مجلس یازدهم به دنبال مچگیری نیست


رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز به کار مجلس یازدهم گفت: مجلس یازدهم با همدلی و وحدت میان نمایندگان، برای حل مشکلات مردم آغاز به کار می کند.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور گفت: ناکامیهای گوناگون در عرصههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متاسفانه به سرمایه اجتماعی نظام آسیب وارد کرده و بر این اساس انقلاب اسلامی در آغاز گام دوم خود برای رسیدن به هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی با مجموعهای از تهدیدها و فرصتها روبهروست.

رییس یازدهمین دوره مجلس با اشاره به تهدیدهایی که این روزها نظام اسلامی را هدف گرفته است، اظهار کرد: تهدید نخست کاهش سرمایه اجتماعی نظام است که در نتیجه ناکارآمدی اشباع شده مدیریتی کشور و فاصله گرفتن مسئولان از اصول انقلاب ایجاد شده است و متاسفانه چالش اقتصادی و معیشتی را به وجود آورده که زمینهساز آسیبهای اجتماعی فراگیر شده است. تهدید دیگر فساد نگران کنندهای است که در تار و پود ساختارهای مختلف نفوذ کرده و موجب افزایش تبعیض، نارضایتی و عدم تحقق عدالت شده است. همچنین نظام اداری - اجرایی متورم و بهم ریخته کشور تهدید دیگری است که امکان حکمرانی خوب را سلب کرده است. تضعیف نهاد مهم خانواده از طریق گسترش روزافزون سبک زندگی غربی تهدید نگران کنندهای تلقی میشود که نیازمند توجه ویژه و فوری است.

رییس مجلس با تاکید به «خودباوری ملی» گفت: گسترش نفوذ جریان غربزده که با امید بستن به دشمن مانع خودباوری ملی و توجه به ظرفیتهای عظیم داخلی شده است تهدید مهم دیگری است که باید در مورد آن هوشیار بود. اگرچه مواردی که برشمردم میتواند تهدید جدی برای حاکمیت ایران باشد اما تجربههای پیشین انقلاب اسلامی در وضعیتهای بحرانی نشان داده که اگر الگوی موفق گذشته به ویژه در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و در تقویت توان نظامی و توسعه قدرت منطقهای مبنای عمل قرار بگیرد از تهدیدهای موجود نیز میتوان فرصتهای بزرگ ساخت.

وی در تشریح مولفه های الگوی مدیریت جهادی گفت: بر اساس نظام فکری رهبر انقلاب اسلامی برای استفاده از فرصتها و جلوگیری از اثرگذاری و تشدید تهدیدها تنها راه این است که الگوی مدیریت جهادی در پیش گرفته شود؛ این الگو به اصول ذیل استوار است، باور به معنای قرآنی و سنتهای الهی و استعانت از آنها. دوم مردمی سازی حکمرانی به ویژه مردمی کردن اقتصاد که ظرفیت های عظیم انسانی، مادی و معنوی را وارد عرصه مدیریت می کند، سوم تلاش و کوشش مجاهدانه و امیدوارانه است که کمبودها و نقص های ساختاری و کاستی ها را جبران می کند و چهارم توجه ویژه به معنویت و اخلاق اسلامی که زمینه ساز توجهات ویژه حضرت ولی عصر (عج) می شود، پنجم وحدت کلمه مردم و همگرایی نخبگان که به تعبیر امام بزرگوار، رمز پیروزی و بقای جمهوری اسلامی است، ششم توجه و میدان دادن به نسل جوان پر انگیزه و توانمندسازی آنان، که می تواند هر مانعی را از سر راه بردارد، هفتم توجه ویژه به عدالت است، با اولویت دادن به محرومین و مستضعفین و همچنین طبقه متوسط ضعیف شده، که صاحبان اصلی انقلاب هستند و خواهند بود.

قالیباف ادامه داد: اکنون که مجلس در آغاز راه خود قرار دارد، آنچه شرایط را خطرناک تر میکند، الگوی مدیریتی دستگاه های اجرایی کشور است، که علاوه بر ناکارآمدی و آشفتگی مدیریتی، و تمرکز بر نگاه به بیرون، به بسیاری از اصول و مولفه های الگوی مدیریت جهادی باور ندارد، در چنین شرایطی است که مجلس یازدهم می تواند، با رویکردی منطقی و انقلابی نسبت به دولت، و با استفاده از ظرفیت های تقنینی و به خصوص نظارتی خود در چارچوب پیام رهبر انقلاب، دولت را به سمت مطلوب هدایت کند، مجلس، نقشه راه خود را پیام رهبر حکیم انقلاب قرار می دهد و به عنوان یک نهاد مردمی و انقلابی که هدف خود را تشکیل مجلسی قوی و کارآمد قرار داده، حل مسائل ملی و محلی مردم را به عنوان یک وظیفه انقلابی و مطلوب، وجهه همت خود قرار خواهد داد و با این شاخص، تعامل خود با دولت فعلی و دولت آینده را تنظیم می کند .

