افزایش۷۰برابر‌ی بودجه جوانان در دولت یازدهم

یكي از راه‌های پيشرفت كشورها سرمايه گذاري روي نسل جوان است. جوانان به‌عنوان نيروي فعال و پرتلاش مي‌توانند نقش مناسبي در پيشرفت يک کشور داشته باشند. امروزه نقش جوان در تمامی جوامع در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و... به چشم می‌خورد. بر اساس گزارش اداره ثبت احوال ‌3/26‌درصد جمعيت كشور جوان بوده است. در بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ شاهد آغاز کاهش سهم جمعیت جوان کشور بودیم و آمار جدید نشان‌دهنده تداوم این روند کاهشی از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۴ است. همين جمعيت جوان نيازمند برخورداري از امكانات متعدد از قبيل شغل مناسب، امكان تحصيل، مسكن و... هستند.
دستاورد‌های دولت یازدهم در حوزه جوانان
روز گذشته وزیر ورزش و جوانان عنوان کرد: افزایش اعتبارات در حوزه جوانان باعث شد که انقلاب و تحول اساسی در این حوزه رخ دهد. مسعود سلطانی‌فر درباره دستاوردهای دولت تدبیر امید در حوزه جوانان گفت: از مهم‌ترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید در این حوزه افزایش قابل توجه مبلغ وام ازدواج به زوج‌هاست. در سال‌های ۹۲ و ۹۳، سه‌میلیون تومان به هر طرف پرداخت می‌شد که پس از سال ۹۴ به ۱۰‌میلیون تومان به هر یک از طرفین افزایش یافت، یعنی هر زوج می‌توانند ۲۰‌میلیون تومان وام بگیرند. او تصریح کرد: در سال ۹۵ با توجه به آماری که از سوی بانک مرکزی به دست ما رسید، نزدیک به يك‌میلیون و ۲۰۰‌هزار نفر موفق شدند وام ازدواج بگیرند. با توجه به آخرین اطلاعات به‌دست‌آمده ارقامی که بانک‌های کشور به زوج‌های جوان به‌عنوان وام پرداخت کرده‌اند، بیش از چهار برابر سال ۹۲ بود. وزیر ورزش و جوانان در مورد مراکز مشاوره ازدواج گفت: تعداد مراکز مشاوره ازدواج در سال ۹۲ کمتر از ۲۰ مورد بود که در حال حاضر به نزدیک دویست مرکز رسیده است که خوشبختانه این آمار بسیار قابل توجه است. سیاست دولت تدبیر و امید در حوزه مشاوره ازدواج این است که بتوانیم دفاتر مشاوره ازدواج را با توجه به مشارکت بخش خصوصی به‌سرعت گسترش دهیم. او در پاسخ به این سوال که در دولت یازدهم اعتبارات حوزه جوانان چه مقدار افزایش پیدا کرد، گفت: اتفاق مناسب دیگر به موضوع افزایش اعتبارات در بخش جوانان مربوط می‌شود که به نظر بنده یک انقلاب و تحول اساسی در این حوزه بوده است. در سال ۱۳۹۲ اعتبار بخش جوانان شش‌میلیارد تومان بود، اما امروز با افتخار می‌توانیم به جوانان مملکتمان اعلام کنیم که اعتبار در این حوزه به ۴۰۰‌میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است؛ یعنی در این حوزه نزدیک به ۷۰ برابر‌ افزایش اعتبار داشته‌ایم. خوشبختانه می‌توانیم بگوییم که در سال ۹۶ هم در بخش جوانان و هم در بخش ورزش شاهد آغاز یک تحول عمیق بودیم. سلطانی‌فر با اشاره به تاسیس سمن‌ها در حوزه جوانان در دولت یازدهم تصریح کرد: زمانی که دولت تدبیر و امید روی کار آمد، متاسفانه بیش از ۵۰ سمن در این حوزه فعالیت نمی‌کرد، اما اکنون به مرز دو‌هزار سمن رسیده‌ایم؛ یعنی چیزی نزدیک به ۴۰ برابر در این زمینه رشد داشته‌ایم. به گزارش ايلنا، او افزود:‌ خانه‌های جوان در دوران دولت اصلاحات ایجاد شده بود و بنا به دلایلی در دولت‌های نهم و دهم به آن پرداخته نشد و این اماکن در اختیار سایر دستگاه‌های اجرا قرار گرفته بود که این موضوع به یکی از مشکلات ما تبدیل شده بود، طوری که در ابتدای دولت روحانی هیچ‌خانه جوان فعالی وجود نداشت، اما اکنون افتخار داریم که بگوییم ۴۵ خانه جوان در ۳۱ استان فعال شده‌‌اند.
تاسيس خانه جوان در دولت يازدهم


یک نماينده مردم تهران در مجلس درباره كم و كيف خدمات رساني به جوانان در دولت يازدهم به «آرمان» مي‌گويد: در دولت يازدهم بر اساس برنامه‌هاي متعدد تلاش شد تا وظايف محوله به شكل مناسب براي جوانان انجام شود. در سال‌هاي گذشته در خدمات‌رساني به جوانان به دلايل متعدد همچون تداخل فعاليت‌هاي معاونت جوانان با سازمان ورزش به نسبت بودجه كافي نيز براي انجام خدمات و وظايف به اين معاونت تعلق نمي‌گرفت. بر اساس برنامه ششم توسعه در راستاي وظايف اين سازمان و مسئوليت سازمان‌هاي مردم نهاد در زمينه جوانان يك ماده به تصويب رسيد و در بودجه سال 96 هم اين قضيه مورد توجه قرار گرفت. در اين وضعيت يك پنجم از 27 دهم‌درصد ماليات بر ارزش افزوده به معاونت جوانان اختصاص يافت. طيبه سياووشي شاه عنايتي مي‌افزايد: اقدامات مناسبي از سوي دولت يازدهم براي اعطاي وام ازدواج انجام شده است. براي مثال در اين دولت ارائه وام 10 ميليون توماني ازدواج به تصويب رسيد كه در سال جاري نيز اين مبلغ افزايش مي‌يابد. به گفته او اشتغال به‌عنوان نياز اساسي جوان امروز فقط جزو وظايف معاونت جوانان نيست، بلكه اين امر نيازمند مساعدت ديگر دستگاه‌هاست. همچنين در زمينه مشاوره به ويژه مشاوره قبل و پس از ازدواج در گذشته نيز دستگاه‌ها به شكل مناسب اقداماتي انجام داده‌اند، اما با توجه به ميزان بودجه كمتر در انجام وظايفشان موفق بودند. در برنامه ششم توسعه اين وظيفه بر عهده معاونت جوانان گذاشته شده است. اين نماينده مجلس مي‌گويد: معاونت جوانان با همراهي مجلس در پي راه اندازي خانه جوانان در شهرهاي بزرگ كشور است. سياووشي شاه عنايتي مي‌افزايد: در خانه جوانان مشاوره‌هاي مختلف همچون اشتغال، ازدواج و... انجام مي‌شود. اين مراكز مي‌تواند به‌عنوان كمك كننده سازمان‌هاي مردم نهاد مورد توجه قرار گيرد. همچنين برای تحكيم نهاد خانواده در زمينه مشاوره‌ها می‌توان در اين مراكز به ارائه خدمات پرداخت. به گفته او تاكنون گردهمايي‌هاي متعدد در زمينه مشاوره در مراكز استان‌ها انجام شده است. او تاكيد می‌کند: نياز جوان امروز فقط از سوي معاونت جوانان برآورده نمي‌شود، بلكه اين امر نيازمند همراهي ديگر دستگاه‌هاست.