امروز ایران را با فرهادی، کیارستمی و ظریف می‌شناسند

شهروند|  عصر روز گذشته جمعی از هنرمندان شناخته‌شده ایرانی در تالار وحدت گرد هم آمدند تا با محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه)، سید رضا صالحی امیری (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، بیژن زنگنه (وزیر نفت) و قاضی‌زاده‌‌هاشمی (وزیر بهداشت) به گفت وگو بنشینند.  
در ابتدای این مراسم سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و هنر گفت: ما در دولت یازدهم در حوزه فرهنگی با استراتژی معینی حرکت کردیم که بر گفتمان اعتدال و اعتدال فرهنگی استوار بود و مبانی آن عقلانیت بود. در این مدت گام‌های بزرگی برداشته شد؛ اما ما نیازمند گام‌های بزرگتر برای توسعه هستیم و در این راه سرمایه اصلی‌مان اصحاب فرهنگ و هنر هستند.
وزیر ارشاد در ادامه با بیان این‌که «امروز اهالی فرهنگ و هنر با دولت آشتی کرده‌اند» افزود: ما نیز کار فرهنگ و هنر را به اهلش واگذار کردیم و فقط نظارت، حمایت و سیاستگذاری در این حوزه را برعهده گرفته‌ایم. سازمان رسانه‌ای در این دولت تصویب شد و به‌زودی به مجلس می‌رود.  مقدمات تشکیل سازمان نظام هنری با همکاری خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی در حال تدوین است و در حوزه نشر نیز کارهای نمایشگاه کتاب باید توسط اتحادیه‌های نشر انجام گیرد کلید نمایشگاه  باید به اصناف سپرده شود که این کار را انجام داده‌ایم.
وزیر ارشاد با بیان این‌که  اگر امروز تخریب را در زبان خیلی‌ها می‌شنوید، ناشی از این است که تربیت فرهنگی را آموزش ندیده‌اند، توضیح داد: بداخلاقی همواره متوجه کوچه و بازار نیست؛ گاهی متوجه بزرگان نیز هست. من می‌توانم به‌عنوان شاهد عینی شهادت بدهم که آقای زنگنه قهرمان توسعه علمی کشور و آقای‌ هاشمی قهرمان سلامت کشور است. همچنین امنیت ملی را آقای ظریف برای ما به ارمغان آورده‌اند. فرهنگ بدون وجود ظرفیت‌های بزرگی نظیر امنیت ملی رشد نمی‌کند.


بیژن زنگنه هم در این مراسم گفت: اگر روحانی و ظریف هیچ کاری جز برجام نکرده بودند، من تا آخر عمر خودم را مدیون آنان می‌دانستم. من نیازی به تملق ندارم، ٢٥‌سال وزیر بودم ما در زمان تحریم در چاه عمیقی بودیم که اکنون بیرون آمدیم.
او با بیان این‌که برجام نقطه عطف تاریخی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است، افزود: وقتی ما کارمان را شروع کردیم ١. ٢‌میلیون بشکه در روز صادر می‌کردیم و حتی قرار بود به ٢٠٠‌هزار بشکه و نفت در برابر غذا برسیم، اما با برجام در ٤ ماه آخر ‌سال ٩٥ به ٢. ٨‌میلیون بشکه در روز رسیدیم که گرهی بود که با برجام باز شد. می‌گویند تحریم نعمت است، ما برای انتقال کالا حداقل ١٠‌درصد بالاتر هزینه انتقال می‌دادیم . سوال اینجاست چه کسانی این پول را می‌خوردند چراکه قطعا برای آنها نعمت بود و برای مردم نغمت.
زنگنه با بیان این‌که ما آن زمان جنس دست دوم  و خراب می‌خریدیم، ادامه داد: اکنون کالاهای توقیفی آزاد شده و ما توانستیم ستاره خلیج‌فارس را راه‌اندازی کنیم و توانستیم میلیاردها دلار پول خارجی در گاز و پتروشیمی هزینه کنیم. در چاه بودیم نجات پیدا کردیم.  برجام ما را نجات داد و ظریف و روحانی فداکاری کردند و البته وظیفه‌شان بود و من تشکر می‌کنم و دستشان را می‌بوسم.