قالیباف تاکید کرد: مجلس یازدهم نه بنای تقابل و مچگیری دارد و نه در پیگیری منافع و حقوق مردم مسامحه میکند، مجلس یازدهم تلاش می کند موانع قانونی دولت در مسیر خدمت رسانی به مردم را حذف و اصلاح کند، اما در عین حال اجازه نخواهد داد دولت در اجرا و پیاده سازی قوانینی که حل کننده مسائل مردم است، سهل انگاری کند، رهبری در پیام روشنگرانه خود در حوزه اقتصادی بر توجه به معیشت طبقات ضعیف و تحقق عدالت تاکید داشتند و اشاره فرمودند که مطابق نظر صاحب نظران این هدف با اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملّی محقّق می شود.

رییس مجلس عنوان کرد: امروز امراض اصلی اقتصاد ملی ما مانند رشد نقدینگی، بهینه نبودن قیمت های نسبی و تخصصی نبودن تولید، بر هیچ صاحب نظری پوشیده نیست، از مهمترین دلایل آن هم حذف حضور موثر مردم، مداخلات غیرمنطقی دولت، انحصارات، امضاهای طلایی، پول سازی، کسری بودجه و نظام مالیاتی معیوب است، متاسفانه باید بپذیریم انقلاب مردمی ما به اقتصاد مردمی منجر نشد، علت هم این بود که آرمان های متعالی انقلاب مانند پیشرفت و عدالت را در ظرف دیوان سالاری یک صد ساله کشور ریختیم و چنانکه رهبری هم اشاره کردند، نمره قابل قبولی نگرفتیم.

قالیباف در همین خصوص تصریح کرد: این رخداد بیش از همه محصول نبود تفکر جامع، منسجم و نظام مند به اقتصاد ملی است، اقتصاد مردمی مردم بنیاد است و با اراده، حضور، سرمایه و فعالیت مستقیم مردم تحقق پیدا می کند و دولت در آن تنها نقش زمینه سازی ظرفیت سازی و نظارت دارد. در این اقتصاد هدف تنها کسب سود بیشتر و رشد اقتصادی به هر قیمتی نیست بلکه اقتصاد وسیله ای است برای تحقق آرمانهای والاتر انسانی و اخلاقی که یکی از آنها تحقق عدالت است.

وی تاکید کرد: مجلس یازدهم خود را نماینده همه مردم ایران میداند، حتی کسانی که به هر دلیل سیاسی یا نارضایتی از شرایط کشور به آن رای نداده اند و بر اساس نگاه بلند رهبرحکیم انقلاب معتقد است که تمام دستگاه های حاکمیتی باید مثل خورشید بدون تبعیض بر همه شهروندان ایران عزیز بتابند و به آن ها خدمت کنند، مجلس یازدهم با توجه به نقشی که برای خود در جایگاه تمدن ساز انقلاب اسلامی قائل است بر سر آرمانهای اصلی انقلاب هیچ مسامحه ای را نمی پذیرد و مقابله مقتدرانه در برابر دشمن خارجی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی را جزو اصول اساسی خود قرار می دهد.

وی اضافه کرد: مجلس یازدهم در عین باور به درون زایی و مردم باوری برونگرایی را نیز مد نظر قرار می دهد، اما معتقد است برونگرایی باید با تمرکز بر کشورهای منطقه بویژه همسایگان و در کنار آنها قدرت های بزرگی باشد که در سختی ها با ما دوستی کردند و منافع راهبردی قابل توجهی با ما دارند؛ اما اعتماد به حکومت هایی که چه در سابقه تاریخی خود و چه در تجربه ی دوران جمهوری اسلامی کارنامه ی سیاهی دارند را خطای راهبردی می داند؛ البته مجلس یازدهم حامی گسترش ارتباط با جامعه جهانی است.

رییس مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر لزوم ارتباط با کشورهای جهانی، اظهار کرد: اعتماد به حکومتهایی که چه در سابقه تاریخی خود و چه در تجربه جمهوری اسلامی کارنامه سیاهی دارد را خطایی راهبردی میدانم.