی در انجام وظیفه نظارتی مجلس افزودند: «همکاری نمایندگان با یکدیگر، درهم‌تنیدگی تجربه مجربان با شور و حرارت جوانان و تازه‌واردان، مسابقه در عملِ پاکیزه و نیکو و عدم مسابقه در احراز این یا آن جایگاه، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهم جهانی و داخلی، اهتمام به مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات، صدور آرامش و اطمینان به افکار عمومی کشور در نطق‌ها، تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه، نسخ قوانین زائد و مزاحم و اجتناب از تکثر و تراکم قوانین، توصیه‌های دیگر اینجانب به شما نمایندگان ملت است.»
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز اطمینان از اینکه رعایت این سرفصل‌ها به ملت ثابت خواهد کرد انتخاب آنان درست بوده و میل به حضور در انتخابات را افزایش خواهد داد، در پایان از نمایندگان دوره پیش مجلس به‌ویژه از رئیس پرانگیزه و پرتلاش آن، آقای دکتر لاریجانی، قدردانی کردند. روحانی :  مجلس را در برابر همه مردم ایران مسئول می‌دانیم
رئیس‌جمهوری هم با حضور در مجلس، در سخنانی با تبریک آغاز مجلس یازدهم به نمایندگان این دوره و مردم گفت: «هم دوران دولت، چهار ساله و کوتاه است و هم دوران مجلس، اما با همکاری دولت و مجلس می‌توانیم‌ برای دهه‌ها و حتی قرن‌ها برای مردم یادگار ماندگاری به جا بگذاریم.» روحانی ادامه داد: «مجلس در سراسر جهان نماد مهم دموکراسی است و در ایران اسلامی مجلس شورای اسلامی نماد دموکراسی اسلامی و مردم‌سالاری دینی است.» او افزود: «اولین رکن دموکراسی در تاریخ ایران در ۱۱۴‌سال پیش با مجلس شورای ملی آن زمان شکل گرفت و این نهاد از مرحوم آخوند خراسانی تا محقق نائینی تا امام راحل نهادی مشروع و قانونی بوده است. در مجلس شورای اسلامی از آغاز بزرگانی بر این صندلی‌ها نشستند و ادای وظیفه کردند؛ از شهید آیت‌الله مدرس گرفته تا مقام معظم رهبری و مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی و شهدایی نظیر باهنر و چمران؛ آنها در مجلس اول به وظیفه مهم قانون‌گذاری نشستند.» روحانی خاطرنشان کرد: «مجلس‌ها و دولت‌ها آمدند و رفتند، اما می‌بینیم قانون مدنی کشور برای دهه‌ها در بیش از یک قرن به‌عنوان محکم‌ترین قانون هنوز هم جای افتخار برای ایران و قانون‌گذاری ایران است. دولت و مجلس در همه زمینه‌ها می‌توانند با هم همکاری کنند، اما بهترین همکاری لایحه خوب از سوی دولت و تصویب آن از سوی مجلس است.» روحانی با تأکید بر اینکه امیدوارم در یک‌سال باقی‌مانده دولت دوازدهم و آغازین ‌سال مجلس یازدهم بتوانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم، افزود: «مبنای ما برای همکاری چارچوب قانون اساسی است و ما تک‌تک نمایندگان مجلس را از دیدگاه قانون اساسی در برابر همه مردم ایران مسئول می‌دانیم. همه فکر‌ها باید برای منافع، مصالح و امنیت ملی باشد و مسائل ملی را بر مسائل حوزه‌های انتخابیه و جناح‌ها ترجیح دهیم؛ چرا که مجلس شورای اسلامی خانه ملت و از آنِ مردم ایران است.»
رئیس‌جمهوری با اشاره به دوران پسابرجام گفت: «در دوره گشایش و پیشرفت توانستیم پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای به دست آوریم. خودکفایی‌ها و توسعه محصولات کشاورزی نشانه تحرک ملت بزرگ ایران در بخش کشاورزی و صنعت بود. همچنین در زمینه علم، دانش و فناوری از رتبه ۲۱ به رتبه ۱۶ رسیدیم و در زمینه نوآوری از رتبه ۱۳۱ به رتبه ۶۱ دست یافتیم. در سایر زمینه‌ها هم شرایطی فراهم شد تا به  ظهور و بروز خودکفایی‌ها رسیدیم. ما از تولید ۵۲‌میلیون لیتر بنزین در روز به ۱۱۰‌میلیون لیتر رسیدیم و امروز تولید گاز ما در روز حدود ‌هزار ‌میلیون متر مکعب است. در زمینه نظامی در جایگاه ۲۲ قرار داشتیم و امروز در رتبه ۱۴ هستیم. قدرت نظامی ما در بخش‌های مختلف در طول سال‌های قبل شاهد تحولی بزرگ بود. در زمینه‌های زیربنایی نیز شاهد تحولات عظیم بودیم. در بزرگراه‌ها از ۱۴‌هزار کیلومتر به ۲۸‌هزار کیلومتر رسیدیم.» او با بیان اینکه پایان دور اول ریاست‌جمهوری شاهد آمار و ارقامی بودیم که از روز اولِ دولت به آنها امید داشتیم، تأکید کرد: «رشد اقتصادی کشور در ‌سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهان و ۱۲.۵ بود. در این ‌سال، توانستیم به تورم تک‌رقمی ۹ و حتی ۷‌درصد برسیم. او با اشاره به وضع کشور در زمینه مقابله با ویروس کرونا ادامه داد: «در سراسر کشور به مرز مهار کرونا نزدیک شده‌ایم و تقریبا در حدود 20 استان به مهار رسیده‌ایم.» مجلس یازدهم مجلس ولایت است
حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، رئیس سِنی مجلس: ما به این حاشیه‌سازان متذکر می‌شویم که تلاش نکنند ما را به حاشیه برانند. ما می‌خواهیم در زندگی مردم تأثیرگذار باشیم. ما وکیل‌الدوله و معاندالدوله نیستیم. متأسفم که شرایط سخت کرونا به ما فرصت نداد همانند دوره‌های گذشته مجلس در مراسم افتتاحیه میزبان میهمانان بیشتری باشیم. جا دارد یاد دو منتخب مجلس یازدهم را گرامی ‌داریم که امروز جایشان در این محفل خالی است؛ مرحومه مغفوره سرکار خانم فاطمه رهبر، منتخب مردم شریف تهران و جانباز سرافراز انقلاب اسلامی مرحوم رمضانی از شهرستان آستانه اشرفیه به رحمت خدا رفتند. این مجلس گفتمان دهه پنجم انقلاب اسلامی را به عنوان فرهنگ انقلاب در عرصه  اندیشه و عمل دنبال می‌کند. باید گفتمان دهه پنجم، ما را به سمت و سوی شکل‌گیری تمدن اسلامی سوق دهد. مجلس یازدهم، مجلس ولایت است. این مجلس ولایت و ولایتمداری را با بخشنامه و دستورالعمل‌های اداری به دست نیاورده است؛ ولایت را براساس اعتقادش انتخاب کرده است.