محمد جواد ظریف هم در این نشست گفت: برای من باعث افتخار است که در محضر این عزیزان هستم. امروز روز فردوسی است و با توجه به شرایط امروز داخل و خارج  یاد این شعر فردوسی افتادم؛ بکوشید و نیکی به یاد آورید چو دیدید سرما بهار آورید.
او افزود: سرمایی که به مردم تحمیل کردند و مردم با شعور و مشارکت و مقاومت و انتخاب شایسته و حضور گسترده برای تعیین سرنوشت این سرما را به بهار تبدیل کردند. در انتخابات ۹۲، سرمای تحریم نبود سرمای تحقیر بود سرمای این بود که ایران را به عنوان تهدید بین‌المللی مطرح کردند ایرانی که دارایی پیشینه فردوسی و مولانا و حافظ است. به عنوان تهدید صلح و امنیت بین‌المللی با ۷ قطعنامه فصل هفتمی منشور ملل متحد ما را محدود کردند که این قطعنامه یعنی ایران نمونه تهدید صلح بین‌المللی است.
وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: متاسفانه این دروغ بزرگ بود ایران هیچ‌گاه تهدید نبوده است آنچه اتفاق افتاد اجازه ساختن یک تصویر از ایران در دنیا بود که توانسته بودند این قطعنامه را علیه ایران در مدت کوتاهی به تصویب برسانند.
ظریف یادآور شد: مردم خودشان با حضور پای صندوق و رأی شرایط را عوض کردند و ما فقط مجری بودیم. اگر تلاش آقای زنگنه و کارکنان صنعت نفت نبود همچنان نمی‌توانستیم در این فاصله کوتاه صادرات نفت را به این میزان بشکه نفت قانونی و رسمی نه نفتی که بابک زنجانی می‌فروخت برسانیم.
او با بیان اینکه فرق این زمان و آن زمان خام فروشی نیست، تصریح کرد: فرق آن این است که امروز آقای زنگنه و شرکت ملی نفت، نفت ما را می فروشد اما  آن زمان نفت ما را می‌بردند و پول و خون این ملت را می‌گرفتند واین ملت نداشتند که دارو بخرد این شرایط با حضور مردم در انتخابات و شجاعت ریاست جمهوری محقق شد.
وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: شعار دادن شجاعت نیاز ندارد ادعا شجاعت نیاز ندارد مذاکره بی‌نتیجه که تحریم جدید برای مردم به بار آورد شجاعت نیاز ندارد و شهامت هم نمی‌خواهد. شهامت این است که حیثیت سیاسی و آبروی چندین و چند ساله را در طبق اخلاص بگذاری برای مردمی که همه چیزمان را به آنها وام‌داریم و برای آنها از آبروی خودمان هزینه کنیم.
وزیر بهداشت و آموزش پزشکی با اشاره به تغییر فضا در دولت تدبیر و امید گفت: برجام باعث امید و آرامش در جامعه شد.
قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت هم در دومین نشست اهالی فرهنگ و هنر با دولتمردان با بیان این مطلب افزود: در بخش بهداشت ما توانستیم برخی اقدامات را برای محرومان انجام دهیم. بگذریم از اینکه در ابتدا دارو هم نبود اما به عنوان مثال در سیستان و بلوچستان ٤٠ درصد از مراکز پزشکی، پزشک داشت اما امروز ١٠٠ درصد.امروز همه مردم این استان بیمه شدند، آن هم بعد از گذشت ٢٠ سال از گذشت تصویب قانونی آن.
هاشمی گفت: در حوزه پیشگیری هم اقدامات خوبی شد. همچنین معاونت اجتماعی در این دوره تاسیس شد که حلقه وصل ما با جامعه است. در این بخش جشنواره های متعددی با حضور هنرمندان برگزار شد، مثل جشنواره فیلم سلامت.اما در مورد برجام فکر می کنم همه می دانند چه اتفاقی افتاده است. من اهل اغراق نیستم اما اگر برجام نبود سال به سال گرفتار تر می شدیم.قبل از برجام هیچ کدام از مقالات ما را در نشریات جهان نمی پذیرفتند. از ١٠ همایش علمی، شاید امکان حضور در یکی را پیدا می کردیم. امروز ١٢ کشور اروپایی درخواست ملاقات با ما را دارند.
