به این زودی به شرایط پیش از کرونا برنمی‌گردیم

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، روز گذشته در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا با اشاره به مسائل بیماری کووید- ۱۹ گفت: «امروز در دوران کرونا و پساکرونا با شرایط جدیدی در جهان مواجه هستیم و شاید این روند سال‌ها ادامه پیدا کند. زندگی ما محدودتر و بخشی از آن مجازی شده است. مردم باید باور کنند نمی‌توانیم به این زودی به شرایط قبل از کرونا  برگردیم. این‌چنین نیست که مردم فکر کنند ۱۵ روز یا یکی، دو ماه دیگر به شرایط دی‌ماه و اوایل بهمن‌ سال گذشته برمی‌گردیم.  باید برای مدت طولانی سبک زندگی را تغییر دهیم و محدودیت‌ها را بپذیریم و بخشی از زندگی ما باید به فضای مجازی برود.» او افزود: «این بیماری همچنان به‌عنوان مسأله اصلی و مهم در کشور ظهور و بروز دارد. این ویروس موجب تحولات بسیار زیادی در مسائل سیاسی، اجتماعی، بهداشتی و حتی فرهنگی شده است و کار عظیم و بزرگی در دوران کرونا و پساکرونا مشاهده‌می‌کنیم.» محدودیت‌ها را بپذیریم
رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «کرونا بسیاری از قواعدی که در دنیا مورد اعتماد جهانی بود و همه به  آن تکیه کرده بودند و همه قواعد جهانی‌شدن را به نحوی زیر سوال قرار داد.  مسأله مرزها در دنیا بسیار کمرنگ شده بود و بسیاری از اتحادیه‌ها اصلا مرزهای خود را برداشته بودند و مرزی نداشتند؛ کرونا دوباره مرزها را پررنگ کرد و مسأله مهاجرت و سفر را، که امری بسیار ساده، طبیعی و معمولی شده بود، تغییر داد.» روحانی با تأکید بر پذیرش محدودیت‌ها افزود: «دیگر این‌طور نیست که ما مثل گذشته ده، بیست نفری دور هم بنشینیم؛ برای ماه‌ها باید این کار را ترک کنیم. اجتماعات باید با فاصله باشد. اگر کسی مبتلا به این ویروس شد باید به او بگوییم خود را در خانه یا بیمارستان قرنطینه کند.» روحانی گفت: «اتفاقا این دوران سخت‌تر از اسفند و فروردین است، برای اینکه در اسفند و فروردین بیشتر با افرادی که علایم ظاهری کرونا مانند تنگی نفس و سرفه داشتند، مواجه بودیم، ولی هم‌اکنون شکل آن عوض شده است. اولا تعداد مبتلایانی که کشف می‌کنیم، بالاست. ممکن است برخی مبتلایان علایم بالینی و ظاهری نداشته باشند و به محض اینکه تست آنان مثبت می‌شود، باور نمی‌کنند و می‌گویند اشتباه شده‌است. بنابراین کار سخت‌تر شده است. باید از یک دوست فاصله بگیرید که هیچ علامتی هم به ظاهر ندارد.» او افزود: «در این شرایط سامان دادن به زندگی و اقتصاد مردم از مسائل مهم است. بنا بر آماری که در جلسه اعلام شد، مشاهده کردیم در بخش تولید دچار تفاوت فاحش در اسفند و فروردین نیستیم و بخش تولید فعال است، اما در بخش خدمات این فاصله را مشاهده می‌کنیم. متأسفانه یا خوشبختانه در ایام مواجهه با این ویروس روزهای خاصی داشتیم؛ یک دوره آن شب عید بود، یک دوره در ماه مبارک رمضان بود و دوره دیگر در تابستان است که مردم به مسافرت می‌روند و این، شرایط را سخت‌تر می‌کند.» رئیس‌جمهوری خطاب به مردم ادامه داد: «این تعداد مبتلا برای مردم نگران‌کننده نباشد، زیرا تعداد مبتلایان جدید عمدتا بر مبنای تست بوده و ممکن است فرد مبتلا هیچ علایمی نداشته و جوان نیز باشد، اما در عین حال باید در قرنطینه خانگی قرار گیرد که ویروس را منتقل نکند، پس نگران نباشید.» محدودیت ساعتی پاساژها برداشته شد
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «مسأله دوم پاساژهاست که محدودیت داشتیم تا ۶ بعدازظهر باز باشند که ما محدودیت ساعتی آن را برمی‌داریم. ان‌شاءالله مشکلی در این زمینه نباشد. مواردی هم وزیر کشور درباره مقرراتی برای ترافیک و سالم‌سازی دریا بیان کردند که جلسه آن را قبول کرد.»
رئیس‌جمهوری گفت: «درباره یکسری موارد در این جلسه تصمیم نگرفتیم و ممکن است در جلسات بعد تصمیم بگیریم؛ مانند صحن حرم‌هایی که صبح‌ها باز می‌شود، شب‌ها هم باز شود. قرار شد بررسی‌ها انجام شود یا مراکزی که استفاده از سالن اجتماعات آن ممنوع است، باید با سرعت کمتر و دقت به سمت گشایش برویم که مشکلی پیش نیاید.»
روحانی همچنین با اشاره به فرا رسیدن سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) گفت: «مسأله سوم اینکه امام (ره) حکومت اسلامی را تشکیل داد و همه نهادهای حکومت اسلامی را در همان سال‌های اولیه به انجام رساند. یعنی می‌توان گفت از دهم فروردین ۵۸ با حضور مردم پای صندوق آرا و همه‌پرسی برای نظام جمهوری اسلامی تا اسفند همان‌ سال که انتخابات مجلس انجام شد و انتخابات خبرگان، همه‌پرسی، انتخابات برای اصل نظام و انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی، در‌ سال ۵۸ صورت گرفت. امام(ره) همه نهادها را در همان‌ سال اول تشکیل دادند و نهادهای اصلی نظام با رأی و با اتکا به آرای مردم تشکیل شد.» رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «امام(ره) برای نجات کشور از استبداد و استعمار، انقلاب را به پیروزی رساند و نجات کشور از اشغال و تجاوز و دفاع ملی را به انجام رساند و برای تشکیل نظام اسلامی همه نهادهای لازم را با رأی و نظر مردم استقرار بخشید.»