سخت‌ترین روزهای آمریکا

درگیری‌های خیابانی در آمریکا همچنان ادامه دارد.  یکهزار و ۶۰۰ نفر از نیروهای گارد ملی آمریکا از سراسر ایالات متحده برای سرکوب اعتراض‌ مردم علیه نژادپرستی به واشنگتن گسیل می‌شوند. به گزارش روزنامه واشنگتن پست، این نیروها برای پیوستن به پلیس فدرال و محلی و همچنین نیروهای گارد واشنگتن به این شهر اعزام می‌شوند.
«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا از گارد ملی این کشور خواسته تا برای کمک به پلیس فدرال و نیروهای محلی به واشنگتن که پیشتر پذیرای صدها تن از اعضای گارد ملی در روز سه شنبه بوده، نیروهای بیشتری اعزام کند.
نمایندگان دموکرات مجلس سنا آمریکا روز پنجشنبه به احترام جورج فلوید رنگین پوست کشته شده بدست پلیس، هشت دقیقه سکوت کردند. به نوشته روزنامه واشنگتن پست، این نمایندگان در حالی هشت دقیقه و ۴۶ ثانیه سکوت کردند که این زمان درست مدت زمانی است که افسر پلیس شهر مینیاپولیس آمریکا زانوی خود را بر روی گردن فلوید سیاهپوست قرار داده بود.  
مراسم سکوت در مجلس سنا توسط کوری بوکر سناتور رنگین پوست در کنار مجسه فدریک داگلاس قهرمان ضد نژادپرستانه در آمریکا برگزار شد.


در این آیین، دیگر سناتورها نیز به حالت نمادین که پس از کشته شدن فلوید به دست پلیس آمریکا در مقابل معترضان متدوال شد، روی زانوهای خود نشستند.   
اعتراضات خیابانی در آمریکا پس از آن آغاز شد که پلیس سفیدپوست شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا پس از دستگیری و دستبند زدن به  فلوید رنگین پوست ۴۶ ساله، بیش از ۸ دقیقه با زانو به گردن وی فشار آورد در حالیکه او مدام می‌گفت نمی‌توانم نفس بکشم.  
دقایق پایانی فیلم منتشر شده از این صحنه، نشان می‌دهد که فلوید چشمانش را بسته و بی‌حرکت در زیر زانوی این پلیس قرار داشته و نشان از جان باختن وی دارد.  
رسانه اسپانیایی در توصیف شرایط کنونی آمریکا، اوضاع آشفته این روزهای ناآرام و خشونت‌بار حاکم بر سراسر این کشور علیه سیاست‌های نژادپرستانه را بعد از مرگ «مارتین لوتر کینگ» رهبر جنبش مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار در سال ۱۹۶۸ بی‌سابقه خواند. نشریه اسپانیایی وینته مینوتوس روز چهارشنبه در گزارشی به توصیف اوضاع این روزهای آمریکا پرداخت و نوشت: تاریکی محض؛ در حالی که همه چراغ‌ها خاموش است، رئیس‌جمهوری در پناهگاهی زیرزمینی پنهان شده است؛ این تصویر یک شنبه شب کاخ سفید است؛ دولتی که به جای مواجهه با مشکلات پنهان شدن را ترجیح می‌دهد و رئیس‌جمهوری که بدون ارائه راهکار و یا گفت و گو حتی در مقابل گوش دادن به فریادهای عدالت خواهانه مردم سرزمینش، مقاومت می‌کند.  
آمریکا در حالی هشتمین روز آشوب و اغتشاش معترضان به تبعیض‌های نژادی گسترده را پشت سر گذاشت که بعد از مرگ «مارتین لوتر کینگ» رهبر جنبش مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار در سال ۱۹۶۸، این خشونت آمیزترین و دشوارترین هفته آمریکا بود.
اگرچه اعتراض‌ها از شهر مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا آغاز شد اما پس از گذشت یک هفته موج تظاهرات مردم همه ایالت‌های آمریکا را فرا گرفته است؛ خواسته اصلی معترضان در چند جمله خلاصه می‌شود: عدالت، تساوی حقوق سفیدپوستان و سیاهپوستان، سرکوب زیاده‌خواهی‌های پلیس و اقدامات خشونت‌آمیز علیه شهروندان سیاهپوست و حذف نابرابری نژادی.
نابرابری‌های نژادی در ایالت مینه سوتا همچون سایر مناطق آمریکا در بخش‌های اقتصادی و درآمد، آموزش و محکومیت‌های قضایی و آزار و اذیت‌های پلیس حاکم است؛ آمریکا کشوری‌ست که همه حق دستیابی به امکانات آن را ندارند؛ در این سرزمین ارزش زندگی شهروندی رنگین پوست فقط برابر با ۲۰ دلار است که ممکن است تنها در عرض هشت دقیقه زیر زانوی پلیسی سفیدپوست به پایان برسد.
در ادامه گزارش آمده است: عملکرد دونالد ترامپ رئیس جمهوری در هفته ای که گذشت نیز جالب توجه است، ارسال پیام‌هایی علیه معترضان از طریق توئیتر، تروریست خواندن معترضان، متهم کردن رهبران محلی به ناتوانی در کنترل اوضاع و نکته جالب تر اینکه از آغاز شیوع بیماری همهگیر در آمریکا ترامپ همواره از حضور با ماسک در انظار خودداری کرده چرا که آن را نشانه ضعف قلمداد می‌کرد، اما اقدام نمایشی این هفته او در دیدار از کلیسا در حالی که کتاب مقدس انجیل را در دست داشت نشانه بزرگتری از ضعف این رئیس جمهوری بود.  
مبارزه با وضعیت تبعیض‌آمیز علیه سیاهپوستان در آمریکا و برخورد قاطع با زیاده‌خواهی‌های پلیس در این کشور مسیر طولانی در پیش دارد؛ چالش جدی که اکنون با قتل جورج فلوید جرقه‌ای بر این آتش زیرخاکستر زده شد و سیال آشوب و اعتراض‌ها را به ایالت‌های آمریکا کشانده است.