او افزود: ما علاوه بر بحث سلامت جسمی، بحث سلامت روان را داریم. مردم نیاز به امید داشتند و از هر طرف با بن بست فکری روبرو بودند. اما بعد از برجام مردم به آرامش فکری رسیدند. من به عنوان پزشک از فشار جسمی و روحی که آقای ظریف متحمل می شد خبر داشتم. او ایستاد تا به دین خود عمل کند و در این راه پیروز شد.
علی نصیریان بازیگر شناخته‌شده سینما و تئاتر که بسیاری از ایرانی‌ها با کارهای ماندگار او در این دو حوزه خاطره دارند هم یکی از هنرمندانی بود که در مراسم روز گذشته چند کلامی با اهل هنر و دولتمردان گفت‌وگو کرد.
نصیریان در ابتدای سخنانش گفت: من بعد از برجام همیشه دنبال فرصتی بودم تا محمدجواد ظریف را ببینم و نه به‌عنوان یک مقام مسئول یا هنرمند بلکه بالاتر از آن به‌عنوان یک ایرانی از تلاش‌های او تشکر کنم. برجام دستاوردهای زیادی برای ایران داشته است. تلاش‌های زیادی برای به ثمررسیدن برجام انجام شد اما متاسفانه گروهی نمی‌خواهند این تلاش‌ها و این نتیجه را ببینند و نمی‌خواهند قبول کنند که ما با 6 کشور درجه یک مذاکره کرده و به تفاهم رسیده‌ایم.
این استاد بازیگری در ادامه به تاریخ پرافتخار ایران اشاره کرد و افزود: این خاک همیشه جوان‌هایی داشته است که ازخودگذشتگی کرده‌اند و افتخار آفریدند. امروز نیز این افراد در کشور ما حضور دارند و یکی از آنها محمدجواد ظریف است. امروز اصغر فرهادی، عباس کیارستمی و محمدجواد ظریف با کارها و آثار خود باعث معرفی ایران به جهان شده‌اند.
ایفاگر نقش بزرگ‌آقا در سریال پرطرفدار «شهرزاد» در ادامه به تلاش‌های صورت گرفته در حوزه فرهنگ هنر در دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: من از مدیران دولتی یا وزرا می‌خواهم تا آن‌جا که می‌توانند شرایط حضور هنرمندان را در خارج از کشور فراهم آورند.
در بخش دیگری از این مراسم نوبت به شنیدن سخنان فاطمه معتمد آریا رسید. او سخنانش را این‌طور آغاز کرد: به همه هنرمندانی که با وجود همه تهمت‌ها هنوز هستند و از فرهنگ نگهداری می‌کنند، احترام ویژه‌ای می‌گذارم زیرا این فرهنگ ریشه در حافظ و مولانا دارد.
بعد از آن بود که بازیگر شناخته‌شده به حضور وزیر امور خارجه و وزیر نفت هم در مراسم اشاره کرد: امروز کنار کسانی هستیم که تمامی هستی و شرافت خود را برای ایران و امنیت ایران گذاشتند و حق ما را به خود ما بازگرداندند و باید سپاسگزار آنها باشیم.
معتمد آریا در ادامه مردم ایران را مردمانی هوشمند خطاب کرد و افزود: مردم ایران همیشه حرف اصلی و جنس اصلی را از تقلبی تشخیص می‌دهند و همیشه در حساس‌ترین مواقع نشان داده‌اند که می‌دانند کدام وعده‌ها درست و کدام وعده‌ها تقلبی است.
بازیگر فیلم روسری آبی با اشاره به این‌که 29 اردیبهشت روز بزرگی است، گفت: مردم این روز با رأی خود نشان می‌دهند دل‌شان برای ایران می‌سوزد و آن روز مانند بسیاری از اوقات دیگر ثابت می‌کنند کدام روش برای ما خوب است.
