ساخت۱۰۰ هزار واحد مسکونی کارگری


گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی از برنامه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی کارگری خبر داد و گفت: تعاونیهای مسکن محله برای نوسازی بافتهای فرسوده تشکیل خواهد شد تا شرایط برای نوسازی این بافتها تسهیل شود.

به گزارش مهر، محمد اسلامی در مراسم امضای تفاهمنامه با اتاق تعاونی ایران اظهار داشت: تعاونیها قابل اعتمادترین تشکلها هستند که در به ثمر رساندن سیاستها بخصوص سیاستهای اقتصاد مقاومتی میتوانند نقش بسزایی داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در تفاهمنامه ای که پیرو تفاهمنامه منعقد شده با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دو بخش مربوط به منازل کارگری و حمل و نقل را در دستور کار قرار دادهایم.

وی ادامه داد: مطابق با پیشبینیهای انجام شده، در کنار شهرکهای صنعتی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی کاربری در قالب سه شهرک تأسیس خواهیم کرد تا جامعه کارگری ما اعم از مدیران و کارگران در این شهرکها سکونت کنند.

به گفته اسلامی، تعاونیهای مسکن محله نیز برای نوسازی بافتهای فرسوده تشکیل خواهد شد تا شرایط برای نوسازی مناطق دارای اینگونه بافتها تسهیل شود.

وی بیان کرد: در بخش مربوط به حمل و نقل نیز اگر تعاونیها به دنبال توسعه حمل و نقل یخچالی یا کشتیرانی و ریلی هستند، مورد استقبال قرار خواهند گرفت. در این راستا نیز یک شرکت بزرگ که ناوگان بزرگ یخچالدار را خریداری کرده، چند روز دیگر افتتاح خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بخش نوسازی گفت: برای نوسازی ناوگان در بخش کامیون و اتوبوس (باری و مسافری) برای نوسازی فراخوان دادیم. میتوان از ظرفیت این طرح نوسازی برای تعاونیها نیز استفاده کرد تا هم خودرویی با کیفیت داشته باشیم و هم این موضوع نوسازی مورد سوءاستفاده و دلالی قرار نگیرد.

وی افزود: از پیرترین تا کاراترین راننده و کامیون یعنی ۵۵ سال به بالا آغاز و به این افراد پیامک ارسال کردیم تا برای نوسازی اقدام کنند یعنی حدود ۸۶۳ راننده باید در گام نخست برای نوسازی اقدام کنند. برای این طرح با ایرانخودرو دیزل تفاهمنامه منعقد کردیم و به چهار گروه مجوز دادیم.

اسلامی با بیان اینکه ۳۵۰ هزار دستگاه در ناوگان کشور فعال است، اظهار داشت: ۵۳ هزار خودروی تا سن ۴۰ سال را هدف قرار دادیم تا ظرف سه سال نوسازی شوند. این موضوع منجر به صرفهجویی ۹۶۰ میلیون لیتری گازوئیل میشود. در حدود ۲۰ سال گذشته تنها ۲۰ هزار کامیون نوسازی شده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به مرزهای کشور اشاره کرد و گفت: اخیراً با چند کشور تفاهمنامه امضا کردیم تا رانندگانی که قصد عبور دارند، با در اختیار داشتن گواهی تست منفی کرونا بتوانند از مرز عبور کنند. همچنین تونلهای ضدعفونی در همه مرزها احداث شده و یکی دو روز دیگر نیز با دو کشوری که محدودیت رفتوآمد داشتیم، مرزها بازگشایی میشوند.

وی به بحث معیشت رانندگان اشاره کرد و افزود: شماره کارت هوشمند ۱۱۳ هزار راننده اتوبوس و بینشهری همچون مینیبوس و سواری را به وزارت رفاه دادیم تا به هر کدام ۶ میلیون تومان کمک معیشتی پرداخت شود.

اسلامی افزود: اگر رانندهای پیامک را دریافت نکرده، احتمال شماره ثبت شده در کارت هوشمندش متفاوت بوده و میتواند این موضوع را پیگیری کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: قرار است به تعاونیهای خوشسابقه زمین بدهیم تا خانه بسازند اما این خانهها را باید به مردمی که در طرح «اقدام ملی مسکن» ثبتنام کردهاند، واگذار کنند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به زمان تحویل مسکن مهر اشاره کرد و گفت: امسال مسکن مهر تمام میشود و قرار است تا شهریور و مهر ماه ۶۶ هزار واحد مسکن مهر به اتمام رسیده و تحویل مردم شود. منهای واحدهایی که در دادگاه پرونده دارند.اسلامی گفت: حدود ۷۰ هزار واحد مسکن مهر که پرونده قضایی دارند و پیگیری میکنیم مسائل آنها در دادگاه به زودی برطرف شود و احکام آنها صادر شود.وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:ما از ظرفیت تعاونیهای خوشنام برای تکمیل و راهاندازی پروژههای مسکن مهر استفاده میکنیم و در حال حاضر اقدامات تکمیلی برای ۶۶ هزار واحد مسکونی مسکن مهر در دست اجراست که تا شهریور و مهر در اختیار مردم قرار داده میشود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به سال جهش تولید،گفت:در بخش زیرساخت حمل و نقل و مسکن و ناوگان حمل و نقل، برنامه مفصلی در دست است که امسال ۹۸۰ کیلومتر آزادراه تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد. همچنین ۲۴۶۰ کیلومتر آزادراهی که در حال حاضر وجود دارد تا پایان سال به ۳ هزار کیلومتر میرسد. ۱۶۰۰ کیلومتر بزرگراه جدید در کشور اضافه میشود و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید تا پایان دولت تحویل مردم میشود.

به گفته اسلامی ۲۴۰۰ کیلومتر خطوط ریلی به خط آهن کشور اضافه میشود و همچنین حمل و نقل ریلی در مسیر رشت به بندر کاسپین و مسیر یزد، ابرکوه، اقلید فارس و نیز راهآهن زاهدان- چابهار به بهرهبرداری میرسد.