او بر اهمیت حضور هنرمندان هم در چنین میدان‌هایی تأکید کرد: هنرمندان واقعی با همه مشکلاتی که داشتند در کشور ماندند و از کشور خارج نشدند.  هنرمندان ما واقعا مانند ریگ‌های ته جوی هستند و آنها هستند که می‌مانند و حباب‌ها را از بین می‌برند.
بعد از این سخنان بود که معتمد آریا به رفتارهایی که در دولت‌های نهم و دهم با هنرمندان صورت می‌گرفت، اشاره کرد و گفت: گروهی بودند که همیشه به هنرمندان بی‌اعتنا و بی‌اعتماد بودند درحالی‌که هنرمندان بهترین سفیران صلح برای کشور هستند. ما مردم ایران انسان‌های صلح‌طلبی هستیم و آن‌قدر که به امنیت روانی احتیاج داریم به امنیت مالی نیاز نداریم.
روز گذشته استاد محمدرضا شجریان، خسرو آواز ایران در نشست اهالی هنر با هنرمندان حضور نداشت اما درست مثل هر مراسم دیگری که در حوزه هنر در این ملک برگزار می‌شود جایش خالی بود. داریوش پیرنیاکان، نوازنده و آهنگساز شناخته‌شده موسیقی ایرانی که سابقه همکاری‌های متعددی با این خواننده آواز ایرانی دارد در مراسم دیروز گفت: شنیده‌ام یکی از افراد با حرف‌هایی به محمدرضا شجریان توهین کرده اما باید بگوییم حرف‌هایی زده  که لایق خودش است.
سخنگوی سابق خانه موسیقی با اشاره به سیاست‌های حمایتی گروهی از مدیران دولتی از موسیقی گفت: زمانی ما به دلیل برگزاری کنسرت در خارج از کشور ممنوع‌الخروج بودیم و حتی یک‌بار خود من را به دلیل آن‌که قرار بود در آمریکا کنسرت بگذارم ممنوع‌الخروج کرده بودند اما سیدمحمد خاتمی بود که این ممنوع‌الخروجی را رد کرد و حتی برای رفع این مسأله یکی از مدیران میانی خود را عوض کرد. امروز اگر موسیقی به جایی رسیده که یک جوان دانشجوی موسیقی یا آهنگساز می‌تواند در آزادی ساز حمل کند یا ساز بزند نتیجه سال‌ها زحمتی است که در دهه‌های گذشته کشیده شده است.  پیرنیاکان عملکرد دولت ‌یازدهم در حوزه موسیقی را مثبت ارزیابی کرد و توضیح داد: ما هنوز مطالبات زیادی داریم. ما باید به سمتی حرکت کنیم که موسیقی کاملا به رسمیت شناخته شود و نباید مجوز کنسرتی که از سوی وزارت ‌ارشاد صادر می‌شود توسط یک فرد در شهرستان باطل شود. نباید یک کنسرت را بتوان کنسل یا تعطیل کرد.
آهنگساز شناخته‌شده موسیقی ایرانی سخنانش را این‌طور به پایان برد: ما قطعا روز جمعه 29 اردیبهشت رأی می‌دهیم زیرا اگر مردی باشد بتواند مشکلات ما را حل کند آن فرد حسن روحانی است و باید به روحانی رأی بدهیم. باید این راه ادامه پیدا کند و بخش‌های مهم مغفول مانده در حوزه موسیقی مانند نوازندگی بانوان روی سن امکان‌پذیر شود.  
علی نصیریان، محمدعلی زم، داود گنجه‌ای، شهداد روحانی، حامد همایون، فریدون شهبازیان، مرتضی شایسته، محمدحسین علم‌الهدی، کیومرث پوراحمد، احمد مسجدجامعی، حمیدرضا نوربخش، محمد سریر، فرهاد توحیدی، فاضل جمشیدی، بیژن بیژنی، سیدمحمود دعایی، محمود آموزگار، محمود بصیری، اکبر عالمی، همایون اسعدیان، فاطمه معتمد آریا، مرتضی رزاق کریمی، اصغر همت، روزبه نعمت‌اللهی و علیرضا تابش ازجمله میهمانان این مراسم بودند.